Är det vanligt?

sussisus

Trådstartare
Vi har fått en livs levande mossrivare och ogräsrensare! :D

Så fort mamma eller pappa börjar rensa i rabatterna är Izor där och ska "hjälpa till" (han biter bara i ogräset, inte i blommorna eller de andra växterna).
Och kastar man boll så kan han i bland dyka ner i gräsmattan med nosen, böka runt lite innan han rycker upp tuvor av mossa (vilket på sätt och vis är bra eftersom vår gräsmatta numer består mest av mossa :crazy: ;) ).

Sv: Är det vanligt?

Helt normalt! ;)

Vår lilla hund är likadan. Pillar jag med något så kommer han sättandes i full gallop för att nosa och känna lite med tassen. Är det gräs och en liten hålighet så kan han få grävar-ryck. Då sticker han ned nosen, frustar, drar upp huvudet för att sticka ned näsan igen - frusta och blåsa ett par gånger till - och sedan gräver han som en galning!

Man får säga åt honom, men det är svårt att inte låta honom hållas för hans frenesi är så underbar!

Har lille Izor vuxit? Vad gör han mer? ooaar han när han skall skälla eller har han det höga (aj!) överljudsskallet?

Frasse hjälper alltid till med ogräset, maskrosor är smaskens. "Tyvärr" har vi inte så mycket mossa så han tar gräset i stället. Han är också bra på att bita av pinnar från grenarna (lät lite konstigt :crazy: ).

Vad skönt att det är normalt (för dvärgschnauzrar i alla fall :D ).

Japp Izor har vuxit, börjar se ut som en liten dvärgschnauzer - benen har blivit längre och bebismagen mindre (även om han växer med ca 300 gram i veckan). ;)
Om jag tror att jag vet vad du menar med överljudsskallet, så är det så han låter de få gånger han hittills skällt.

Izor har lärt sig "sitt" på två dagar.
Och ta sig ner och upp för verandratrappan.
Sova i sin korg, även om nu vardagsrumsmattan är lika skön att ligga på.
Kommer för det mesta när vi ropar hans namn.
Är nästan rumsren (händer kanske en olycka varannan dag eller så, inte mer).

Däremot är koppel livsfarligt, då går han någon meter innan han slänger sig ner och försöker få av sig halsbandet - antingen genom att klia eller rulla sig.
Izors pappa fyller 2 år i september och han tycker tydligen fortfarande inte om koppel.

Och jag är helt klart bästa knät att sova i. :love:
Fast ibland kan Izor vara en riktig :devil: - han tuggar med sina vassa tänder så just nu ser jag ut som vi har katt istället för hund. :crazy: Men jag jobbar på använda rösten när jag säger till.
Husse är bäst att lektugga på och Stor-matte är nog den stora tryggheten (för hon är bäst på att använda rösten ;) ).

Och Izor är smart - han skickade Lill-matte att hämta aktiveringsbollen när den rullade in under kökssoffan (han tog tag i min tumme och drog mig åt det hållet - ungefär som: matte, matte hjälp mig). :D

Stor-Matte vaknar först och när jag kommer upp så vet Izor inte till sig, då blir jag ihjälslickad och snusad på innan han resolut kryper upp iknät och lägger sig till rätta för en mysstund :love: (har visserligen bara hänt två morgonar än så länge, men det kan gärna få fortsätta så).

-erica- skrev:
Han är också bra på att bita av pinnar från grenarna (lät lite konstigt :crazy: ).

Nädå, jag vet precis vad du menar.
Izor gnager på vår thuja ibland. :crazy: Då får man vifta med en boll eller en lös pinne framför nosen på honom så slutar han.

Jag har också en dvärgschnauzer och han är helt totalgalen i allt som är grönt. Grannarna tror att vi har köpt en "ko" och frågade mig försiktigt en dag om han verkligen mår så bra av allt gräs han tuggar i sig :D .

Mamma har gett upp att plantera ngt hemma, våra tollare (6 och 3 år) gräver upp allt, inte bara ogräset. Tiken (6-åringen) älskar att dra upp morötter, hon tar tag i blastet nära jorden och drar upp. Äter sen upp moroten och lämnar blasten. Hanen (3år) gräver håll i hela gräsmattan så man får gå försiktig för att inte bryta fötterna.

Izor äter som tur var inte så mycket gräs/ogräs än - han leker mest.
Han älskar att springa omkring med långa grässtrån i munnen (rotdelen alltså och resten av strået hänger bakom). :D

Mamma är lite less på Izor för han hoppar/rullar runt/smyger i hennes ena Spirea.
Jag tog kort på honom när han sitter mitt i busken med bara öronen som sticker upp. Jag har inte scannat in kortet än, annars skulle jag visa.

Aha, nu förstår jag varför min dvärgschnauzer-korsning är så tokig i gröna växter - det är helt enkelt ett släktdrag. Hon smyger också i buskarna, drar i grenar och bär omkring på vissna bortrensade växter som hon hittat i komposten. :love:

en gång när jag satt och väntade på något med flattisen så satt jag och noppade av blommorna på maskrosorna, då började hon göra det också. hon tog tag runt blomman med tänderna och noppade av dem hon med :smirk:

Haha de är för härliga!

Vi får hålla stenkoll på våran då han är lös och vi är hos någon som har fina planteringar. Han lägger sig gärna mitt i planteringen och bökar på, rullar runt och tuggar i lite grönt :d. Så vi tränar för fullt med att inte vara bland blommor, buskar och jord. Men än så länge är han ju bara en liten valp så det kommer nog att lösa sig i framtiden :).

Liknande trådar

Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 417
Senast: Hyacinth
·
Hundhälsa Viktor är en nioårig riesenschnauzer som tror han är nio månader och lever sitt liv enligt devisen "fullt ös, medvetslös". Energi är...
Svar
13
· Visningar
3 743
Övr. Hund Vi förlorade Alice i natt. Hon blev inte ens 6 månader gammal. Kopierar in ett inlägg jag har skrivit på vår hemsida: I natt hände...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
10 101
N
Övr. Hund För ungefär en vecka sen var jag ute i trägården och kastade boll med hunden, schäfer korsning, 5år. Jag kastade iväg bollen och Mythos...
Svar
9
· Visningar
1 884
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka