AR eller vidare - lite koppling till de förtappade

O

OlleAtlas

Det här är mest en funderingstråd, jag undrar om ni vill hjälpa mig att fundera och reda ut?

Here comes! Jag rider enligt AR och jag tycker att både hästen och jag gjort en del framsteg under de snart två år vi ridit så. Jag har en islandshäst, en femgångade sådan, så allt tar lite tid. Men vissa grejer skulle vi behöva bygga på. Precis som flera av er skriver, bland annat i förtappningstråden tror jag, skulle lite rakriktning och energi sitta mumma.

Nu har jag ridit för en instruktör som lägger på det här, eller snarare startar med det. Hon red min häst en hel del, och så red jag. Hon var på oss massor och andra dagen så – klick, det hände något!Väl hemma igen red jag vidare, nu med de nya insikterna i bagaget. Och hästen gick som bara den, wow, lycka!

Men så sakteligt blev det en slow decline. SÅ nu när jag försöker rida på vårt "nya sätt", så hamnar vi på framdelen med sänkt rygg. Och bråkar med varandra hela tiden. Ingen harmoni, ingen energi, inget samspel. Jag är för jäkla oskicklig att ta hand om det hon laddat min häst med, helt enkelt.

Det som hänt, skulle jag tro, är att när vi tränar enligt strikta AR-lektioner så hänger hästen med, och framförallt jag. Jag är ju i grunden en ganska så ovan ryttare, hästen är min första häst. Jag har fått lägga massor av fokus på min sits osv, och har det inte alls naturligt i rompen (kroppen eller knoppen). Nu red den nya instruktören till min häst, tankade honom full med Duracell och jag fick en ny snajsig pålle att arbeta med. Men jag själv är inte skicklig nog att underhålla det hon gjort utan vi tappar det på några gånger.

Kan det vara så att jag ska bli vid min läst, AR i det här fallet, till dess jag blir skickligare, eftersom AR tillåter mig att arbeta på min nivå på ett sätt som både hästen och jag klarar av, även om han blir lite mindre energitankad och lite mindre välriden? Hur sjutton ska jag gå vidare utan att tappa hästen? Hur ser en utbildningstrappa ut för oss? Jag känner mig totalt förvirrad och behöver lite hjälp! HJÄLP!

OA

Sv: AR eller vidare - lite koppling till de förtappade

Oj vad jag känner igen mej. Har litegrann samma kris. När hästen kommer igång - mer energi och rakriktning, så vips börjar vi tappa ridbarheten som funnits där innan. Det är så himla svårt att kanalisera all den där kraften och energin.
Mycket bra inlägg, hoppas på en intressant diskussion!

Om vi ändå hade energin kvar att kanalisera, den tappar vi på några dagar:( . Jäklar vad det är svårt att rida.

OA

OlleAtlas skrev:
Om vi ändå hade energin kvar att kanalisera, den tappar vi på några dagar:( . Jäklar vad det är svårt att rida.

OA

Svar från en förtappad:

Hur lägger du upp dina ridpass efter att du fått honom duracelltankad? Mycket energi och framåt på en gång? Eller börjar du med att kontrollera att den söker handen, kommer igenom böjningen i bägge sidor (inte bara i skritt) och sedan rakriktar och begär energi och samling?
Det blir alltid lite "svajjigt" när man lägger till energi och framåtanda och här kommer den ack så svårbeskrivna ryttarkänslan in för att balansera upp det hela. Du ska ju egentligen inte rida så mycket annorlunda (om du nu inte sitter med ostkrok i snigelfart annars), bara addera lite nya saker. Är hästen mjuk och genomsläpp i lungt tempo får du helt enkelt "kräma på" energin och rakrikta den.

en annan sak som ofta blir problem när arfolk ska ha mer energi är att kontakten med munnen saknas. Lätthet är en sak, men det är fortfarande KONTAKT inte avsaknaden av kontakt. Har man inte den kontakten försvinner energin rakt fram och hästen kommer hamna på framdelen istället.

Blanda!!!!
Det som blir fel i AR är att de flesta fastnar i det. Ar ska ses om en koordinationsträning, men hästen behöver även fartbus, och andra saker. Man kan inte bara huxflux ändra stil och tro att det sak funka.
Här är ett förslag.

Måndag: AR på ditt sätt
Tisdag: Flängridning i cowboystil-Massor av drivning ingen broms, formlöst och lätt sits.
Onsdag: vila och massage
Torsdag: Trav arbeta via tömkörning med mkt cavaletti
Fredag:Test av ert nya sätt-UTAN krav
Lördag: vila
Söndag Lång mysrunda

Och som Angua så klokt sa. Kontakten med munnen är ALLT. Utan liksidig kontakt har du varken energi eller rakriktning. S¨å saknar du konatkten på fredagsjobbet så lägg ner det projektet och lägg in ett måndags jobb istället med mkt klättring.

Jag tycker du har fått bra svar av Angua.

Särskilt det om kontakten.

Ridning är assvårt.
Bra ridning är balans.
Man kan hitta en del ingredienser i AR men först när man kan sätta ihop många ingredienser blir det balans och bar ridning.

Det är väl lite som att lära sig cykla det tar tid att få ihop alla delarna att funka samtidigt...
Koordiantion helt enkelt :smirk:

Vilken ingrediens är det som den andra tränaren kan ge dig?

Först när du vet det så kan du hitta den igen tror jag.

Både rakriktning och energi sitter mycket i ryttarens sits.
För när ekipaget kommer till balans så frigörs energin,
och rakriktning är ett sätt ätt komma till balans :smirk:

utifrån din beskrivning och min egen erfarenhet så är det alltid lätt att komam ihåg vad man skall göra med händera ( och så sänker hästen ryggen), men det där andra man skulle göra med resten av kroppen...:angel:

Ni bråkar för att handen säger en sak och resten av kroppen en annan.
Det är lätt att få energin i hela kroppen när man är 'lyft' och inspirerad av en instruktör, sedan hemma när man skall hitat tillbaka är det svårare.

kan du lista ut vad du 'glömmer' att göra nu som du gjorde på kursen.

Själv skriver jag alltid upp en kom ihåg lista vad jag skall fokusera på under en övning.
Säger til lmina eler också.

tutte
mage -yttertygel
ytter axel fram
inner sittben fram
vikten
:angel: :rofl:

Om man skall lära om så måste man ta upp rörelsen i den medvetna delen av hjärnan, sedan kan den bli en reflex.

MVH SUS

Senast ändrad:

Det är en jätte viktig frågeställning!!
Jag är en stor AR fan, och enligt de principerna rider jag. MEN energi är något de allra flesta AR ryttare saknar. En tränare sa till mig - "Vissa samlar frimärken, andra samlar damm, ryttare samlar energi" Det försöker jag tänka på när jag rider. Om jag vill samla hästen måste jag ha energi att samla. Det kan för mig betyda en långsida i lättridning trav där han verkligen kliver på för att på nästa samla honom i ex. en öppna. Sedan, beroende på vilken häst man har, kan det vara lättare eller svårare att "pumpa in" energi i hästen.
Jag kan känna ibland att jag med flera kan behöva LEKA mer när de rider. Oftast blir det så himla seriöst och pettimeteraktigt. LEK med din häst både i skogen och när du gör piffelipuffer på banan. Det kan visa sig vara rätt för att få in energi i träningen.

Angua satte fingret på det.

Du ska inte ersätta din gamla ridning med den nya, lägg in det nya i det gamla. Tappar du lösgjordheten när du lägger på energi, arbeta med lösgjordheten. Känn efter vad som sker och ta lämpligt verktyg ur verktygslådan för att hantera det som uppstår.

Och kontakten, kontakten, kontakten, kontakten. Varenda bokstav Angua säger om den saken bör läsas om och om igen med omsorg.

Så sant med kontakten!
Finner att jag inte längre kan ha stänger på - det blir alldeles för svårt att "kanalisera" just med tanke på kontakten. Med stänger på så far energin ut på alla möjliga ställen men inte dit jag tänkt mej (läs, bakdelen åt ett håll, framdelen åt ett annat, ryggen ner och frambenen fladdrande..). Jag tappar kontakt både med rygg och rumpa och mun. (obs, jag rider ej enbart med stång om nu någon trodde det)
Har mycket lättare att hitta jämnhet och balans i energin på ett bett eller huvudlag som han känner att han vågar komma fram till.
Det är säkert delvis en utbildningsfråga. Jag har senast idag blivit frustrerad över hur dåligt det blir när jag försöker använda en stång :cry:
Vad rider OA på?

Hehe, det ser ju ut som en typisk vecka för oss...

Har alla ni som skriver redan fått ordning på detta mysterie med alla ingredienser "på plats"?

Usch, jag är nog allmänt obegåvad som ryttare *muttrar* för jag tycker det är så förgrymmat svårt. Visst kan man få till några steg nu och då, och då svävar jag på moln i flera dagar - men att behålla det ett helt pass eller så ...hm... en utopi?

(sorry svamlet, nu ska jag låta tråden vara ;) )

Nej Inte alla ingerdienser på plats ett helt pass.
Tycker heller inte att det ena passet är det andra likt.

Dessutom så tillkommer det ju nya ingredienser varje gång jag åker på kurs. :smirk:

Helheten blir väl bättre, men att få till det med alla bitar på plats sker väl en gång av tusen, det är väl det som är tjusningen

Kom just hem. Oj så mycket bra svar, tack!!! Nu ska jag fixa middag till familjen, sedan ska jag njutläsa alla era bra svar. Återkommer!

OA

evis skrev:
Har alla ni som skriver redan fått ordning på detta mysterie med alla ingredienser "på plats"?

Usch, jag är nog allmänt obegåvad som ryttare *muttrar* för jag tycker det är så förgrymmat svårt. Visst kan man få till några steg nu och då, och då svävar jag på moln i flera dagar - men att behålla det ett helt pass eller så ...hm... en utopi?

Det beror kanske på vilka krav man har på sig själv och sin häst tror jag.. =) Jag tror verkligen inte att du är obegåvad som ryttare, utan jag tror att du är en av dem som skljer mellan 'ok', 'bra' och 'sjuhelsickes bra'. :idea:

Jag tycker att det är ganska vanligt att man ser ryttare som rider sina hästar så att det ser 'ok' ut. Och de är nöjda med det! 'Ok' för dig är troligen 'bra' för dem! Kanske kommer de åka häst i hela sitt liv, eller kanske hamnar de i 'livskris" när de upptäcker att det finns mer att hämta ur hästen.. :crazy:

Och när man upptäckt det har man väckt den björn som sover :cool:

Det läget har jag hamnat i! Tränaren jag red för förrut var expert på att väcka björnen och sedan tygla den på 5-10 minuter (allmänt tjafs alltså). Sedan gick hon som en dröm - mjuk, reglerbar, superbalanserad, taktmässig, rörlig, lyhörd :love: Ja jösses..

Men, själv hemma i paddocken lyckades jag tyvärr bara väcka björnen.. sedan blev det 'gråt och tandagnissel' i 30-40 minuter när jag försökte ta rätt på det jag ställt till med. :cry:

Nu några år senare, ngt visare och med lite andra tränarupplevelser i bagaget så är det inte så mkt gråt och tandagnissel längre.. Jag kan väcka björnen och jag kan hantera den hyfsat, men jag strävar fortfarande efter att det ska bli så där underbart, och är överlycklig över de där få stegen här och där som är så där sjujäkla bra... :smirk:

Jag rider då själv islänning och jag funderar på om vi inte har det "tuffare" än andra häsraser??
Vi har ändå hästar emd 5 gångarter, och vi lär dem att de ska bruka 3, som de visserligen kan men som ofta kan kombineras med passtakt...och ber man hästen om mer" motor" så kan de lätt komma till passen som är en snabb gångart osv....jag menar , det är ju kämpigare med isisar än med en tre gångare.
Jämför med min Tinker och isis:)

Håller själv på och lär mig så jag ska inte yttra mig för mycket, men jag håller med dig och tycker nog att du ska känna dig "mycket duktig" som klarar av att rida isis och sen att få hästen att gå "rent" i sina gångarter...de är ju faktiskt annars små springande töltande turrisdningshästar :D

Nu håller jag på att skriva ut alla era svar och ska ta med mig dem in i slafen och läsa.

OA

Angua skrev:
Svar från en förtappad:

Hur lägger du upp dina ridpass efter att du fått honom duracelltankad? Mycket energi och framåt på en gång? Eller börjar du med att kontrollera att den söker handen, kommer igenom böjningen i bägge sidor (inte bara i skritt) och sedan rakriktar och begär energi och samling?
Det blir alltid lite "svajjigt" när man lägger till energi och framåtanda och här kommer den ack så svårbeskrivna ryttarkänslan in för att balansera upp det hela. Du ska ju egentligen inte rida så mycket annorlunda (om du nu inte sitter med ostkrok i snigelfart annars), bara addera lite nya saker. Är hästen mjuk och genomsläpp i lungt tempo får du helt enkelt "kräma på" energin och rakrikta den.

en annan sak som ofta blir problem när arfolk ska ha mer energi är att kontakten med munnen saknas. Lätthet är en sak, men det är fortfarande KONTAKT inte avsaknaden av kontakt. Har man inte den kontakten försvinner energin rakt fram och hästen kommer hamna på framdelen istället.

Sjuttsingen, kunde inte berga mig till slafen utan började läsa innan.

Först, jag vet inte om jag ens klarar av att få honom Duracelltankad. Jag kan få honom att springa ifrån mig och att bli lite mer energisk några steg, men Duracell. Njae, fast vi jobbar på det. Just nu genom tvärstopp, tjosan iväg, tvärstopp, snabbt iväg i någon gångart, massor med beröm osv. Allt på långa tyglar. Sen tar jag kontakt med tyglarna och försöker hålla en jämn sådan, även fast högertygeln har en förmåga att bli en decimeter längre.

Söker handen gör han, men böjningen är inte alltid lätt, speciellt i vänster varv kan vi få till ett saligt ormande i stället för en stabil jämn böjning. Ibland riskerar vi även förböjning i det varvet. Men det börjar bli bättre.

Så himla bra tips från dig, ska lusläsa i bädden :bow: :bow: :bow:

OA

Djurjouren skrev:
Blanda!!!!
Det som blir fel i AR är att de flesta fastnar i det. Ar ska ses om en koordinationsträning, men hästen behöver även fartbus, och andra saker. Man kan inte bara huxflux ändra stil och tro att det sak funka.
Här är ett förslag.

Måndag: AR på ditt sätt
Tisdag: Flängridning i cowboystil-Massor av drivning ingen broms, formlöst och lätt sits.
Onsdag: vila och massage
Torsdag: Trav arbeta via tömkörning med mkt cavaletti
Fredag:Test av ert nya sätt-UTAN krav
Lördag: vila
Söndag Lång mysrunda

Och som Angua så klokt sa. Kontakten med munnen är ALLT. Utan liksidig kontakt har du varken energi eller rakriktning. S¨å saknar du konatkten på fredagsjobbet så lägg ner det projektet och lägg in ett måndags jobb istället med mkt klättring.

Ett schema! Tack, det ska jag ta till mig. Har medryttare som cowboysrejsar söndag och måndag, sen bygger jag på schemat efter dina tips. Vi brukar göra lite tok ibland också, klickerträna och springa efter grejer och sånt.

Det där med kontakt är himla svårt, jag ska verkligen träna på det. Antingen blir det glapp eller för stumt. Min häst lägger sig sällan på, men jag har svårt att få till en sådan där mjuk följsam hand utan att pilla för mycket.

OA

Susan skrev:
Man kan hitta en del ingredienser i AR men först när man kan sätta ihop många ingredienser blir det balans och bar ridning.

Vilken ingrediens är det som den andra tränaren kan ge dig?

Rakriktning, finlir och energi!

Susan skrev:
Först när du vet det så kan du hitta den igen tror jag.

Grejen var nog att hon red till min häst och jag fick njuta lagrarna i några dagar.

Susan skrev:
Både rakriktning och energi sitter mycket i ryttarens sits.
För när ekipaget kommer till balans så frigörs energin,
och rakriktning är ett sätt ätt komma till balans :smirk:

utifrån din beskrivning och min egen erfarenhet så är det alltid lätt att komam ihåg vad man skall göra med händera ( och så sänker hästen ryggen), men det där andra man skulle göra med resten av kroppen...:angel:

Rodnar klädsamt!

Susan skrev:
Ni bråkar för att handen säger en sak och resten av kroppen en annan.

Rodnar än mera!

Susan skrev:
Det är lätt att få energin i hela kroppen när man är 'lyft' och inspirerad av en instruktör, sedan hemma när man skall hitat tillbaka är det svårare.

kan du lista ut vad du 'glömmer' att göra nu som du gjorde på kursen.

Jag klarar inte av att tanka energi, hålla honom rak, få honom känslig för skänkeln och samtidigt hålla ordning på min egen kropp. Skulle behöva rida massor av hästar varje dag i typ tjugo år, troligen.

Susan skrev:
Själv skriver jag alltid upp en kom ihåg lista vad jag skall fokusera på under en övning.
Säger til lmina eler också.

tutte
mage -yttertygel
ytter axel fram
inner sittben fram
vikten
:angel: :rofl:

Har du lust att förtydliga? Vad ska jag göra med tutten (tuttarna?)? Magen? osv?

Om man skall lära om så måste man ta upp rörelsen i den medvetna delen av hjärnan, sedan kan den bli en reflex.

MVH SUS[/QUOTE]

GLOIN skrev:
Det är en jätte viktig frågeställning!!
Jag är en stor AR fan, och enligt de principerna rider jag. MEN energi är något de allra flesta AR ryttare saknar. En tränare sa till mig - "Vissa samlar frimärken, andra samlar damm, ryttare samlar energi" Det försöker jag tänka på när jag rider. Om jag vill samla hästen måste jag ha energi att samla. Det kan för mig betyda en långsida i lättridning trav där han verkligen kliver på för att på nästa samla honom i ex. en öppna. Sedan, beroende på vilken häst man har, kan det vara lättare eller svårare att "pumpa in" energi i hästen.
Jag kan känna ibland att jag med flera kan behöva LEKA mer när de rider. Oftast blir det så himla seriöst och pettimeteraktigt. LEK med din häst både i skogen och när du gör piffelipuffer på banan. Det kan visa sig vara rätt för att få in energi i träningen.
Tack för tips! Ska tänka på att samla energi, det är en bra liknelse! Ska testa det där med lättridning och sedan en samlande rörelse.

Kan man ha alla bra tips i en sådan där karthållare framför sig på sadeln?

OA

jegra skrev:
Angua satte fingret på det.

Du ska inte ersätta din gamla ridning med den nya, lägg in det nya i det gamla. Tappar du lösgjordheten när du lägger på energi, arbeta med lösgjordheten. Känn efter vad som sker och ta lämpligt verktyg ur verktygslådan för att hantera det som uppstår.

Och kontakten, kontakten, kontakten, kontakten. Varenda bokstav Angua säger om den saken bör läsas om och om igen med omsorg.

När du skriver så inser jag att jag försökt byta stil bara sådär. Tanken har varit att sammanfoga, men det har jag nog inte gjort. Är inte säker på att jag klarar det men ska ta mig en allvarlig funderare på hur jag ska gå tillväga. Det där med lösgjordhet är himla svårt, jag får inte riktigt till det när jag försöker. Jag spänner mig, häst spänner sig.

OA

Liknande trådar

Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 000
Senast: Nepenthe
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Humöret landade någonstans vid fotknölarna idag trots att solen sken. Jag red ut med P då vi nött en del på ridbanan på sistone. Nu hade...
Svar
0
· Visningar
309
Senast: Magiana
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 804
Senast: MaritH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar