Är det verkligen såhär vi vill ha det i framtiden.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare wolken fee
  • Startdatum Startdatum
W

wolken fee

Nu när man sitter med facit i hand, efter vårt bruksprov som har varit. Så ställer man sig frågan, är det verkligen såhär vi vill ha det i framtiden?

¤ Att det idag är en hel del sto ägare ute i landet som väntar föl efter förra årets godkända 3-års hingstar, som inte godkändes i år? Är det rätt emot sto ägarna, vår avel och framtid.

¤ Att vi idag under en knapp veckas tid, skall pressa dessa unga hingstar till absolut bristnings gränsen, jag tycker inte det är rätt emot så unga hingstar.
De hingstar som verkligen är ett löfte i en gren, har endast dessa få dagar på sig att visa det, det räcker endast med en avvikande händelse och stress så har den förlorat sin chans.

¤ Bruksprovet som har en sådan betydelse för oss som avlar, är det väl tråkigt att man inte kunde skriva ut mer info om mödernelinje, samt vad syskon eller släkt har gjort på tävlings banan. En riktig presentation utav hingsten helt enkelt.
Det kostar så pass mycket att delta för hingst ägaren att detta med information skulle vara en självklarhet, tycker man.

Nej, oavsett vad man tycker om årets bruksprov, så gav detta en besk efter smak.

Hur tänker ni alla ute på buke, ni som står med unghingst och har planer på att visa fram den?
Eller ni sto ägare?

Sv: Är det verkligen såhär vi vill ha det i framtiden.

Det är inte första gången som treårshingstar inte blir godkända som fyraåringar. De har ju en ytterligare chans när de blir fem. De ungar som föds iår får gröna papper.

Det är ju stoägarna som väljer att betäcka med en treåring och står med en viss risk. Men det vet de ju om. Så jag tycker inte att det är ett problem egentligen.

Visst är bruksprovet tufft - och visst kan ett stressmoment stjälpa en hel satsning.
Däremot gillar jag *INTE* principen att det används en annan skala på bruks än vid övriga visningar. Det kan lura folk att tro att de har ett ämne och ffa så vad säger det om kvaliteten på våra ston.

Däremot tycker jag att det är urdåligt att man inte presenterar mödernelinjer, för jag VET att ASVH har fått informationen.

Stoägarna vet om att det är en chansning att använda en 3-åring, det är ju samma sak i andra länder att unga hingstar ska "visas" flera gånger för att få fortsätta att verka i aveln.

När det gäller mödernet var det mycket torftig info under bruksprovet, man får hoppas att man får veta mer på hingstarnas hemsidor och broschyrer.

Jag är inte så insatt i hur domarna sätter poäng vid olika tester men poängen sätts ju efter vad som testas. Vid treårstest så testas dom efter förmåga för att bli sporthästar, vid bruksprov efter förmåga att bli en bra avelshingst.

Har hört domare gå efter om dom tror att hästarna kommer att hålla vid poängsättning av exteriör på treårstester t.ex. Så en häst som är lite inåttåad, korta/upprätade kotor och hjulig bak kan få en 8 om det bara är så lite så att dom inte tror att det kommer bli några problem för hästen.

På en hingst vid bruksprovet borde alla små avvikelser dra ner på poängen även om hästen inte kommer få några problem själv.

Ett gångartsbetyg betyder ju ofta också olika mkt beroende på om det är en hopp- eller dressyrhäst som fått det.

I vilket fall som helst så borde det framgå bättre vad poängen betyder vid olika tillfällen.

Bara en tanke om poängsättningen...

Jag tycker det är fel. Exteriört så ska en 8-a vara en 8-a oavsett varför man testar hästen. Samtitigt så kan det aldrig bli rättvist eftersom det är olika domare på olika bedömningsplatser.

Och avelsstona ? de kan gå omkring med sina uppfiffade poäng och tro att det är stjärnor när de jämfört med avelskraven för hingstar är bra mycket sämre och det är ju vad *alla* pratar om att vi måste höja kvaliteten på stona. Hur skall man kunna göra det om det enda verktyget vi har inte är särskilt rättvisande ?

Och jag vet ju självklart att en hingst kan producera väldigt många fler ungar än ett sto så ingen behöver upplysa mig om det.

Hur menar du med gångartsbetygen ?
Att en hopphäst inte behöver ha bra trav och skritt om man jmfr med en dressyrhäst ?

Det jag skrev var hur jag tolkade en domare på en kurs för ett tag sen.

Tycker absolut att exteriöra poäng ska sättas efter hur dom ser ut och inte hur man tror att dom ska hålla. 10:or sätts ju i princip aldrig på benen. Det innebär då att en helt korrekt häst ska få en 9:a. Att dom som får 8:or då kan se ut lite hur som helst blir ju väldigt fel då.
Har själv fått 8:a på benen på nån häst och i kommentaren har det stått "korrekt".

Att olika domare dömer olika kommer man ju inte ifrån. Det är ju i slutet domarens tycke och smak som avgör. Men alla borde iaf ha samma kriterier.

Det med gångartsbetygen på hopp- och dressyrhästar kom också från denna domare. Att en hopphäst med okej trav för en hopphäst får en 8:a innebär inte att den är lika bra som en dressyrhästs 8:a.

Detta är alltså inte vad jag själv tycker utan hur jag tolkade denna domarens sätt att sätta poäng.

Angående stona så hade det ju varit kanon med någon bedömning av dom inför aveln men det är väl en annan diskussion...

Det med gångartsbetygen på hopp- och dressyrhästar kom också från denna domare. Att en hopphäst med okej trav för en hopphäst får en 8:a innebär inte att den är lika bra som en dressyrhästs 8:a.

Läskigt resonemang tycker jag !
Vem skall bestämma om det är hopphäst eller dressyrhäst ?
Stammen ? Jag tänker genast på tex New Balance - vad är han i så fall ?
Konsoliderad hoppstam, men framgångsrik i dressyr.

Väldigt tråkigt att höra att domare bedömer på detta sätt. Och faktiskt oacceptabelt.

Ursäkta trådkapet.

Det är inte första gången som treårshingstar inte blir godkända som fyraåringar. De har ju en ytterligare chans när de blir fem. De ungar som föds iår får gröna papper.

JAg kan erkänna att jag inte är 100 procent insatt i ridhästaveln.
Men det du skriver om att dom "kasseras" som fyraåringar är väl ändå lite kriminellt mot stoägarna.

Först luras stoägarna att betäcka och sedan kan då stå med en värdelös avkomma.
Hingstägaren har fått sin fölavgift och betalar säkert inte tillbaka en del.

I stället för "icke godkänd" så skulle det vara något annat system.

A, B, C och så vidare.

En ny hingst kan aldrig bli A
Men en godkänd hingst bör förbli godkänd om än med sänkt bokstav tills den visar att den duger..om den duger.

Jag fattar inte hur stoägarna över huvud taget betäcker med en unghingst i ridhästaveln.
Skulle aldrig göra något så dumt.

AM

Håller med.

En 8:a på traven ska innebära att den är en 8:a oavsett vilken häst det är.

Sen kanske en hopphästs 6:a kan anses som en dressyrhästs 8:a eftersom det faktiskt inte är gångarterna som är det viktigaste hos en hopphäst.

Oavsett hur det bedöms så tycker jag att bland det viktigaste är att alla är medvetna om vad poängen innebär.

Jag fattar inte hur stoägarna över huvud taget betäcker med en unghingst i ridhästaveln.
Skulle aldrig göra något så dumt.

AM

Nu är det andra gången på tio minuter som jag läser att du idiotförklarar ridhäststoägarna. Jag tycker faktiskt att du är lite orättvis. Det är lätt att kritisera från andra sidan, frågan är om du skulle ha samma åsikter om du vore mer insatt (vilket du i inlägget ovan skriver att du inte är).

Mja, nja.

För det första så VET alla som betäcker med en treåring att den bara är godkänd i ett år.
Så de luras inte på något vis. Det är inte ens påtagligt billigare att använda en treåring.

De ungar som föds efter betäckning av den godkände treåringen för godkända papper.
Avkommorna är inte värdelösa.

Sen kan hingsten visas igen som femåring och godkännas. Eller visas som prestationshingst och godkännas. Den som då har en unge från tidig årgång har snarare tvärt om kanske en unik guldklimp !

Det finns ett system för de äldre ridhästarna, de blir AB premierade i 6 år därefter så skall de höjas till A eller så sätts de på vänt, dvs man väntar (ett tag- hur länge vet jag inte) och ser om avkommorna har presterat tillräckligt för att kunna höja hingsten till ett A.

...och för att svara på ursprungsinlägget.

Jag har använt treåring två gånger. Första gången var det Aer, som kom tillbaka som 4-åring - icke gk, och sen inte visades mer.

Den fölungen sålde jag till landslagsryttare just pga stammen. Den hade ju gröna papper och i hennes tycke var det en eftertraktad stam (det beror såklart på anledningen till att hingsten inte går igenom också. Det gäller att kunna "se igenom systemet").

Andra gången var förra året då jag använde Carême. Han var (är) en komplett individ som passade mitt sto ypperligt, dessutom med en gångbar stam. Ja, och alla vet ju vad som hände med honom i år...

Nu kastade stoet i förra veckan, så jag kommer aldrig få veta hur det hade gått. Men jag är ganska säker på att den hade varit mer eftertraktad än icke-eftertraktad - på grund av att hingsten bara har en årgång än, och kanske inte får ngn mer. Och kommer han igen nästa år, och gör ett bra prov - då har man en guldgruva!

Men avel är alltid chansningar.

Däremot tycker jag att de treåriga hingstarna ska begränsas till förslagsvis 50 ston första säsongen.

Vi lägger f.o.m i år ned vår halvblodsavel vi har ett stoföl kvar som ska sparas som ridhäst och man kan väl tala om flyt när man läser hennes stam Cairo - Bourbon - Labrador - Romeo xx F2 snacka om lågt avelsvärde! Vi började med ett sto e. Labrador F2 som är syster till Marlen och slutar med ett sto som inte längre har en godkänd hingst i stammen!
Att sänka en 19 årig hingst till V som man gjorde med Cairo kan ju knappast föra aveln någonstans! Han kunde behållt sin licens livet ut med de få ston han fick varje år kunde han knappast förstöra den svenska halvblodsaveln.
Att sen Bourbon blir V han som var årets Rookie det är vi betäckte!

Detta kallar jag flyt!

Nu är det andra gången på tio minuter som jag läser att du idiotförklarar ridhäststoägarna. Jag tycker faktiskt att du är lite orättvis. Det är lätt att kritisera från andra sidan, frågan är om du skulle ha samma åsikter om du vore mer insatt (vilket du i inlägget ovan skriver att du inte är).

Jag idiotförklarar ingen.
Jag tycker synd om stoägarna som hamnar i "fel" sits.
Då jag gick på Flyinges semin kurs så var det ett par stoägare där som precis då fick veta att pappan till deras föl var kasserad.
Dom var inte glada..

Du skrev "andra gången"

Antar att du menar rabattsystemet.
LÄS den tråden igen i så fall. Rabattsystemet ser ut att vara en avgörande faktor ibland...

Antar att man får ifrågasätta regler?
Och har man tänkt fel så får man förklara..som cirkus gjorde nyss för mig.

AM

*lite halvt knapplån*

Ben-poängen är ju inte bara benen och hur korrekta de är. Det är även rörelsernas korrekthet som bedöms, vilket gör det ganska svårt att sätta en 10a på benen. Det är ganksa många moment som skall vägas för och emot varandra.

Jag är inte så insatt i hur domarna sätter poäng vid olika tester men poängen sätts ju efter vad som testas. Vid treårstest så testas dom efter förmåga för att bli sporthästar, vid bruksprov efter förmåga att bli en bra avelshingst.

Har hört domare gå efter om dom tror att hästarna kommer att hålla vid poängsättning av exteriör på treårstester t.ex. Så en häst som är lite inåttåad, korta/upprätade kotor och hjulig bak kan få en 8 om det bara är så lite så att dom inte tror att det kommer bli några problem för hästen.

På en hingst vid bruksprovet borde alla små avvikelser dra ner på poängen även om hästen inte kommer få några problem själv.

Ett gångartsbetyg betyder ju ofta också olika mkt beroende på om det är en hopp- eller dressyrhäst som fått det.

I vilket fall som helst så borde det framgå bättre vad poängen betyder vid olika tillfällen.

Bara en tanke om poängsättningen...

Detta är bara rent skitsnack, och inte alls så det skall gå till och inte har jag heller någonsin varit med om att det går till så.

För det första treårstestet är en AVELSVÄRDERING inte någon talangjakt för sporten, det framgår klart och tydligt i reglementet. Den domare som inte dömmer efter korrekta premisser där borde definitivt inte få fungera som domare mer.

Ja, jag har läst den tråden. Du skriver så här:

Då undrar jag en sak..är stoägarna dumma i huvudet?
Går dom med sin "super-märr" till hingst A bara för att den ger rabatt?
(Då gör man ett misstag)

Det finns säkert stoägare som tar sitt supersto till en viss hingst bara för att de får rabatt. Men jag tror inte att de är överrepresenterade i ridhästaveln. Så pass väl insatt är jag att jag vet att man prutar rätt ofta i travaraveln också... och min skarpaste gissning är att det även där finns stoägare som väljer en viss hingst bara för att de får bra rabatt.

Däremot (tycker jag och gör även så), om man står och väljer mellan två likvärdiga hingstar (för det berörda stoets del) så faller lotten på den med mest tillmötesgående hingsthållare. Det behöver inte ens att handla om rabatt, utan kan vara att de snabbt ringer upp när man mailar, eller att de kollar upp ens sto och gillar den, eller att de själva tar kontakt vid hingstvisningar, eller att de känner igen en på treårstester... och så vidare. Bra affärspartners, helt enkelt!

Även om vi vill kalla avel för "ett kall", och att vi gör det för att det är så himla kul, så sticker åtminstone inte jag under stol med att jag också vill tjäna pengar på mina uppfödningar. Och ja, ett par tusen från eller till spelar också roll. Jag lovar!

(det där inlägget borde kanske ha legat i den andra tråden)

Det är skillnad på kasserad och kasserad. En som inte klarar bruks som fyraåring eller en som blir sänkt till V/C.
Stor skillnad tycker jag.
Jag har hellre en unge efter en fyraåring som inte klarat bruks än efter en hingst som efter många säsonger visat att han inte duger i aveln.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 872
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 412
Senast: Ridinglady
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 715
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 892
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka