Är du nog frisk för att få valpar?

Ciindy

Trådstartare
Lite flummig tråd kan tyckas och jag hade problem med att fundera på om den här skulle placeras på hund eller någon annat ställe så moderatorn får gärna flytta om det är tokigt.

Om du hade varit hund, hade du klarat dig genom det lilla nålsögat och fått en godkänd stämpel i pannan som visar att du är bra nog för att få en kull med valpar?

Brister
Mentalt: Lättirriterad och krävande och klarar inte av vilken behandling som helst. Lat när nått ska göras och hyperaktiv när det ska sittas still.Något blyg och har svårt för folk som skriker och är allmänt störande. Har tydliga aggresiva problem under löp.
Fysiskt: PRA på båda ögonen samt milda ryggproblem

Fördelar
Mentalt: Har när hon vill ett enormt tålamod och träningsvilja när hon tycker att någonting är roligt.
Fysiskt: Lagom stor, någon cm till kan önskas. Hyfsade vinklar fram och bak. väl slutna tassar med långa vackra klor. Tjock vågig päls som ofta går under namnet trollhår.

Skulle du ta valpar på en tik som du? Nej.
Om inte, vad faller du på? Framförallt PRA problematiken men även mentala bristerna. Vill ha en hund som är framåt och tuff och absolut inte har några sociala bekymmer. Fördelarna väger inte upp nackdelarna.;)

Sv: Är du nog frisk för att få valpar?

Brister
Mentalt: Instabilt humör, osäker och tillbakadragen.
Fysiskt: Har reumatism, liten och klen. Skör.

Fördelar
Mentalt:
Positiv och energisk,
Fysiskt: Propotionerlig och feminin.

Skulle du ta valpar på en tik som du? Nej, absolut inte.
Om inte, vad faller du på? Främst pga RA, men även pga skörhet och humör. Nedärver RA till avkomma.

Brister
Mentalt: Humörsvägningar under löp, lättskrämd och ointresserad av de flesta människor.
Fysiskt: Wiplash, tår som oförklarligt hoppar ur led då och då, knän som gör detsamma, dålig rygg, synfel.

Fördelar
Mentalt: Lätt för att koppla av, trogen dom nära och kära, ger allt när det gäller.
Fysiskt: :angel:

Skulle du ta valpar på en tik som du? Nej, aldrig.
Om inte, vad faller du på? Mina fysiska problem, samt problemen med rädsla

Brister
Mentalt: temperamentsfull, svårmotiverad, avvaktande, aggressiv i trängt läge, reserverad mot främmande människor

Fysiskt: något platt bakparti, något platt framparti också för den delen...:angel:, inåtpekande tår

Fördelar
Mentalt: bra arbetsmotor om man "hittar rätt knappar"
Fysiskt: sunda proportioner, god pälskvalitet, ögon u.a.

Skulle du ta valpar på en tik som du?
Njaaaaaaa....
Om inte, vad faller du på? Temperamentet skulle jag tro. För hälsan och meriterna är det inget fel på egentligen :D

Mentala brister: Oflexibel, mycket egensinnig, envis, självbelönande och väldigt "hård".
Fysiska brister: Ärftliga hudproblem, synfel, reumatism i släkten på både han och tik sidan, dåliga leder ffa rygg knän och handleder.

Mentala plus: Lättmotiverad, social och orädd, språksäker, stabil, hög arbetslust
Fysiska plus: God fysik, vacker päls, stark och tålig, lagom stor

Valpar? Nää! Mentalt sett ja absolut, men bara om det finns jägare/bruksfolk som köper :P Fysiskt sett så hade jag nog chansat med en bra hane om det inte hade varit för hudproblematiken...

Roligt! :bow:

Brister
Mentalt: Klart labil vid löp, bakskygg, skygg mot okända, särskilt män. Rejält aggressiv vid provokation, troligen aspergers. Svårmotiverad om det inte är en egen idé... Argumenterar och ifrågasätter oavbrutet. Lättstressad och blir introvert alt aggressiv.
Fysiskt: Fibromyalgi, div lättare allergier, ögon ej U.A, svårmusklad.

Fördelar
Mentalt: Ändå ganska intelligent, i grunden stabil även om det yttre verkar labilt. Envis är ju bra om man lyckas dirigera viljan rätt.
Fysiskt: ?? Om man gillar lång och smal då möjligen..

Skulle du ta valpar på en tik som du? Aldrig.
Om inte, vad faller du på? Mentaliteten vid uppfostran av valparna först och främst skulle jag tro. Sedan är det alltför dålig fysik för att det ska vara nått att avla på :angel:

Brister
Mentalt: Ganska mentalt stabil men lite manipulerande och enormt envis. Lite skällig.
Fysiskt: HD, AD och ryggproblem.

Fördelar
Mentalt: Tålmodig och lugn. Ok social anpassningsförmåga
Fysiskt: Skulle funka fint till blandrasavel. En typsik "men min tik är ju så söt och trevlig, hon skulle bli en jättebra mamma", den fysiska problematiken syns först när man skrapar lite på ytan.

Skulle du ta valpar på en tik som du? Nej.
Om inte, vad faller du på? Det fysiska, jag känner mig som en tickande bomb, de enda leder som fungerar felfritt är väl fingrar och tår:D
Mentalt är jag nog lite som en bullterrier, glad och trevlig så länge som jag får som jag vill och kan allt ha lite humor också men ganska lat och matglad i övrigt.

För människoavel är jag väl ännu mer katastrof eftersom jag har (förvisso lindriga) synfel också.:angel:

Brister
Mentalt: Hett temprament, lättskrämd, blyg för främmande människor, problem med koncentrationen, lättstressad och svårt att slappna av.

Fysiskt: Fotleder som gör ont okänt fel, i övrigt väldigt veka leder! Problem i nacke, Whiplash? Fryser lätt, något skelögd och även vissa allergier.

Fördelar
Mentalt: Har bra focus på intressanta och roliga aktiviteter, beskyddande mot min närhet, men aggressiv mot faror från omgivningen!
Fysiskt: Snabb hårväxt, relativt frisk, mycket energi

Skulle du ta valpar på en tik som du? Tveksamt!
Om inte, vad faller du på? Temprament, Koncentration, Skador

Lite flummig tråd kan tyckas och jag hade problem med att fundera på om den här skulle placeras på hund eller någon annat ställe så moderatorn får gärna flytta om det är tokigt.

Om du hade varit hund, hade du klarat dig genom det lilla nålsögat och fått en godkänd stämpel i pannan som visar att du är bra nog för att få en kull med valpar?

INTE EN CHANS!

Mentalt: Diagnos "Någon form av Bipolär sjukdom/kronisk deppression"=långvarig kontakt med psyk:((men med medeciner mår jag prima!)

RAS: Psoriasis, Beschterevs syndrom och (precis som en labrador) lätt för att gå upp i vikt.

Så inga valpar här inte!;) (helt ok mid mig:D)

Lite kul är det allt att ingen tycker att dom själv är bra avelsmaterial :p.

Fnissar lite för mig själv när jag ser alla bukare krypa omkring på 4 ben och visar upp sina negativa sidor för varandra :p

HAH! Skitkul :D

Jag då...
Mentala nackdelar:
Svårmotiverad, inte helt lätt att koncentrera sig, reagerar lätt på vad som helst och har därför en hel del humörsvängingar. Inga mellanlägen, vilket gör att jag antingen ger 100% eller skiter fullständigt i saker och ting, antingen är glad eller förbannad osv.
Mentala fördelar: Något av en perfektionist som alltid vill ha bra resultat när jag gör något. Bra på väldigt många olika saker. Lätt att komma överens med de flesta och har enormt tålamod (om det tålamodskrävande inte är tråkigt). Vill alltid lära mig mer om allt.

Fysiska nackdelar: Fel på lite allt möjligt. Går utåt med tårna och får därför ont i fotleder och knän. Har även problem med en höft och ständigt ont i ryggen. Tinnitus har jag också.
Fysiska fördelar: Inga allergier, synproblem eller nedsatt hörsel. Bra exteriör om än ofta i något högt hull :p

Avelsmaterial:
Icke. Inte med det humöret samt ont i halva kroppen hela tiden.

Aldrig i livet men så har jag också valt att avstå från att skaffa barn;)...

Mentala nackdelar: Svarmotiverad, highdrive, kraver mkt stimulans, nagot "moody". -Kravande-. Impulsiv, tjockskallig, egensinnig. Ganska langsint. Vaktig.

Mentala fördelar: Ganska tuff, forhallandevis smart. Kan kompomissa, brukar kunna passa in i de flesta sammanhang. Vaktig.

Fysiska nackdelar: Overrorlig, mjuka leder, handledsproblem, daliga knan. Nackskada, samt gentiskt betingat synfel.

Fysiska fordelar: Kan ata i stort sett vad som, hur som, nar som utan att ga upp ett gram. Starkare an den lilla "framen" ser ut att vara. Lockig, tjock pals som kraver vard.

Valpar?

ICKE SA NICKE!!!!

:rofl::rofl:

Brister:
Mentala:
Velig, förtrycker känslor vilket kan leda till glesa men kraftiga raseriutbrott

Fysiska:
Svårkontrollerad päls som med mycket arbete blir fin, stor nos, överbett, blek i färgen

Fördelar:
Mentala:
Lugn i alla situationer, umgås bra med andra, tar lagom mycket plats

Fysiska:
Bra form trots alltför stor matlust, bra ögon

Skulle du ta valpar på henne:
Nja, kanske med en hane som vägde upp det mentala;)

--------------------------------------------------------------------------------
Brister
Mentala:

Svårmotiverad, oerhört aggressiv i trängt läge/vid provokation, något översexuell, brister i koncentration.
Fysiska
För blekt hudpigment.

Fördelar
Mentala:

Kvicktänkt, rapp, envis till tusen, lagom social, positiv till nya aktiviteter, glad, kräver lätt mental stimulans för att trivas, går att motivera med mat.

Fysiska:
Fina proportioner, godkänd päls, alla tänder på plats, fin könsprägel.

Skulle du ta valpar på henne:
Om jag vore en gårds/vakthund så.. Lätt! Jag kannske tom skulle bli en fin utställningshund, fast jag skulle förmodligen få en "Rapp A".. Brukset lämnar jag till fyrbeningen här hemma :grin:

Haha..den här diskussionen hade jag och Aliide en kväll..

Brister
Mentalt: Vass i överkant, ettrig och envis. Något ostabil i humöret. Något kass av och på knapp.
Fysiskt: En ranglig rygg men som med rätt träning kommer att gå att åtgärda.

Fördelar
Mentalt: Gott om dådkraft, ganska hård och belastningsbar, gott om kamplust. Mycket arbetsvilja (MEN!) med rätt motivation och intresse.
Fysiskt: Rätt bra exteriör om än ngt omusklad och trivselhull. Inga allergier, inga synfel, inga hörselproblem. Lättfödd och inte kinkig med maten :angel:
Skulle du ta valpar på en tik som du? Ja det skulle jag nog med en väl kompanserande hane :devil:

Hehe, jag brukar faktiskt fundera såhär :D
Har inte tänkt att skaffa barn av olika anledningar, men man blir ju klart lite "skadad" av att tänka på mkt hund.
Jag tycker att jag är en hemskt dålig hund som jag förmodligen inte skulle haft kvar själv, hemskt va!:eek:

Mentalt:

Reserverad, lite för mycket.
Tappar fokus och blir lite tittig i stora folksamlingar.
Blockerar sig vid kroppskontakt med andra än familjen.
Löpperioderna är hemska, kastrering är ett alternativ.
Dålig av/på knapp, hittar på mycket egna aktiviteter inomhus.
Ganska mycket willtoplease.

Exteriört:

Bra huvud, kunde haft lite torrare kinder.
Fläckvis pälsväxt ovanför ögonen (visserligen självförvållat:angel:)
Hyfsad pälsväxt på vissa andra delar av kroppen.
Kunde haft femininare nosparti.
Lite köttiga överarmar.
Klent förbröst.
Stort bakparti.
Korta ben.
Krokiga tår som dessutom har raynauds syndrom (sk vita fingar - orsakas av dålig blodcirkulation)
Svans obefintlig.

Brister
Mentalt: Lite ojämn vissa perioder under året (dumma hormoner...). Under dessa perioder svårt för att släppa ett obehag. Har sina dagar då motivationen tryter och det krävs en förare som känner sin "hund" för att få igång mig. :p
Fysiskt: Mindre ryggproblem (mest pga för lite träning i dagsläget).

Fördelar
Mentalt: Håller lugnet i pressade situationer. Svarar inte på aggressiva beteenden från artfränder om det inte behövs (behövs det så dör vederbörande...). Tänker logiskt vid en eventuell rädslereaktion och kan lätt släppa, med ett undantag (se ovan). Trygg. Signalkänslig och förarvek. Tillräckligt bra på och avknapp. Därmed inte sagt att inte en del motivering krävs vissa dagar, man måste ju testa sin förare ibland :D.
Fysiskt: Lätt för att bygga muskler. Inga allergier eller andra bekymmer.

Skulle du ta valpar på en tik som du? Japp, men hanen måste vara minst lika bra som jag :angel::D

Hehe bra tankeställare det här :D

Negativt:

mentalt: lat om omotiverad. Ganska skarp, inget för den milda hundägaren, här krävs intelligenta lösningar ;) Envis. Lättirriterad.

Fysiskt: Pl grad 1. Frusen som attan. Något känslig hud. Ovig.

Positivt:

mentalt: högpresterande om motiverad. Tävlingsinstinkt. Mycket lojal. Intelligent.

fysiskt: snabb. Bra exteriör överlag.

Ja jag skulle tagit valpar på mig-tiken men skulle kombinerat med en hanne med perfekta knän och lugnt & tålmodigt lynne :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka