Är det vanligt att inte ha vatten i hagen?

hier

Trådstartare
Jag var ute hos en bekants häst idag, anläggning med ca 40 hästar. När jag kom vid typ 10-snåret var det en lång lista på tavlan med hästar som fortfarande var inne och skulle ut sist så att det "skulle hinna dricka".

De hade alltså inget vatten i hagarna, så de fick lära sig att dricka inne på morgonen och sen vid insläpp.

Jag är skolad i att det alltid ska finnas vatten eftersom hästar generellt är dåliga på att dricka. Och 8 timmar utan vatten i den här värmen, i en hage utan skugga?

Är det verkligen ok?

I mina öron är det verkligen inte okej, klart det ska finnas fri tillgång till vatten både ute och inne.

Men enligt jordbruksverket bör hästen ha fri tillgång till vatten, om den inte har det måste den få dricka sig otörstig minst två ggr om dagen.

Tyvärr är det lagligt. Jag reagerade också i vintras när klubben jag hade praktik på slutade fylla på vatten nere i hagen med motiveringen att vattenslangen inte fungerade på vintern, så hästarna fick gå utan mat och vatten från 7-7:30-14:20 när de kom in. Alla hästar kastade sig över sina vattenkoppar så fort de kom in, men inget man kunde göra (erbjöd mig fylla på ute, men nä).

På sommaren är det ju ännu viktigare att de dricker...:(

Då var det inte bara jag då. Har aldrig hört talas om liknande, och folk verkade tycka det var helt normalt för det "tar för lång tid att bära ut vatten"?

Jag kan ju bara utgå från mig själv nu när det är så här varmt. Jag får nästan panik efter bara 1-2 timmar utan vatten ute i solen, 8 timmar låter som ren tortyr :crazy:

Som sagt, lagligt men i mina ögon förkastligt! Djur ska _ALLTID_ ha tillgång till vatten i min värld. Men enligt lagen ska de erbjudas vatten två gånger per dag.

Googlade precis på det, och lagen och jordbruksverket verkar ju ha ganska låga trösklar för hästhållning.. Visst, djuret överlever men vill man inte att hästen ska må bra också?

När jag var på ett ställe och jobbade i vintras så gav vi inte hästarna vatten när de frös på ute, de hade vanliga tunnor så det var lix is rakt igenom. När de bara var några cm så kunde man lyfta ur blocket och fylla på, men när de va genomfruset struntade vi i det. Dock var hästarna endast ute mellan 08.30 och 13.30 så bara 5h. Men ändå, jag är van vid att de har fri tillgång så var något nytt för mig :)

Tyvärr är det lagligt. Jag reagerade också i vintras när klubben jag hade praktik på slutade fylla på vatten nere i hagen med motiveringen att vattenslangen inte fungerade på vintern, så hästarna fick gå utan mat och vatten från 7-7:30-14:20 när de kom in. Alla hästar kastade sig över sina vattenkoppar så fort de kom in, men inget man kunde göra (erbjöd mig fylla på ute, men nä).

På sommaren är det ju ännu viktigare att de dricker...:(
Fast gräs innehåller 80-85 % vatten

Det är helt ok.
Kanske inte att rekommendera dock om hästarna arbetar hårt och svettas mycket, det kan öka risken för kolik om hästarna inte får i sig tillräckligt med vatten.
Hästar som går på bete får i sig det mesta vattnet de behöver från gräset, är det blött/regnar mycket är det inte säkert att de dricker ens en gång per dygn då det får i sig tillräckligt när de äter. Därmed inte sagt att man kan låta bli att vattna dem, de ska ha tillgång till färskt vatten.

Har arbetat utomlands och varit med om följande:
På ett ställe fanns det inte vatten i uteboxarna, de hästarna vattnade vi morgon och kväll, dvs 2ggr/dygn. De verkade må helt ok! Det var unghästar som vi red in så de gick inte så fysiskt hårt.
På ett annat ställe jag varit på frös vattnet på vintern då det var extremt kallt. De fick vatten vid 8 och sen vid 16-17. Blandat hästmaterial allt från högdräktiga ston, ston med föl, unghästar i alla åldrar till tävlingshästar som gick svår klass.

Alla hästarna överlevde och mådde helt ok, fastän de inte fick gå i hage alls.

Välkommen till verkligheten
Hästarna i Sverige har det sjukt bra och att vara utan vatten i 8 timmar är faktiskt helt ok! Inget att bli upprörd över.

Vintertid har vi bara uppvärmda koppar ute till ridskolans hästar, inte till de 11 privathästarna. Det är dock på gång med värmda koppar till dom också. Så de månader när det är fryst ute går de utan 8.30-14.30. Blandat från hobbyhästar till GP i dressyr. De klarar sig utmärkt och ingen kastar sig över koppen när de kommer in. Men klart att fri tillgång är bäst även till dom, därför är det som sagt på gång nu. Sommartid känns det ju värre, speciellt utan gräs och skugga...

Hästarna i Sverige har det sjukt bra och att vara utan vatten i 8 timmar är faktiskt helt ok! Inget att bli upprörd över.
Tvivlar inte på att de inte överlever. Mådde helt ok?! Låter ju mer luddigt, om de inte ens går i hage alls.
Ja hästarna i Sverige har det generellt bättre än i vissa andra länder, sparar dock inte in på fri tillgång av vatten för det.

Det är helt ok.
Kanske inte att rekommendera dock om hästarna arbetar hårt och svettas mycket, det kan öka risken för kolik om hästarna inte får i sig tillräckligt med vatten.
Hästar som går på bete får i sig det mesta vattnet de behöver från gräset, är det blött/regnar mycket är det inte säkert att de dricker ens en gång per dygn då det får i sig tillräckligt när de äter. Därmed inte sagt att man kan låta bli att vattna dem, de ska ha tillgång till färskt vatten.

Har arbetat utomlands och varit med om följande:
På ett ställe fanns det inte vatten i uteboxarna, de hästarna vattnade vi morgon och kväll, dvs 2ggr/dygn. De verkade må helt ok! Det var unghästar som vi red in så de gick inte så fysiskt hårt.
På ett annat ställe jag varit på frös vattnet på vintern då det var extremt kallt. De fick vatten vid 8 och sen vid 16-17. Blandat hästmaterial allt från högdräktiga ston, ston med föl, unghästar i alla åldrar till tävlingshästar som gick svår klass.

Så bara för att djurvälfärden är bedrövlig i andra delar av världen är det inget att reagera över att det finns brister i djurvälfärden även i sverige...? Så känner i alla fall inte jag. Jag har betydligt högre ambitioner än att hästarna ska överleva och må helt OK.

Jag förstår inte att man inte vill att hästarna ska ha det bra...
Vi går med varmvatten till lunch å på morgonen, isolerar tunnorna osv... De dricker!! Så fort man fyller på kommer de!
På vintern har dessutom de flesta 1 miljard täcken... På sommaren skulle jag inte drömma om att inte ha vatten!!

Finns en ridskola nära mig, där står hästarna i små dammiga sandaler vid bilvägen flera timmar om dagen. Det finns ingen skugga, inget att äta och inget vatten och hästarna är så många att de knappt kan trava om de ens skulle vilja men det är tydligen helt i sin ordning enligt ridskolan. Jag tycker inte att det är ok, blir som en gryta då hagarna är placerade i söderläge och deras naturliga beteende.. Hästar är inte reptiler. Verkar som att de satsat mer på ett flashigt ridhus..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 310
Senast: Freazer
·
Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 951
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 857
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.