Är dressyr skadligt för hästens ben?

S

sabbet

ägarna till min medryttarhäst tror det. Han är en gammal skrutt på 20 år som jag har ridit och tränat i dressyr och markarbete i ett år snart. De senaste veckorna har han varit lite växelvarm i benen och de nya ägarna tror att det beror på att jag har ridit dressyr på honom och "pressat" honom för hårt. Jag tycker att det låter lite konstigt av två anledningar:

1. Jag rider honom en gång i veckan, hur stor påverkan har det på resten av veckans dagar?

2. Jag har som sagt ridit och tränat honom i ett år snart, tränade dressyr på honom 3 dagar/vecka förut utan att han fick problem med benen.

Kan någon komma med en bra förklaring till dessa varma ben? Jag hade någon teori om att han kanske har problem med ryggen som sedan fortplantar sig till benen?? är verkligen usel på "hästmedicin" så all hjälp är välkommen! Jag är medveten om att det inte är så enkelt att veta när ni inte vet all bakgrundsfakta så här kommer lite till:

- fd travare som tränats ordentligt först det senaste året, innan skogsmullehäst i 15 år.
- har en skada i ett knä som gör att man inte bör hoppa med honom.
- verkar ha hög smärttröskel, är ingen häst som visar tydligt när han har ont.
- har en skitdålig sadel som är stenhård och sitter för långt fram.
- rids varje dag, ut i skogen 3 ggr/vecka.
- kan inte höger galopp men jag har tränat på det sedan sommaren.
- får 2 liter korn varje dag (korn kan väl påverka benen?)

bild (ta bort http://):
Uppställd med sadel

Sv: Är dressyr skadligt för hästens ben?

Äldre hästar får en del problem som hänger samman med åldern.

Lite försämrad blodcirkulation i benen är vanligt och kan ge gallor, svullnad, viss värme - det brukar lägga sig när de rört sig en stund. Man kan motverka det med att ge hästen stor rörelsefrihet, så mycket utevistelse som möjligt. Att spola benen kallt efter ett ridpass. Att linda eller linimenta benen på nätterna. osv

Viktigt är att ge hästen längre tid att värma upp på när de börjar bli äldre, för att de också får lite mindre ledvätska pga den sämre cirkulationen, och behöver längre tid att smörja lederna med rörelse innan man kan börja be om mer krävande arbete. Man kan linda vid arbete också för att öka värmen i benen och hjälpa till med den processen.

Sedan är det så att äldre hästar inte sätter muskler som en yngre, det är mycket svårt att "få igång" en häst som kommit upp i åldrarna. Man kan, och bör, hålla igång dem, med jämn motionsmängd, men att öka mängden arbete, eller öka kraven, är mindre lämpligt. Delvis eftersom en upptrappning i arbete kräver fler dagar och perioder av vila för att kroppen ska återhämta sig, musklerna ska läka efter ansträngning osv innan man återupptar och efterhand trappar upp arbetet ytterligare. Sådana pauser fungerar sämre på de äldre hästarna, eftersom de faller ur fortare, tappar muskler och kondition och blir stelare. Det gör också att man lättare riskerar slita på en äldre häst med arbetet. Perioder med mest skritt kan vara ett alternativ för att motionera lugnt, hålla igång kroppen men inte anstränga den särskilt.

Sedan är det självklart så att om man har en dålig sadel så påverkar det ryggverksamheten och det påverkar benen i sin tur. Av bilden att döma har pålle en svag rygg, ganska svankig och med lite toppigt kors. Jag misstänker att han sänker den när han jobbar, även när ni tränar dressyr, eftersom han inte ser ut att ha muskler eller kroppsbyggnad för att bära sig annorlunda. Det är inte så konstigt, han är byggd som en vbl travare ska, byggd för speed snarare än bärighet, med lite lång och svag rygg (ur ridsynpunkt) som följd.

Även hans gamla knäskada kan påverka hans rörelsemönster, ryggverksamhet och ben. Fd travare har ofta låsningar, snedheter och skador både här och där, slitningar och gamla smärtområden som de utvecklat rörelsemönster för att skydda sig mot. Det bidrar säkert till hans svåra galopp, t ex. Har han gått med dem i många år utan att man försökt behandla och / eller träna bort dem, finns det nog små möjligheter att behandla och lösa upp dem nu, för att muskla om och lära nytt. Det blir bara en smärtsam historia, och inte säkert att han skulle bli bättre av det.

Mitt spontana tips är faktiskt att låta denne herre gå som promenadhäst och pensionär, ridas i skogen och mysa så länge han verkar trivas med det. Att träna igång en 20 årig fd travare med dressyr är ambitiöst men inte riktigt realistiskt. Det är för sent att bygga om hans kropp för det. Däremot tror jag inte att det är orsaken till benproblemen, men det kan bli. Om han går runt och felbelastar på ridbana så sliter det hårt på framkotorna (mjukt underlag och de många svängarna och böjda spåren gör det), och det leder till skador förr eller senare.

Tack för ditt utförliga svar!

Vi brukar värma upp ganska länge innan vi börjar arbeta honom ordentligt. Han har inte haft några svullnader eller gallor, utan bara känts lite varm i vissa ben. Han går ute dygnet runt i en ganska liten hage, verkar inte röra på sig så mycket där tyvärr.

Det där du säger om viloperioder fick mig att tänka till lite. När jag började rida honom i mars förra året så red jag tre dagar i veckan (jämnt fördelat över veckan). Jag red ut en dag, tränade lite lätt dressyr (inga större krav) en annan och den tredje dagen red jag över bommar. Resten av dagarna vilade han. Sedan slutet av sommaren har han motionerats varje dag, ibland med en vilodag i veckan. 3 dagar har han gått på volten och resten ut i skogen. Det kanske är för lite vila?

Du har rätt i att man inte bör öka mängden arbete (kraven). Jag rider en annan häst som jag kan ställa mer krav på istället :) Men jag tänkte mest på att rida lite dressyr mer för att underhålla de muskler som finns där. "Försvinner" inte de annars?

Planen är att han ska gå i skogen 5 dagar i veckan och ridas på ridbana 2 dagar i veckan av småtjejerna som äger honom. Inga avancerade grejer, utan mest lydnadsträning. Jag kanske hjälper till någon gång och rider loss honom lite.

hejhej..

jag hade ett gammalt halvblod för några årsedan, (han blev 25 år), han var triangelmärkt för att han hade förslitningar i frambenen. Men han blev nästan sämre om han inte blev riden, jag red honom varje dag, givetvis inga långa pass utan kanske ca 30 minuter, vissa dagar kunde jag rida ut en långritt på ca 1 timma, det gäller att ta det lungt och inte rida på hårt och ojämnt underlag.

jag tror at gamla hästar måste hållas igång mer än yngre hästar för att dom ska må bra, annars stelnar dom nog lätt till, så var det iaf på min gamling. sen så mår dom psykiskt mycket bättre om dom får kommma ut och röra sig.

ett tips är att linda varma stallbandage runt benen som han får ha på sig under natten, då brukar inte benen bli svullna, sen kan man också spola benen med kallt vatten direkt efter en ridtur, (givetvis inte nu när det är så kallt).

lycka till...// jessica

Det är inte frågan om en gammal häst ska hållas igång eller inte utan typen av arbete. Att sitta och jobba dressyr sliter på vilken häst som helst om det är fel underlag, långa pass, fel form, många svängar och man gör det ofta. Motion i sig är bra för alla. :)

Jag märker det på Jerry (som hästen heter) att han blir stel om han har fått vila någon dag. Jag tror absolut som du att hästen mår bäst av att röra på sig mycket. Särskilt eftersom han inte rör på sig så mycket i hagen.

Det där med stallbandage/lindor kanske inte är en så dum idé. Red en gamling förut där vi lindade benen inför natten. Ska föreslå det till ägarna.

tack för tipsen! :)

Precis, tycker att det är fånigt att folk slutar rida sin häst för att den blir 20 :smirk:

Självklart är dressyr skadligt om man rider fel, eller om underlaget är dåligt etc. Jag har tagit hjälp av instruktör så jag hoppas att formen har varit något sådär bra iaf ;) Han rids som sagt inte i dressyr så ofta, blir en gång i veckan max. Kanske att lektionerna ibland blir lite långa, iof så skrittar vi alltid i nästan 30 minuter innan vi börjar med trav och galopparbete. Sedan kan det givetvis bli lite väl mycket arbete på volt, vilket jag skulle kunna skära ner på. Annars tycker jag att det bara vore bra om han fick jobba lite en gång i veckan, han verkar tycka att det är roligt att få tänka till och få beröm. Men jag är ju ingen hästpratare, så vad vet jag... :p

tack för dina kommentarer!

Sedan kan det givetvis bli lite väl mycket arbete på volt, vilket jag skulle kunna skära ner på.

Du borde skära ner på det. Att rida på volter sliter väldigt mycket på benen.

Senast ändrad av en moderator:

ja, jag SKA skära ner på det, det var det jag menade (lite konstigt uttryckt av mig). När jag rider själv så brukar jag vara noga med att inte rida på volt för mycket. Tyvärr blir det lätt att jag hamnar på en volt runt intstruktören när jag rider lektion.

;) ibland blir det fel.

Men herregud, är ju klart att en gammal häst inte tål lika mkt som en ung. Min gammling skulle också bli halt på alla fyra ben om jag red ett riktigt dressyrpass med honom, det är MKT mer påfrestande än att lufsa i skogen!! Därmed inte sagt att dressyr är skadligt för en ung och frisk häst. Men man måste anpassa träningen efter hästens ålder/form

Jag vet inte det. Dressyr rätt ridet är bra för alla hästar, gammal som ung. Rider själv en snart 23 år gammal häst som skulle bli knäpp om hennes ägare och jag bara lät henne ta det lugt.Hon rids regelbundet 3-6 dagar i veckan blandat dressyr och uteritter, är alltid pigg och glad :) Hon tycker faktiskt oftas att det går för långsamt och brallar ibland i galoppen som en treåring (de flesta tippar på att hon är 12 när de ser henne). Vi försökte låta henne ta det lite lungt innan jul men det gillade hon inte, höll på att dra iväg med en under skogsturerna för att få utlopp för överskottsenergin.

Hon har en förmåga att bli svullen i benen (och ibland lite småvarm men det är ovanligt) men det försvinner under ridturen, efteråt är hon snustorr och sval i benen. Hon älskar dressyren och vi rider ibland privatlektioner med henne varvid hon dansar fram som en liten prinsessa! Är väldigt fint musklad, i sommras såg hon nästan lite hingstig ut i halsen. Har till och med kört en liten hopplektion med henne (för instruktör) vilket hon älskade!

Men vad man kan göra med en gammal häst varierar från häst till häst! Det är hästens förmåga som ska styra valet av aktivitet! Om min lilla gumma känns trött tar vi det lungt i skogen OAVSETT vad som var planerat! Det gäller att lyssna på vad hästen orkar från dag till dag, speciellt med äldre hästar. Motion är alltid bra i lagom mängd, men vad man kan göra får hästen avgöra.

Prova med lindor och var uppmärksam på hur benen är efter ridningen, blir de bättre/sämre? Håller med Skrållen om att det i ditt fall är bättre att passa på att njuta av tiden man har med hästen och göra saker som båda gillar! Känns onödigt att försöka bygga om hästen nu, ha kul på hans vilkor!

Vi har bara ridit ut i skogen de senaste två veckorna, benen är fortfarande lite varma till och från. Man blir ju förbryllad för mindre :confused: Han verkar inte ha ont eller så.

Jag äger inte hästen i fråga, men ägarnas plan är som du säger att bara ta det lugnt med honom och inte göra något avancerat. Jag ska helt sluta som medryttare på den hästen och istället satsa allt på en annan häst som jag tränar. Jag får helt enkelt acceptera att han är en skogsmullehäst. :)

Hoppas bara att de inte tar det "för lugnt" på honom eftersom han blir smått tokig då. Om han rids ordentligt varje dag så är han världens snällaste häst. Men jag minns en gång när jag skulle hålla lektion för småtjejerna (ägarna) och han bara hade skrittats ut dagarna innan, han praktiskt taget skenade runt med jennifer på ryggen i manegen (han hade roligt då). Han hoppade över några hinder i farten också. :D Så som sagt så mår alla hästar bra av motion.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 701
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
11 564
Senast: SiZo
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 890
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama