S
sabbet
ägarna till min medryttarhäst tror det. Han är en gammal skrutt på 20 år som jag har ridit och tränat i dressyr och markarbete i ett år snart. De senaste veckorna har han varit lite växelvarm i benen och de nya ägarna tror att det beror på att jag har ridit dressyr på honom och "pressat" honom för hårt. Jag tycker att det låter lite konstigt av två anledningar:
1. Jag rider honom en gång i veckan, hur stor påverkan har det på resten av veckans dagar?
2. Jag har som sagt ridit och tränat honom i ett år snart, tränade dressyr på honom 3 dagar/vecka förut utan att han fick problem med benen.
Kan någon komma med en bra förklaring till dessa varma ben? Jag hade någon teori om att han kanske har problem med ryggen som sedan fortplantar sig till benen?? är verkligen usel på "hästmedicin" så all hjälp är välkommen! Jag är medveten om att det inte är så enkelt att veta när ni inte vet all bakgrundsfakta så här kommer lite till:
- fd travare som tränats ordentligt först det senaste året, innan skogsmullehäst i 15 år.
- har en skada i ett knä som gör att man inte bör hoppa med honom.
- verkar ha hög smärttröskel, är ingen häst som visar tydligt när han har ont.
- har en skitdålig sadel som är stenhård och sitter för långt fram.
- rids varje dag, ut i skogen 3 ggr/vecka.
- kan inte höger galopp men jag har tränat på det sedan sommaren.
- får 2 liter korn varje dag (korn kan väl påverka benen?)
bild (ta bort http://):
Uppställd med sadel
1. Jag rider honom en gång i veckan, hur stor påverkan har det på resten av veckans dagar?
2. Jag har som sagt ridit och tränat honom i ett år snart, tränade dressyr på honom 3 dagar/vecka förut utan att han fick problem med benen.
Kan någon komma med en bra förklaring till dessa varma ben? Jag hade någon teori om att han kanske har problem med ryggen som sedan fortplantar sig till benen?? är verkligen usel på "hästmedicin" så all hjälp är välkommen! Jag är medveten om att det inte är så enkelt att veta när ni inte vet all bakgrundsfakta så här kommer lite till:
- fd travare som tränats ordentligt först det senaste året, innan skogsmullehäst i 15 år.
- har en skada i ett knä som gör att man inte bör hoppa med honom.
- verkar ha hög smärttröskel, är ingen häst som visar tydligt när han har ont.
- har en skitdålig sadel som är stenhård och sitter för långt fram.
- rids varje dag, ut i skogen 3 ggr/vecka.
- kan inte höger galopp men jag har tränat på det sedan sommaren.
- får 2 liter korn varje dag (korn kan väl påverka benen?)
bild (ta bort http://):
Uppställd med sadel