Är detta en underhäst i hoppning?

J

Jevelin

:confused: :confused: :confused: Jag bara undrar om min favorithäst är en underhäst i hoppning, eftersom han alltid blir hyr av sådanna som inte hoppar mer än 50cm. Och sen när jag har honom på ridlägret så skulle vi sättas på test och jag skulle hoppa 135cm på honom. Han är själv 135cm också i mankhöjd. Och jag antar att jag inte drev tillräckligt mycket men han tvekade innan hindret och sen så hoppade han stillastående 135cm då med mig på ryggen. Jag var typ 155cm och vägde 40 kg när det hände. Och jag undrar bara hur normalt det är att en häst hoppar så högt utan mycket träning? :confused: Känner ju lite att det är ganska högt men har inte så mycket erfarenhet av detta. :/

Sv: Är detta en underhäst i hoppning?

Helena lundbäcks Mynta är under 160 och går världscupen i hoppning på 160banor, så din häst är inte ensam om att hoppa sin egna mankhöjd. De är duktiga djur ;)

ett enda hinder kräver inte så mkt av hästen så många hästar kan nog hoppa rikitgt högt om det bara är nått språng. men att rida en bana på 135 är det bara duktiga hopponnysar som gör... så att säga att hästen är ett "underbarn" är en överdrift tills du ridit mer. Det är bara att fortsätta träna så märks det!

hade en b-ponny som var 126 cm i mkt han hoppade tävlingar/barnor på 120. duktig häst :D

Högsta höjd på tävling för B-ponny är väl 110 ? men på träning är ju 120 möjligt

Min B-ponny hoppade 1,35 med mig på ryggen en gång i tiden.... han va själv 1.24.
Som pappa säger: en ko på ängen kan hoppa 1.40:p Snickra ihop en hel bana så blir det lite annat!

min ponny är 148 och har hoppat 160 med ryttare så det är nog ganska vanligt :P

cirkus skrev:
Högsta höjd på tävling för B-ponny är väl 110 ? men på träning är ju 120 möjligt

det är möjligt, han gick 120 på träningarna barna, tävling msv A.

Du är medveten om att msv A inte finns för bponny va?
Högsta tävlingshöjden är 1 m och det är msv B.

Och det ligger väl på 100?

Liknande trådar

M
Hoppning Hej, allihop! Jag behöver lite tips och råd kring avståndsbedömning och taxering. Jag har sett den andra tråden om det, men den var så...
Svar
3
· Visningar
917
Senast: maskrosbarn
·
M
Hoppning Jag kan hoppa låga hinder till 40 cm. Men högre vill jag inte hoppa :crazy: Jag är inte hopprädd men jätte nervös när jag rider emot...
Svar
14
· Visningar
1 169
Senast: MILJON
·
V
Hoppning Jag hyr en b-ponny med min syster, och hon e 18 år och jätte snäll men dock inte i så bra kondition.:( hon hoppas inte så mycket.nu när...
Svar
5
· Visningar
971
Senast: SweetBriar
·
Hästvård Jag har, för två veckor sen, fått hem min första häst. Jag hyr henne från ett stall som har hästarna på sommaren, och hyr ut dem på...
Svar
13
· Visningar
1 225
Senast: Turnar0und
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30