Är det verkligen så?

bettysmatte

Trådstartare
Google verkar säga att det är tillåtet för motorcyklar att köra om andra fordon på en enfilig väg med mitträcke. Det hände oss idag när vi var ute med hästtransporten, och det var minst sagt en otrevlig upplevelse... Om vi hade vinglat bara lite så hade det kunnat gå illa för motorcykelföraren. Tur i alla fall att våra hästar inte reagerar på en högljudd motorcykel alldeles bredvid....:crazy: Någon som vet med säkerhet om det är tillåtet? Det kändes helt fel och verkligen inte trafiksäkert.....

Google verkar säga att det är tillåtet för motorcyklar att köra om andra fordon på en enfilig väg med mitträcke. Det hände oss idag när vi var ute med hästtransporten, och det var minst sagt en otrevlig upplevelse... Om vi hade vinglat bara lite så hade det kunnat gå illa för motorcykelföraren. Tur i alla fall att våra hästar inte reagerar på en högljudd motorcykel alldeles bredvid....:crazy: Någon som vet med säkerhet om det är tillåtet? Det kändes helt fel och verkligen inte trafiksäkert.....

Jag har både suttit bakpå MC som kört om så och blivit omkörd av MC på det sättet när jag kört bil och aldrig reflekterat över att det skulle vara så konstigt. Det har alltid funnits gott om plats när jag varit med om det så det har inte känts farligt. Men jag har kört en del i sydeuropa där folk nästan slår i sidospeglarna så jag kanske är okänslig...

Jag har både suttit bakpå MC som kört om så och blivit omkörd av MC på det sättet när jag kört bil och aldrig reflekterat över att det skulle vara så konstigt. Det har alltid funnits gott om plats när jag varit med om det så det har inte känts farligt. Men jag har kört en del i sydeuropa där folk nästan slår i sidospeglarna så jag kanske är okänslig...
Plats fanns ju uppenbarligen för motorcykeln lyckades ju ta sig förbi. Däremot kändes det väldigt otrevligt, speciellt som vi har levande djur på släp.... Och onödigt. Väg med mitträcke blir ju tvåfilig med jämna mellanrum, så det känns väl som en rätt onödig risk att ta??

Finns det plats (vägbredd) och omständigheterna är bra så händer det då och då att jag kör om med mc i sådana lägen.
Det finns som sagt inget generellt förbud, så länge det inte är skyltat med uttryckligt omkörningsförbud förstås. Hade jag haft en högljudd hoj - vilket jag inte har, den är jämförelsevis diskret ljudmässigt - så hade jag avstått från att köra om en hästtransport riktigt så nära.

Finns det plats (vägbredd) och omständigheterna är bra så händer det då och då att jag kör om med mc i sådana lägen.
Det finns som sagt inget generellt förbud, så länge det inte är skyltat med uttryckligt omkörningsförbud förstås. Hade jag haft en högljudd hoj - vilket jag inte har, den är jämförelsevis diskret ljudmässigt - så hade jag avstått från att köra om en hästtransport riktigt så nära.
Den här var riktigt, riktigt högljudd... Och, ja, det blev VÄLDIGT nära.

Mitt intryck, efter 30+ år på hoj, är att den klick som tycker att det är häftigt att låta så mycket som möjligt i rätt stor utsträckning struntar i andra... så det stämmer ju i ert fall. :cautious:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Precis på dagen tre månader efter min ridolycka så fick jag äntligen möjlighet att komma upp på en hästrygg igen! :banana: Det var lite...
Svar
0
· Visningar
781
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 928
Senast: Zaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama