Det är ju ingen dum idé, men hur ställer sig ex. försäkringsbolag till det? Får man göra så?
NJae njao nje? OM det är så att hästen led och det enda rätta var att avliva hästen och veterinär som sen kommer och tittar på den döda hästen konstaterar att det var det enda rätta och det hade varit djurplågeri att låta hästen vänta längre så säger försäkringsbolaget inget och man får sina pengar.
Anser vet i efterhand dock (eller f-bolagets vet) att det fanns minsta chans att med transport till klinik rädda hästen, eller att den inte led av att väntat på veterinären så får man problem. (Det får du iofs om du säger åt DV att avliva en häst med benbrott istället för att åka till klinik, och där det inte är fullständigt uppenbart att man inget kan göra).
men somsdu säger, i det läget så SKITER jag i försäkringspengarna. Och det gäller som sagt de fall när till och med JAG ser att det är kört. T ex när jag hittar hästen på tre ben och det fjärde benet hänger i tre slamsor och är ett virrvarr av benpipor genom huden. Ett brott som inte syns från utsidan, och där hästen inte är i chock eller svåra smärtor så skulle jag göra det så bekvämt för hästen som möjligt där den stod, eller försöka spjäla benet och få in den på box i väntan på veterinär och/eller transport till djursjukhus. Om man brutit något själv vet man att det tar ett par timmar innan smärtan kommer, kroppens eget smärtstillande blockerar rät tlänge. Men ett brott som är öppet och där det uppenbart är helkört är ju inte mkt att orda om, och skulle bolaget sen krångla så förlorar jag hellre de pengarna än lever med att min häst led i X timmar extra för jag skulle ha pengarna..
När det gäller t ex trafikolyckor där hästarna är så svårt skadade att de är döende eller när det uppenbart inte finns något hopp så om polisen inte får tag i en veterinär (och polisen själv inte kan/Vill avliva, vissa poliser kan) så ringer man ut en jägare som får förkorta hästens lidande. Jag vet två sådana fall och ingen av dem var det krångel med bolaget. Men som sagt då gäller det att även veterinär sen intygar att det var det enda rätta och att hästen plågats i onödan av att vänta.
/Alexandra - som bott under samma sak som en jägare med eftersökshund. Oftast när polisen ringde mitt i natten så var det trafikskadat vilt de ville ha uppspårat och/eller avlivat. Men det var faktiskt en häst en gång, och eftersom jag också hade häst var han inte så munter när han kom hem. Den hästen hade fått båda bakbenen 'avklippta' av en bil och veterinären var två timmar bort, så då ringde polisen jägare och han var där och hästen borta på 20 minuter...