Är detta något att satsa på?

jerseyko

Trådstartare
Jag kan ingenting om utställningar och bedömningar men det är ju en viktig del i aveln.

10 årigt fullblodssto, 160 cm

Exteriört:
778867 = 43

Löshoppning:
7-8

Gångarter:
8666

Hoppning:
7-8

Domaren ser henne gärna om 6 månader igen när hon byggt mer muskler. Finns poäng att plocka i hoppningen och gångarterna.

Är det något man ska satsa på eller är det bara att lägga ner tanken att hon kan bli en fin mamma?

Sv: Är detta något att satsa på?

det behövs fler fullblod i halvblodsaveln, tycker faktiskt att hon har helt ok poäng finns absolut ston som är mindre lämpade i aveln. skulle personligen titta efter en bra hopphingst med plus för typ och storlek, då hon är ganska låg. Robin Z har t.ex visat sig vara en lyckad kombination tillsammans med fullblodsmödrene. :)

Jag tycker det är lite myt med Robin Z och fullblod ! ;-)
Hur många såna bra finns det förutom Flippan ?

Därmot så skulle jag läsa kritiken på stoet och se vad som fattas vad det gäller typ och hhb och försöka hitta en hingst som matchar där om jag skulle betäckt. Skulle lagt hopphingst på det stoet, en med bra galopp.

Nja, det har funnits flera fina fälttävlanshästar med det blodet så det är inte bara myt. :)
Däremot kan jag ju känna att det är lite gammalt nu.

Jerseyko, jag tycker det är trevliga siffror på ett fullblodssto som väl dessutom inte är i topptrim och hade absolut använt i avel.

Här finner ni omdömena
Och här stamtavlan

Jag gillar inte riktigt halvblod typ Robin Z + fullblodsmamma. Och det känns lite "gammalt". Jag är faktiskt sugen på en anglohingst, jag är så nöjd över de hästar jag såg på utställningen och känner att de är den typen av sporthäst jag vill ha.

Jag tycker att hon verkar vara ett helt ok avelssto. Hon verkar ju ha ett bra temperament. Hon fick lite kritik för galoppen, men den kritiken bygger säkerligen på att hon inte är tillräckligt musklad för att bära sig själv i en lugn och samlad takt.

Jag hade gjort som de skrev i kritiken, en hingst med bra front och rörlig fram !

Här på gården har det fötts två stycken Carte d'Or föl iår, ett med xx-möderne och ett med hbl möderne. Båda två har väldigt bra framparti. De är lätta och rör sig lätt. Helt klart en underskattad hingst !

Strong statement - Diaghlyphard är väl bägge hästar som lämnat fina avkommor inom både galopp och ridsport? Så absolut kan det väl vara värt att avla på henne?

Men det står att hon är parallellförskjuten bägge fram, det är väl möjligtvis en orsak till att fundera extra noga över hingstval.

Senast ändrad:

Fin stam!

Mormors mormor var mamma till Hurricane 1948-1970 som först var framgångsrik på galoppbanan och sen i avelsboxen, både i ridhäst och galoppaveln. Algarve har lämnat en del hopphästar i alla fall i medelsvår. Strong Statement har jag sett många vackra halvblod efter, tyvärr upptäckte jag nu att han sänktes till C. Diaglyphard var fantastisk som galoppförvärvare men han har inte gett så mycket i andra led. En liten varnng för att han kan ge för mycket temperament.

Tex

Svår hopp: Spin off, Rozelini, Rockford I
Svår FT: Robin des bois, Azzarro Z, Cach the star,

Vad bör jag kolla lite extra på då? Domaren sa att hon är parallelförskjuten men inte inåt/utåt tåad (eller vad det nu var..)som de brukar bli till följd av förskjutningen.

Jag skulle ha satsat på en hingst med Irco Marco i. Förutom att det finns många bra exempel med fullblodsmamma ger blodet även korrekta ben och okomplicerade, samarbetsvilliga, ridbara hästar som kan hoppa. Nackdelen kan vara att de är lite lågställda och tunga, men med ett fullblodssto behöver man inte vara orolig för att de blir för tunga.
Hade jag vart du skulle jag titta på Fetcher N och Hip Hop.

Åhå, men jag tror att det *kan* vara så att Robin Z - xx generellt sett inte måste vara jättebra, utan mödernet (som vanligt) spelar en viss roll.

Princess Fair tillexempel var ju en helt outstanding märr på att producera flt avkommor, och inte är hon rent fullblod heller.

Tittar man på Azzaro Z mamma Sunlight Mint så har hon givit flera bra hopphästar med olika fäder. Så än en gång tror jag att mödernet spelar roll.

Rozelinis, Rockford I, Catch the star och Spin Off's mammor är inte heller rent fullblod. Rockfords mamma har givit bra med Irco Marco och Lucky Light också. Spinoff's mamma har givit bra hopphästar med Cortez och Irco Mena. Cach the star's mamma har givit svårklass häst även med Beach Boy.

Ursäkta trådkapningen, men jag känner att det är viktigt att se vad mödernet lämnat snarare än att säga att en viss kombo är framgångsrik.

Min har en 5 åring e. Alpen Corrado, som inte gjort någonting. Tror inte ens han är inriden. När jag träffat honom upplever jag han som en som flyger i luften för ingenting. När jag hängde på honom kunde jag knappt andas utan att han blev osäker.

Stot hoppar ju snällt, men eftersom jag fått barn så har vi inte kommit ut först nu när hon är 10 år. Löste lokal licens i år och rider 90-1m för att få rutin, planen är att lösa en regional licens nästa år och kanske rida 110.
För en avkomma som jag behåller blir det nog hur som helst. Det grundar ju jag på min relation till henne. Men jag vill ju inte stå där sen med 2 hästar som inte har något värde på marknaden.

Jag kollade med fbl morfar. Kombinationen är väl ändå Robin z - xx ;)
I Usa finns Pappillon som är godkänd hingst.

Hi hi - ja det kan man ju säga.

Fast myten är ju ändå att Robin Z är bra på fullblodsston.

Jag måste ju säga att de märrarna som är mammor till de du räknade upp var riktigt rackarns bra ! Med olika hingstar

jag hade också satsat på hip-hop eller fetcher, finns många fina kombinerade med xx.
irco marco verkar också nedärva gott psyke.

det kanske är bara jag som lyckats rida galna irco marco avkommor, spec de med xx-möderne. Fast å andra sidan gör det inget för min del.
Men han är känd för gott psyke?
Hur nedärver han sitt temperament? Finns det kvar sperma eller måste man gå via hans söner?

Nja, det har funnits flera fina fälttävlanshästar med det blodet så det är inte bara myt. :)
Däremot kan jag ju känna att det är lite gammalt nu.

Jerseyko, jag tycker det är trevliga siffror på ett fullblodssto som väl dessutom inte är i topptrim och hade absolut använt i avel.

Ja jag håller med, finns många mkt fina fälttävlanshästar med just den kombinationen.

Sedan skall man väl inte glömma Mynta heller

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 568
Senast: Kirie
·
S
Avel Wladimir O.A. Född 2003 Mörkbrun, 169 cm Premierad AB t o m 2012 I avel från 2007 Uppfödare: O. Anema, Holland Ägare: Birgitta...
2
Svar
30
· Visningar
5 674
Hundavel & Ras Kom verkligen inte på någon bra rubrik... Nu är det så att vi ska skaffa ytterligare en vovve, har en blandis här hemma,pitbull/boxer...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 158
Senast: Belethien
·
H
Avel Jag behöver kreativ hjälp med val av hingst till detta 4-åriga sto för en eventuell betäckning. Hon är e.Akribori-Maistic-Koncerz xx...
Svar
10
· Visningar
1 752
Senast: Helan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka