Är detta verkligen vettigt???

Mysaan

Trådstartare
En liten alldeles jättefet shettis. Hästen är lika bred över ryggen som mitt breda varmblod.

Nu har ägaren bestämt att han ska banta. Så han får 4 kg silage per dygn!! Är inte det lite lite för en shettis?

Sv: Är detta verkligen vettigt???

Hm ja det beror ju på vad man gör med den men våran shettis som vi fått av en kompis var as fett men vi bestämde oss för att banta den så den får ungefär två kilohö om dagen och motioneras i mellan åt och han klarar sig bra på det..:smirk:

Fast vaddå gills inte minimi given på en shettis då???

Dvs 100% torrsubstans på 100 kg häst. Vad en shettis väger vet jag iofs inte. Denna tjocka shettis blir ju inte ens motionerad utan skrittar runt 15 minuter i veckan med deras 2 åriga dotter

OKej så då är ett silage med 65% torrsubstans kanske lagom med 4 kg.

Jag tycker inte det låter lite alls, vår shettis fick ca 4 kg per dag fast hö då, har ingen erfarenhet av silage. För mig låter det normalt..

Tack alla! TYcker det låter så lite och tyckte väl kanske att de skulle motionera honom istället. Men då är det inte så lite då.

Visst är det bra med så mkt grovfoder som MÖJLIGT men om den väger ca 200kg (eller bör väga) så är det okej med 4kg silage med 65% TS. Om den skulle få hö skulle minimigivan vara 2.4kg. :smirk:

shettisarna i mitta stall ligger på 4 kg var och de är jättefina..varken smala eller tjocka..helt perfekta=)

Fast det går inte att banta ner den bara genom att skära ner på maten. Den måste motioneras, varje dag, ordentligt.

lil-sis skrev:
Fast det går inte att banta ner den bara genom att skära ner på maten. Den måste motioneras, varje dag, ordentligt.

Jo det GÅR men tar mycket längre tid.
Det bästa är kombinationen av mindre mat och mer motion!!

Frågan är ju också hur mycket näring silaget innehåller så att den lille inte får proteinbrist eller brist på mieraler/vitaminer etc...
//marti

Mysaan skrev:
Tack alla! TYcker det låter så lite och tyckte väl kanske att de skulle motionera honom istället. Men då är det inte så lite då.

Tycker inte det låter lite. Det är ju en shettis och inte en större häst det handlar om, och med denna giva är ju mängden ts tillräcklig. Den mår däremot säkert väl av motion dessutom...

Visst borde den motioner mer det håller jag med om. Vad det gäller protein osv så är inte silaget analyserat så ingen vet vad det har för värden.

Nej inte vad jag tycker iallafall. Min stora häst (164 cm) får 8 kg silage/dygn. och shettisen är dubbelt så liten :P

min shettis får 3,5kg hö. Perfekt,

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 898
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 191
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 333

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka