Är detta en ovana som Bamse dragit på sig?

B

Bamses husse

Kanske en dum fråga detta, jag har inte haft häst så länge.
Jag brukar minst en gång omdagen gå ut och gå med Bamse i skogen, för att träna honom att gå över stockar,siksak mellan träden för att han skall bli smidig, upp och ned för slänter, tränar honom även att lyda på min röst typ ( vänster och höger osv) jag brukar hålla på ca 15-20 min. men vid minst två tillfälle eller fler så skall han skita och pissa. visserligen så kommer väl tarmarna igång när han rör på sig..... tycker att han har hela dan på sig, men just under den tiden vi tränar så skall han stanna ett flertal tillfälle och göra sina behov :confused: är det normalt? :confused: jag tycker att han borde kunna hålla sig under dom minutrarna.... att de kan hända någon gång under alla våra träningspass är ju inte konstigt.käns som det är lite ofta :confused:

Sv: Är detta en ovana som Bamse dragit på sig?

hrm.. :) jag tillåter inte min att stanna när hon ska bajsa, däremot om hon verkligen behöver kissa såklart.

Jag hade en ponny som alltid skulle pissa när vi nästan var hemma. Och jag såg det som en reflex till sist, så vi tränade bort det genom att hålla igång honom och sen låta honom gå in i boxen närt vi kom hem. Det funkar liksom inte att låta honom göra sånt på ex dressyrtävling.

Låt honom stå i box med strö innan ni ska ut, kanske kommer igång då?

Vilken bra träning förresten, hur går det med inkörandet?

/jenny

Har inte börjat ännu, jag skall börja tömköra honom, sedan får vi se hur snabbt det går, försöker att skynda långsamt. :)

haha.. min shettis har en sådan ovana, han är hingst och om vi är på ridbanan och tränar och det ligger bajs där måste han stanna och skita över.. det har väl med revir och göra.. det är väl okej om det bara ligger en hög, men när det ligger 5-6 och han tvärstannar hela tiden... haha .. gå detta också att bota tro?!

ajaj!! låt honom INTE göra detta! som du skrev är det ett revir beteende o iom att han gör det medans du kör visar på brist i uppfostran! min lille hingst skulle aldrig i livet få göra detta varken när jag kör eller på annat sätt hanterar honom, detta får han göra i hagen.

så när han gör det får du dra upp huvudet o smacka på i värsta fall använd pisken.

Helt normalt för en unghäst med lite pirr i magen. Det växer bort.

skitnödig häst du har :) Kan har brås på matten? ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 285
Senast: Djurvän
·
Kropp & Själ ...ja det är ju himla jobbigt... och när jag dessutom insåg att jag faktiskt läckte inte bara när jag hoppade studsmatta eller gick på...
Svar
0
· Visningar
1 123
Hästhantering Innan folk drar slutsatsen att det är jag som gör fel och inte min häst vill jag informera om följande. Jag köpte denna häst för 2 år...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
13 873
Senast: Jeronimo
·
M
Träning Hejsan . Rider en 5 årig islandhäst . Hon är mycket snäll&social märks knappt att hon är unghäst . Har dock 2 problem . När man rider...
Svar
2
· Visningar
757
Senast: mollyfranzen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka