Är dom ute FÖR mycket ???

B

BebbeBaby

( Jag vet inte om denna tråden hamnade rätt, jag hittade nämligen ingen rubrik som den direkt passade under. Om den har kommit fel så ber jag om ursäkt för det & då får någon gärna flytta den. ;) )

Idag hörde jag av en att man inte får ha sina hästar ute mer än 12 timmar i sträck om man inte har skjul, ligghall eller liknande. Isåfall måste det finnas gott om bete så att hästen ska kunna klara sej enbart på det. :eek: Stämmer verkligen det??? :confused: Vi har nämligen våra hästar ute från 5.15 till 21.15 nu när det är så fint väder, alltså är dom ute 16 timmar i sträck. Är dom ute FÖR mycket??? Bryter vi mot någon lag??? Anser ni att det på något sätt skulle vara djurplågeri??? Vi vill att dom ska vara ute så mycket som möjligt (en av hästarna har bronkit) & hästarna verkar inte ha något emot det iallafall. :D Dom har ju mycket roligt att pyssla med i hagen, massa träd & grenar mm, fri tillgång till grovfoder hela tiden & så har gräset börjat titta fram nu. ;)

Ville bara höra med er bukemänniskor, är tacksam för svar!!! :bow:

Sv: Är dom ute FÖR mycket ???

Ärligt talat så har jag det likadant, mina hästar står inne ca 8 timmar / dygn. Fullt tillräckligt enligt mig. Dock inser jag att det kan bli problem vid en ev koll, men vad tusan, ska de smyga runt i buskarna och klocka när hästarna går i hagen? Vem vet, jag kanske byter hästar efter 12 timmar. :p

Så det ÄR SANT då??? Men vad kan hända OM dom 'kommer på oss'??? Kan man bli anmäld för djurplågeri då eller??? Böter????

Tur att jag inte är ensam då som bryter mot 'lagen' eller vad det är som säger att det ska vara så. :D Men kan man hitta den 'lagen' någonstans???

Jag tycker inte att det är någon 'fara' att ha dom ute så mycket nu när det är så fint väder, snarare tvärtom, (bra för bronkit hästen ju, han mår prima) det är ju en annan sak om det är snöoväder eller regn & rusk. :smirk:

När gräsväxten finns så får de va ute dygnet runt utan ligghall.

MercedesBenz skrev:
När gräsväxten finns så får de va ute dygnet runt utan ligghall.

Behövs tillgång till stall vid sommarbete, även om hästarna är ute dygnet runt?

ja jah bryter också mot lagen, så jag jag är olaglig,
men jag kan säga att mina hästar mår så hiumla mkt bättr och vill ut på tidigt på morgonen och står inte och fryser och vill in på kvällen utan trivs mkt bra i att spirnag och bus amed varandra i friskluften (konstigt va :smirk: )

jag förstår lagen,
varför dom satt den,
för annars skulle folk missbruka den och skaffa hästar utan att ha vare sig stall eller ligghall.
men jag kan inte förstå hur dom sedan kan skriva att man rekomenderar daglig utevistelse.
herregus säger ja MINST 8 timmar annars tycker jag synd om hästarna (om den inte är sjuk eller dylikt och inte kan gå ute)

så mitt svar att ha du dina hästar ute,
så länge dom inte mår dåligt på nått sätt av de så har du inget att oroa dig för.

BebbeBaby skrev:
Tur att jag inte är ensam då som bryter mot 'lagen' eller vad det är som säger att det ska vara så. :D Men kan man hitta den 'lagen' någonstans???
Du kan antingen ladda ner, eller beställa "lag-boken" på www.djurskyddsmyndigheten.se. Tala om att det gäller häst så slipper du få alla bestämmelser för grisar, kor och ormar m.m.

Mina går ute ca 15 tim nu och jag har inte ett dugg dåligt samvete för det. Men jag håller med Alter Pride om att det är bra att bestämmelserna finns så att vi slipper se utegångdjur i leriga små hagar året runt utan ligghall och knappt ens tillsyn.

Precis så är det för våra hästar också. Dom mår bäst då dom får vara ute så mycket!!! :)

Klart att man på ett sätt förstår lagen också. Men ändå...

Tack tack för länken. Men jag fattar inte var man ladda ner det eller beställer "lag-boken"???!! :smirk: *lite trög* :D

Mina går ute ca 15 tim nu och jag har inte ett dugg dåligt samvete för det.
Det har inte jag heller. Men man blir ju lite 'orolig' när man fick reda på att det finns en lag om det. Men vad kan hända om dom 'kommer på oss'????

Men jag håller med Alter Pride om att det är bra att bestämmelserna finns så att vi slipper se utegångdjur i leriga små hagar året runt utan ligghall och knappt ens tillsyn.
Det tycker jag också...

eh, det stod ju: När gräsväxten finns så får de va ute dygnet runt utan ligghall. Alltså borde ju gräsväxt ske på sommarbetet eller hur ;)

Var inne och kollade nyss och det stod att brochyren är tillfälligt slut. Du kan ringa 0511-27400 om du tycker det är enklare.
Om man inte följer bestämmelserna kan tillsynsmyndigheten besluta om förelägganden eller förbud. Man kan alltså bli beordrad att skärpa sig, eller förbjuden att ha djur. Struntar man i detta förbud väntar böter eller fängelse i högst 2 år.
Nu har jag ju MYCKET svårt att tro att det skulle bli ett föreläggande för att hästarna går ute 16 tim. Jag gisar att dom har tillsyn, täcke om dom behöver det och får komma in om det blir riktigt bedrövligt väder. Precis som mina :) .

Ok, tack för ditt svar!!! :bow: :)

Jag gisar att dom har tillsyn, täcke om dom behöver det och får komma in om det blir riktigt bedrövligt väder.

Självklart, absolut. :)

BebbeBaby skrev:
( Jag vet inte om denna tråden hamnade rätt, jag hittade nämligen ingen rubrik som den direkt passade under. Om den har kommit fel så ber jag om ursäkt för det & då får någon gärna flytta den. ;) )

Idag hörde jag av en att man inte får ha sina hästar ute mer än 12 timmar i sträck om man inte har skjul, ligghall eller liknande. Isåfall måste det finnas gott om bete så att hästen ska kunna klara sej enbart på det. :eek: Stämmer verkligen det??? :confused: Vi har nämligen våra hästar ute från 5.15 till 21.15 nu när det är så fint väder, alltså är dom ute 16 timmar i sträck. Är dom ute FÖR mycket??? Bryter vi mot någon lag??? Anser ni att det på något sätt skulle vara djurplågeri??? Vi vill att dom ska vara ute så mycket som möjligt (en av hästarna har bronkit) & hästarna verkar inte ha något emot det iallafall. :D Dom har ju mycket roligt att pyssla med i hagen, massa träd & grenar mm, fri tillgång till grovfoder hela tiden & så har gräset börjat titta fram nu. ;)

Ville bara höra med er bukemänniskor, är tacksam för svar!!! :bow:

En häst kan inte vara ute FÖR MYCKET! Bättre med frisk luft och solljus på kroppen än ett stall med mycket sämre luft!

Nä.. Det är ju många som skickar iväg sina till sommarbeten utan stall... Då skulle alla vara olagliga...

Bill skrev:
En häst kan inte vara ute FÖR MYCKET! Bättre med frisk luft och solljus på kroppen än ett stall med mycket sämre luft!

Håller helt och fullt med dig, men det är när det regnar småspik, blåser nordan, för liten/lerig hage utan någotsomhelst skydd och en ägare som inte inser problemet som det tjôrvar till sig. Och sådana ägare finns det gott om, iaf häromkring.

Hästar kan istort sett vara ute hela dygnet men dom får inte vara ute dygnet runt i 365dagar.. Då kommer du få problem ifall dom på verket får reda på det!Lycka till!

så länge ni fodrar i hagern och det är trevligt väder är det väl bara positivt?

Ja, det tycker jag. :) Hästarna mår ju super bra av det!!! :D

MercedesBenz skrev:
Nä.. Det är ju många som skickar iväg sina till sommarbeten utan stall... Då skulle alla vara olagliga...

Tror inte den här lagen gäller över sommaren?
Nån som vet bättre än mej? :confused:

Övirga året är det väl ligghall som fodras för att ha hästar ute dygnet runt(lösdrift).

Liknande trådar

Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 562
Ekonomi & Juridik Jag undrar hur ni andra skulle hantera följande problem och om ni har några tips och råd. Är ganska nyinflyttad till en gård på...
Svar
11
· Visningar
3 781
A
Hästmänniskan Behöver bara skriva av mej någonstans. Det var totalt oväntat. Hon har gått på bete med sin bästis, dom har gått tillsammans nästa hela...
Svar
13
· Visningar
2 578
Senast: palle
·
Foder & Strö funkar det? Hörde att ett stall hade det så. Det är nämligen så att jag har en ponny som fick fång i vintras (hon hade haft det innan...
Svar
13
· Visningar
2 989
Senast: Betsybabe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama