AR eller vidare - lite koppling till de förtappade

Sv: AR eller vidare - lite koppling till de förtappade

evis skrev:
Så sant med kontakten!
Finner att jag inte längre kan ha stänger på - det blir alldeles för svårt att "kanalisera" just med tanke på kontakten. Med stänger på så far energin ut på alla möjliga ställen men inte dit jag tänkt mej (läs, bakdelen åt ett håll, framdelen åt ett annat, ryggen ner och frambenen fladdrande..). Jag tappar kontakt både med rygg och rumpa och mun. (obs, jag rider ej enbart med stång om nu någon trodde det)
Har mycket lättare att hitta jämnhet och balans i energin på ett bett eller huvudlag som han känner att han vågar komma fram till.
Det är säkert delvis en utbildningsfråga. Jag har senast idag blivit frustrerad över hur dåligt det blir när jag försöker använda en stång :cry:
Vad rider OA på?

Känner jag igen det där med att energin far ut åt alla olika håll. Yea man! Jag sitter på en orm mellan varven. Han testar lite sluta hit, en förvänd sluta dit, baken far åt alla håll. Jag måste vara skitnoga med att rama in honom med min kropp, och det är inte alltid det lyckas.

Jag rider oftast på ett tredelat bett med tungfrihet. Någon gång på stång, jag tycker det blir ganska ok, men föredrar det tredelade. Jag märker ingen skillnad på ormandet i de olika betten, det finns där ändå.

OA

FlipTheFrog skrev:
Men, själv hemma i paddocken lyckades jag tyvärr bara väcka björnen.. sedan blev det 'gråt och tandagnissel' i 30-40 minuter när jag försökte ta rätt på det jag ställt till med. :cry:

Nu några år senare, ngt visare och med lite andra tränarupplevelser i bagaget så är det inte så mkt gråt och tandagnissel längre.. Jag kan väcka björnen och jag kan hantera den hyfsat, men jag strävar fortfarande efter att det ska bli så där underbart, och är överlycklig över de där få stegen här och där som är så där sjujäkla bra... :smirk:

Jamenvisst! LYckas jag väcka björnen så inte phaen kan jag använda den. Men det låter hoppfullt att det går att lösa!

OA

Hrannar skrev:
Jag rider då själv islänning och jag funderar på om vi inte har det "tuffare" än andra häsraser??
Vi har ändå hästar emd 5 gångarter, och vi lär dem att de ska bruka 3, som de visserligen kan men som ofta kan kombineras med passtakt...och ber man hästen om mer" motor" så kan de lätt komma till passen som är en snabb gångart osv....jag menar , det är ju kämpigare med isisar än med en tre gångare.
Jämför med min Tinker och isis:)

Håller själv på och lär mig så jag ska inte yttra mig för mycket, men jag håller med dig och tycker nog att du ska känna dig "mycket duktig" som klarar av att rida isis och sen att få hästen att gå "rent" i sina gångarter...de är ju faktiskt annars små springande töltande turrisdningshästar :D

Jo, det är sant, det är ganska så svårt att rida isis. Tyvärr har vi tappat tölten, men vi håller som bäst på att leta efter den igen. Fast där behöver vi nog Duracellen!

OA som SKA gå och lägga sig NU!!!

Okey jag tog med det mest som en illustrering för att man måste ha en checklista när man lär om.

Först när hästen kommer till balans så kan den energi som hästen har i form av naturlig rörelseglädje få spelrum.

En hel del av hästens energi går åt till att stabilisera och parera :smirk: ryttaren, det gäller i första hand att frigöra denna energi, iställlt för att skapa ny konstlad genom drivning

Mina elever får först lära sig sitta så att fjädringen i ryggraden fungerar (allt surr om kisseriet du vet :D) sedan det där lilla sista - handlar ganska mycket om att inte kuta med.bröstryggen.

Man ger i min ridning hsäten en ram att arbeta i. Tygeln är den främre gränsen på den ramen, men det som ofta sker, är att hästen drar fram ryttarens armar eller får rytaren att kuta med ryggen.
Det blir fel kontak :crazy:

För att skapa en bättre kontakt så får man då erbjuda ett passivit motsånd (INTE samma sak som att bända ned hästen på tygeln utan bara en främre stopp som inte släpper ut energin som en pyspunka :angel: ) så placerar man tygeln som ett främre stopp.

jag har tidigare skrivit om 'flashing man in the woods' en övning för att hitta rätt muskler. När man gör denna övning blir man lite mer ... Madonna med strut tuttar. :D

Denna 'hjälp' stabilseras rytattarens överkropp och frigör resten av ryggen till hsäten att swinga. Och oj vad detta gör med rörelseglädjen :)

Checklistan jag skrev handlar om en volt.

Bäckenet är redan i balans annars får man lägga till 'Kisseriet' på listan.

Så Tuttarna = hållning och främre ram.
Ytter Axel fram = släpper fram ytter bog
Inner höftben fram = släpper fram inner bak samt hjälper till att hitta balansen från ytter bak

Vikten innåt = man flyttar revbenen ca. en centimeter innåt utan att kollapsa i midjan = den vändande hjälpen, den hjälper också hästen att balansera sig böjd..

Nu har du skapat en ram för en stor volt. Om/ när hsäten anpassar sig till den yttre ram du skapat blir det lätatre att arbeta i balans och energin kommer fram :)

Senast ändrad:

OlleAtlas skrev:
När du skriver så inser jag att jag försökt byta stil bara sådär. Tanken har varit att sammanfoga, men det har jag nog inte gjort. Är inte säker på att jag klarar det men ska ta mig en allvarlig funderare på hur jag ska gå tillväga. Det där med lösgjordhet är himla svårt, jag får inte riktigt till det när jag försöker. Jag spänner mig, häst spänner sig.

OA

Det jag gjorde var att inte mixa det direkt, d.v.s. försöka göra bägge sakerna samtidigt (lösgjordhet/energi etc.) utan att växla. En dag när han var loj red jag energi och tillät det att bli lite spänningar, när jag kände att jag började nå gränsen för vad som var acceptabelt tog jag en skrittpaus och arbetade sedan "old style" för att få mjukheten. Så länge jag kunde återfinna den utan problem fortsatte jag på det viset, fick jag problem med mjukheten arbetade jag renodlat med den några dagar tills det var etablerad igen. Sen återgick jag till energin, vartefter kunde jag i samma "session" växla mellan energi och mjukhet - alltså växla mellan energirik (men lite spänd) trav till mjuk av avspänd (men energifattig) trav. Så småningom kunde jag börja reglera det där löpande. Nåja, det är i alla fall min ambition att kunna göra det...

Lås dig inte i ett tankesätt, använd den kunskap du har och forma din ridning efter det.

jegra skrev:
Det jag gjorde var att inte mixa det direkt, d.v.s. försöka göra bägge sakerna samtidigt (lösgjordhet/energi etc.) utan att växla. En dag när han var loj red jag energi och tillät det att bli lite spänningar, när jag kände att jag började nå gränsen för vad som var acceptabelt tog jag en skrittpaus och arbetade sedan "old style" för att få mjukheten. Så länge jag kunde återfinna den utan problem fortsatte jag på det viset, fick jag problem med mjukheten arbetade jag renodlat med den några dagar tills det var etablerad igen. Sen återgick jag till energin, vartefter kunde jag i samma "session" växla mellan energi och mjukhet - alltså växla mellan energirik (men lite spänd) trav till mjuk av avspänd (men energifattig) trav. Så småningom kunde jag börja reglera det där löpande. Nåja, det är i alla fall min ambition att kunna göra det...

Lås dig inte i ett tankesätt, använd den kunskap du har och forma din ridning efter det.

Phanken vad bra! Ska applicera efter förmåga, himla smart!

OA

För mig är god ridning att lära sig KOMMUNICERA med hästen(i motsats till att tvinga den) o att KÄNNA EFTER vad som händer när man gör si och/eller så. Sedan är det av underordnad betydelse om det man gör kan härledas till den ena eller andra ridläran och/eller gurun.

Ofta får man alla svar på om det man gör är rätt eller fel direkt från själva anledningen till att man frågar, dvs hästen. Kruxet är bara att börja lyssna på hästen, den visar ofta mycket tydligt vad den anser om det ena eller det andra om man bara ger den en chans att göra just detta. Det är mycket sällan någon "mer hästkunnig" person kan tala om nåt om ens häst som man inte redan (undermedvetet?) har vetat sedan länge.

Det man bör göra parallellt med sitt "lyssnande" är att ta in information via andra källor (alla ridstilar o kategorier), dvs tränare (egen o andras(, ridfilmer, litteratur, kompisar o att diskutera diskutera diskutera o att tänka o fundera själv (mycket viktigt). Sedan är det "bara" att börja testa sig fram o se vad som passar en själv o kusen bäst.

Alltså...Öppet sinne mot sig sånt som låter vettigt o stängt mot sånt som man tycker låter skumt.

mvh Jessica

Jessica skrev:
För mig är god ridning att lära sig KOMMUNICERA med hästen(i motsats till att tvinga den) o att KÄNNA EFTER vad som händer när man gör si och/eller så. Sedan är det av underordnad betydelse om det man gör kan härledas till den ena eller andra ridläran och/eller gurun.

Ofta får man alla svar på om det man gör är rätt eller fel direkt från själva anledningen till att man frågar, dvs hästen. Kruxet är bara att börja lyssna på hästen, den visar ofta mycket tydligt vad den anser om det ena eller det andra om man bara ger den en chans att göra just detta. Det är mycket sällan någon "mer hästkunnig" person kan tala om nåt om ens häst som man inte redan (undermedvetet?) har vetat sedan länge.

Det man bör göra parallellt med sitt "lyssnande" är att ta in information via andra källor (alla ridstilar o kategorier), dvs tränare (egen o andras(, ridfilmer, litteratur, kompisar o att diskutera diskutera diskutera o att tänka o fundera själv (mycket viktigt). Sedan är det "bara" att börja testa sig fram o se vad som passar en själv o kusen bäst.

Alltså...Öppet sinne mot sig sånt som låter vettigt o stängt mot sånt som man tycker låter skumt.

mvh Jessica
Fast ibland tycker man att något är hur vettigt som helst, men klarar inte av att applicera det. Det är det som hänt mig. Jag känner mig rejält lyssnande, och min häst har börjat gäspa fram lite, han var jäkligt glad då vi fick fatt på det där lilla extra för oss. Men så klarar jag inte av att återskapa det alls.

OA

Men ridning är svåååååårt... o tar tiiiiiid... För att bli akademiskt grundutbildad i ex ekonomi så krävs det 3 - 3,5 års litterära HELTIDSSTUDIER... o då har man inte ens börjat utnyttja det man kan irl...

Skynda långsamt... även den längsta resa har ett första steg.

Jag äger som Jegra ( tror jag) att fokusera på en ska i taget, när du har fått mera kläm på det så försöker du sätta ihop det.

SUS

Måste tacka er alla för så bra, kunniga och stöttande svar. Nu är jag inspirerad som bara den!

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

OA

Du har fått många bra svar, (även om jag inte läst alla. )

Glöm inte att rida för att det känts bra efter att tränaren "laddat" hästen.

Det kan vara lätt att luras tro att man börjar där förra ridpasset slutade, dvs att det ska fungera direkt för att det fungerade bra förra gången. Då är det lätt att i ivern hoppa över grunden, och tro att man har en genväg.

Även om tränaren laddar hästen så måste du göra det varje gång också, annars är det klart att allt tar slut. Du kan inte åka omkring på det ridläraren gjort.

Därför är det visserligen kanske bra att du nån gång fått känna hur det skulle kunna vara. Men det allra viktigaste är att du själv får hjälp att nå dit så du vet hur du ska göra. Du ska känna hur du rider hästen dit där den får energin. Då vet du sen hur du red och behöver inte bli så förvirrad.

Nej, att rida är inte lätt. Ridning är väldigt svårt och handlar om tålamod och att öva upp känslan som ryttare.

Men det lönar sig att kämpa på. En häst som rids rätt är trevligare att rida, i alla sammanhang, inte minst ute i skogen. En vältränad välriden och gymnastiserad och välmående häst får man inte på ett par ridpass.
Men det är en otrolig skillnad att rida en sån även ute i skogen och på ängarna, mot en stel oliksidig, oföljsam häst som inte är med på noterna alls. Om alla förstod det skulle nog fler förstå värdet av dressyr även om man tror att pållen "hatar det".

Det här sista var inte alls till dej, verkligen inte, utan en allmän reflektion, jag tänker på inlägg som "rider inte dressyr, hästen tycker inte om det".
Du kämpar ju med det, och det är bra. Många ger upp istället och sen läser vi inlägg som "hästen sticker, vad gör jag?" och "hästen vägrar gå från stallet".

Köp gärna Kyras bok tex o filmer, jag tror du kan få bra hjälp med grunderna för hur du ska hästen lyhörd och svara på fina hjälper.

Och förstås med att fokusera på sätets inverkan, inte i första hand ben och händer.

Senast ändrad av en moderator:

Mitt tips är att träna, träna och åter träna, gärna två gånger om dagen om du har tid.. Kom ihåg att hålla passen korta så att hästen inte blir trött och får tränigsverk- en riktig motivationsdödare för både hästar och människor. 20 minuter räcker bra! Kanske behöver du backa några steg i din vardagliga träning och gör sådant du vet att ni kan :) men sitt inte och tjata om samma sak för länge. Gör kul saker också! :bump: men att träna två gånger i veckan tror inte jag räcker.. Gör mycket öppna, arbeta på volten och arbeta hästen mestadels böjd så kommer lösgjordheten :p Då kan du börja be om rakriktning! :banana: P.s massagen är ett jättebra tips!

Liknande trådar

Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 000
Senast: Nepenthe
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Humöret landade någonstans vid fotknölarna idag trots att solen sken. Jag red ut med P då vi nött en del på ridbanan på sistone. Nu hade...
Svar
0
· Visningar
309
Senast: Magiana
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 804
Senast: MaritH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar