Är detta farligt,vad ska jag göra? HJÄLP!

C

CindyLou

Fick ett mail nu från betesägaren där min 2 åriga unghäst går.

: Han har fått en spark eller nåt på ett bakben och är lite svullen långt ner på en sena i bak. Jag vet inte hur dåligt det är men jag skulle nog bara vänta några dagar och se om det går ner i alla fall.

vad tror ni, kan inget om sådant här och detta var hennes bedömning. Ska han vara ute med dom andra unghästarna eller stå i box? Ska man låta det vara eller vad? Vet inte hur det ser ut själv.
Hur ska jag göra?

Sv: Är detta farligt,vad ska jag göra? HJÄLP!

Jag uppfattar det som att du inte själv sett skadan?
Om det är en senskada skulle jag absolut ta in hästen i box under några dagar. Sen hade jag nog åkt till klinik om det inte blir bättre.
Lycka till!

Ring och rådfråga en veterinär. Åk först ut till hästen själv så du ser ordentligt hur det ser ut, hur hästen rör sig osv, sen säger du det till vet.

Nu har jag med en kompis varit ute och tittat på benet. Det var en liten svullnad,inget sår,svullnaden var långt ner på senan på höger bak. Han är lite stel i trav och skritt men haltar inte. Undrar hur svullnaden uppkommit då det inte är ett ställe som är lätt att bli sparkad på eller sprungit på ngt men jag vet inte. han går kvar i hagen nu med de andra 4 hästarna.

Kan han gå kvar ute, eller ska han in i box. Isåfall får han stå inne i en främmande box i ett tomt stall. eller om jag kanske ska ta hem honom?

Om han inte är halt men stel mår han bäst av att vara ute med mycket rörelse.
Tom att gå promenader med honom för att se att han inte blir stelare, alt halt av rörelse.

Ha koll varje dag ett par dagar...jag skulle inte oroa mig.

Om han inte är halt men stel mår han bäst av att vara ute med mycket rörelse.
Tom att gå promenader med honom för att se att han inte blir stelare, alt halt av rörelse.

Ha koll varje dag ett par dagar...jag skulle inte oroa mig.

det dumma är att han är borta på bete några mil bort och jag har inte den möjligheten. Det enda vore som om jag tog hem honom men då släpps han ju ihop med hästar som han inte träffat förut eller om han går själv. I vilket fall så har jag troligtvis bestämt mej att ta hem honom innan detta skedde på torsdag nästa vecka. Men ska jag ta hem honom tidigare eller ska jag låta honom gå kvar ?

Det bästa vore om du kunde få hjälp av den som har betet nu att kika på honom 2-3 dagar och sen flytta.
Kontakta ägaren till betet och förklara läget...kanske löser sig till det bästa.

Det är nog inge bra att flytta - släppa honom med nya hästar nu då svullnaden finns....det kan bli en skada då.

Att gå ensam som unghäst är inget jag skulle utsätta honom för.

Jo, jag blev tvungen att åka ut igår igen skåpig som jag är då man inte vet hur pass betesägaren kollar till honom. Säkerligen gör den det men man är ju lite skåpig som sagt. Tog med en mkt duktig hästtjej som kollade på honom och troligtvis så hade han sträckt sej när dom sprungigt i backarna troligtvis eftersom det inte finns ett enda märke. Det var lite mer svullet igår men jag märkte att alla de andra hästarna var på honom hela tiden och bet och jagade så han kanske inte har fått vila benet tillräckligt?

Vi skulle göra böjprov men han är svår att få igång i trav vid hand så vi struntade i det, vill inte jaga honom för han förstår inte vad vi begär av honom. men när man höll upp benet en stund och släppte ner det så stod han och vilade/eller han la inte hela tyngden på det stunden efter man satte ner det.

Kom och tänka på ormbett kanske nu i skrivande stund. Hur syns det?

Iaf tar jag hem honom på torsdag.

Ni ska nog vara försiktiga med att på egen hand göra böjprov på ett ev skadat ben. Sen låter det som om han ev har blivit något av en hackkyckling? Då är det klokt att du tar hem honom, risken för fortsatta skador är annars rätt stor.

Jag hade min förra häst på bete när han var två och han blev ständigt påpucklad, jagad men jag fick höra att det där reder hästarna ut själva och att jag inte skulle vara så sjåpig med honom.
Det slutade med en sönderbiten rygg och hals plus en rejäl spark på ett framknä så att han fick behandlas, stå med drän och i boxvila.
Det där knät spökade sedan resten av hans liv...

Jag behöver knappast säga att jag tog hem honom efter den incidenten.

Ni ska INTE göra böjprov:eek: Varför i all världen skulle ni göra det? Det är ju senan han är sparkad på? :confused:

Gör ALDRIG det själv med "duktiga" kompisar. Enbart veterinärer ska syssla med böjprov:crazy:

Är det inte också så att man inte gör böjprov på hästar under en viss ålder, eller har jag helt fått det om bakfoten?! Hade heller inte gjort böjprov på ett ben som är skadat...
Uppdatera gärna hur det går...!

vi hade tänkt göra böjprov men vi gjorde det inte. vi höll bata upp benet en kort stund,kanske 5-10 sekunder och släppte ner det sedan för att koll om han stödje på det.

vad tror ni om ormbett kan det vara det?

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 892
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka