Är dräktiga ston tröttare?

A

Avel

När jag kom ut i stallet en morgon för en drygt månad sen låg mitt dräktiga sto helt utslagen i boxen. Hon låg kvar trots att jag började fodra de andra.
Ringde veterinär och fick rådet att få upp henne, ta tempen och gå ut med henne. Hon hade ingen feber och när hon väl kom ut blev hon piggare. Senare i hagen var hon som vanligt och åt sitt hö.

Igår kväll såg hon hängig ut. Åt sitt kraftfoder men lät bli höet. Stod med huvudet i ett hörn i boxen. Ingen feber. La sig sedan ner och låg helt på sidan med huvudet i spånet. Verkade inte ha ont utan bara vara trött.

I morse var hon som vanligt igen. Öronen fram och pigg i blicken.
Är detta normalt för dräktiga ston? Är de tröttare och behöver ligga ner och sova? Läste om REM sömn, är det vad hon behövde? Någon som har varit med om nåt likande?

Sv: Är dräktiga ston tröttare?

Hur långt är hon i dräktigheten?

Sedan så har hästar också REM-sömn, vilket är den sömn son kan verka vara nära medvetslöshet när man ser den. Har själv haft en häst som trodde höll på att dö. Den gick inte att väcka utan låg helt ner på sidan trots att det var matdags. Så jag gick in för att ringa till veterinären (jourtid) så det tog lite tid att tag i en. När jag kom ut igen i stallet ca 30 minuter senare. Ja då stod hästen där och åt. Det hände några gånger till med just den här hästen att den sov son REM-sömn på underligare tider och verkade sjuk.

Hon ska föla i början av juni. Första fölet och hon är född 1993.

Brukar inte ligga ned i stallet så man ser det.

Visst kan de bli lite tröttare , men jag tror att det.Troligare att stoet har lie kolikkänning. Ganska vanligt att de får det när fostret växer. Hade förr problem med det då och då. Men ett tips är att ge någon liter vetekli och någon näve betfor( BLÖTT) i hop med kraftfodret. + mkt grovfoder helst fri tillgång

Har de lättare att få kolik? Mitt dräktiga sto hade nämnligen kolik i måndags! Hon låg precis som TS:s häst ner när stallägaren kom och skulle fodra på morgonen, sedan visade hon alla de där mindre tecknen på kolik som man som hästmänniska lärt sig att se som varningar. Dessutom åt hon inte sitt kraftfoder, stod bara och hängde med huvudet! Stallägaren gick ut och gick en halvtimme med henne tills jag hunnit ut, sedan var hästen som vanligt! Och skitsur över att hon och kompisen inte fick gå ut i hagen som de brukade! :p

Pratade med min veterinär (kunnig på häst, har tävlat och avlat själv), och hon trodde på lätt kolik för att hon ätit fruset eller i allafall sunkigt gräs i hagen. Men det kanske var pga dräktigheten som hon hade sin kolikkänning?

Fy 17 vad nojjig man blir med dräktigt sto! :crazy:
Inte nog med vanliga oron för hästen när den är krasslig, nu har man TVÅ anledningar att oroa sig, stoet OCH ofödda fölet!
Det är "mitt" första föl, är det möjligt att man blir mindre nojjig när man har fått flera föl?

Det kanske var kolik-känning ändå som mitt sto hade.
Har börjat ge henne loppfrö i förebyggande syfte. Just i fredags hade vi kallt väder så hästarna gick i en skogshage. Kan hända att hon pillat i sig något där.
Hon får så gott som fri tillgång på hösilage.
Men, hur funkar REM sömnen på en häst som "aldrig" ligger ner?:confused:

Men, hur funkar REM sömnen på en häst som "aldrig" ligger ner?
Det undrade jag också när jag fick lära mig det här. Men enligt forskarna somjobbat med det ligger alla hästar ner även om vi aldrig märker det. Om dom inte gör det så har dom precis vissa av oss människor sömnstörningar.

Veterinären pratade om just loppfrö! Att om min häst skullle få kolik igen så snart att man kunde prata om samband, då skulle hon få loppfrö.
Vad är loppfrö? Och var får man tag på det? Och är det något man ger en liten mängd av, så att man köper en liten burk, eller köper man det säckvis och ger mer?

Jag har hört talas om loppfrö men aldrig reflekterad över vad man använder det till!

Köps i vanlig Ridsportsbutik i hink. Står på hinken hur man gör. Blir som gelé.
Kan ges som en kur eller lite då och då. Min fick först en "kur" i en vecka och nu får hon lite då och då. Gillar det och äter det uppblandat med havren.
Kostade inte mycket heller.;)

Då ska jag kolla där!
Precis när jag frågat här på Buke om dessa loppfrön slog jag upp en gammal Ridsport special, där hade Eclipse stor annons om loppfrö! :p

* KL* När mitt arabsto var dräktigt 2004/ 2005, ( fick föl mars 2005) så var hon TRÖTT. Kunde ligga utslagen i hagen, boxen etc. Första gången trodde vi på kolik, & vi vandrade & vandrade. Stannade vi kunde hon lägga sig, men bara låg, nöjt. Till slut lät vi henne vara när dessa " anfall" kom, & hon låg ngn halvtimme, sen var det bra igen. La hon sig i hagen, fick hon komma in & vila. Det hände säkert ett 10-15 tal ggr minst.
Fick föl igen 2008, då var hon som vanligt.

Loppfrö i ridsportbutik brukar vara dyra just för att det är en ridsportbutik. Kolla i hälsokostaffärer.
Annars kan du ge lite vanlig matolja i kraftfodret. Det är enklare utan blötläggning etc.

Jag vill ändå varna (inte skrämmas) att vara observanta på dräktiga ston som visar koliksymtom. Det gjorde vårt också men hon blev snabbt sämre och då visar det sig att hon har livmoderomvridning - resultat akut buköppning på klinik! Sto och föl överlevde som tur är men skit vad nervöst i flera månader.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 805
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 900
Senast: Tofs
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 744

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka