är distansstudier ett hinder?

Lillsaris

Trådstartare
Hej!

Jag och min sambo har flyttat till en gård i norrland. Här på gården finns det en gammal ladugård som vi ska bygga om till ett stall och senare ska vi ha 2st hästar.
Tanken är att hästarna ska gå på lösdrift och stallet kommer att användas till sadelkammare, foder kammare osv. Boxarna i stallet ska endast användas när ev. sjukdomar och skador uppkommer.

Men, jag hade tänkt börja studera socionom på distans våren -13 eller hösten -13. Studieorten ligger ca. 15 mil bort och jag kommer åka dit ca. 2-4 ggr per termin (obligatoriskt). Utbildningen är 3,5 år vilket betyder att stallet kommer stå klart innan min utbildning är färdig.

Är det någon som har erfarenhet av att plugga distans och att ha hästar samtidigt? Jag läser annonser där tjejer i min ålder (20+) säljer sina hästar pga. studier osv. Jag vill kunna plugga och ha hästar samtidigt, men är det verkligen något som fungerar i praktiken?
Har ni kunnat sköta hästarna helt själv, eller var ni tvungen att skaffa medryttare eller ta hjälp av familj eller vänner?

Min oro är att jag inte ska hinna med att rida och aktivera hästarna samtidigt som jag studerar.

(kan tillägga att min sambo jobbar 12 timmars pass mån-tors och han har ingen hästerfarenhet).

Sv: är distansstudier ett hinder?

Jag har haft häst större delen av min studietid. Olika hästar med olika behov dock. Tiden har aldrig varit problematiskt. Jag har aldrig haft så mycket tid över som nu när jag pluggar. Jag pluggar till jurist så det är ändå en ganska så krävande utbildning.

Tiden är inga problem som sagt, det är ekonomin som sätter stopp för de flesta som studerar och vill ha häst.

Jag har pluggat på distans i ett år nu och har under den här tiden haft fem hästar. Inga som helst problem!
Som Ramona säger så är det väl mest ekonomin som kan sätta käppar i hjulet - och såklart hur mycket tid man behöver för läsandet. Jag har läshuvud och klarar mig på mndre tid än genomsnittet, men det är ju olika det där.
Eftersom jag och min blivande sambo också är påväg till norrland så är jag ju jättenyfiken på vart ni hamnat? :D

Heltidsstudier räknar man ju som 8 timmar om dagen, 5 dagar i veckan så det är ju i teorin ingen skillnad mot ett vanligt jobb :) Det största problemet är nog som de andra säger ekonomin, men det går det med. (Jag är själv långtidssjukskriven och det gäller att prioritera men visst går det!)

De gånger det är obligatoriska träffar kan ju hästarna stå någon dag så det är ju ingen fara. Du har ju ett schema så du kan planera viloperioder efter tentor och bortavaro hemifrån.

Välkommen till Norrland! :)

Jag säger som Ramona: tiden är det minsta problemet. Ekonomin är det något större - och därmed tiden. Allt går - om än med lite pussel. Jag har tagit hjälp av medryttare nu sista tiden då jag slutför min examen (förhoppningsvis :D ), arbetar som trainee på en advokatbyrå och samtidigt arbetar på mitt "vanliga" jobb, vilket innebär i tid ungefär 120% sysselsättning från jobb och 100% sysselsättningsgrad studier. Lite kämpigt sömnmässigt, men med avlastning 1-2 dagar i veckan så fungerar det trots häst i full tävlingskondition och dressyrtävlande.

Det blir dock ingen tid till annat socialt umgänge alls i princip, det är bortprioriterat för att bli klar (och många gånger under utbildningstiden för att ha råd med hästen, träningar och tävlingar) någon gång. :D

Håller med de andra, tidsmässigt är det inga problem. Så om ekonomin klarar hästägandet kommer det nog att gå bra :)

De senaste två åren har jag arbetat heltid, läst distans på halvtid och skött familjens tre hästar och lite andra djur. Det har gått bra. Ibland kan det vara svårt att få tiden att räcka till. Jag har slutat se på TV, läsa skönlitterära böcker och skriva här på buke (nästan). Den andra halvan av denna terminen läser jag inget och det är skönt att vila lite från det men jag ska snart fortsätta igen. Det har inte varit så många träffar på studieorten men det är långt dit. De ggr jag har varit iväg måste ngn annan i familjen ta hand om alla djuren. Det jobbigaste har varit min egen ponny som hade fång för några år sedan och som kräver lite extra tid.

Tidsmässigt är det som sagt inga problem.

Apropå upplägget med stallet så måste jag bara lägga lite vikt vid hur skönt det är att trots lösdrift ha en box per häst i stallet! Det har vi och det är ljuvligt att kunna ställa in hästarna någon natt i veckan så att de kan sova riktigt ordentligt, att kunna ställa in några timmar mitt på dagen när det är riktigt varmt på sommaren och att kunna ställa in om det är riktigt, riktigt skitväder med snålblåst och spöregn. Det är verkligen värt de där extra brädorna och den extra tiden när man sedan vet att man har två mysiga, välfyllda boxar att erbjuda hästarna ibland. Våra hästar älskar att gå ute men de tycker också att det är himla skönt att komma in. De har ligghall med ett tjockt lager halm som de ligger och sover i i hagen men det märks att de uppskattar att få komma in och sova ibland. Det brukar bara ta någon timme innan alla hästar ligger ner och djupsover från det att man tagit in dem. Dessutom är det jätteskönt att kunna stoppa in hästarna i boxen, fodra och gå iväg och göra något annat en stund utan att behöva stressa för att hästarna står och väntar i gången. Så bygg absolut varsin box till hästarna när ni ändå bygger om ladan. Det behöver ju inte vara något fancy med snygga galler och grejer.

Tack alla för era tips! :)

Ekonomin kommer inte vara ett hinder och eftersom många av er skriver att tiden kommer räcka till så känns det mycket lugnare i hästhjärtat. :)
Tanken är att försöka hitta en äldre bruksnordis som kommer användas till skogsridning och körning och lite "allt-i-allo" träning. Den andra hästen skulle jag vilja ha till lite mer seriös hoppning.
Eftersom det är något år kvar innan det verkligen är dags att skaffa hem djuren så hinner man planera utefter studierna. :)

Jag håller med övriga, tiden var aldrig något problem under studietiden.

Om jag själv skulle behöva plugga en hel utbildning igen hade jag dock känt en viss tveksamhet till distansutbildning (men visst förstår jag att det ibland inte finns något att välja på). Själv pluggade jag också juridik på heltid och hade trots det inga problem att klara av eget stall. Under en termin läste jag dock fördjupningskurser på distans och jag har aldrig varit så bunden som jag var då!

Det var tidsbestämda inloggningar och fruktansvärt mga skriftliga arbeten som skulle in på bestämda tider osv. Således stor skillnad mot juridikutbildningen som oftast var 2-4 h lektioner och därefter självstudier. Å andra sidan så är ju just juridikutbildningen känd för sina självstudier så det är möjligt att erfarenheterna från distanskursen inte skulle ha varit så annorlunda tidsmässigt om jag istället hade pluggat någon annan utbildning.

Men jag tror ändå att du kan vara helt lugn med att du kommer kunna klara av att både plugga och ha häst/stall. Men jag skulle ändå kolla upp lite hur mkt tidsbestämt arbete det är på just din utbildning så att du kan vara lite förberedd på hur du ska lägga upp dina dagar.

Jag hade två och senare tre hästar när jag pluggade utan större problem. Tidsmässigt alltså, ekonomiskt var det ju lite trist ibland. Även om distanskurser kan ha en del tidsbestämda inloggningar och rätt mycket skriftliga uppgifter så brukar det går bra. Ett schema finns ju och då kan man ju planera efter det.

Om du inte har längre än 15 mil till studieorten så skulle jag beroende på utbildning överväga att läsa den på campus/med fysiska träffar. Kolla upp hur mycket obligatorisk närvaro det är innan du bestämmer dig.

Jag är lite förvånad över att man så tvärsäkert påstår att tiden inte är något problem. Vilken studiebakgrund har du och vilken nivå ska du studera på? Känner du någon som läst motsvarande utbildning som vet hur mycket tid de flesta studenterna fick lägga ner?

Är du själv studieovan (för att du inte pluggat tidigare eller för att du haft ett längre uppehåll) kan det ju ta väldigt mycket tid i början. Bara att få de program som används i distansundervisningen att fungera på den egna datorn kan ta väldigt mycket tid. Men det är ju främst i början som detta är problem, och om du valt en utbildning som förutsätter 50-80 timmar i veckan i studietid borde du veta detta redan.

Och avkoppling och fysisk aktivitet är något som verkligen bidrar till studieresultat.

De flesta utbildningar börjar ju med grundläggande kurser/A-nivå där man hinner skaffa sig en viss vana inför vad som kommer senare i utbildningen. Det kan givetvis vara jobbigt men det är det ju med ett heltidsjobb också och vi är ju rätt många som jobbar så och har hästar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 321
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 045
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929
Skola & Jobb Nu får ni gärna hjälpa mig att fundera på vad som är smartast att göra. Den 10/12, får jag reda på om jag har kommit in på...
Svar
14
· Visningar
1 705
Senast: Nougat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama