är det svårt att lära sig western ??

D

Danneman_79

hej hej undrar om det är svårt att lära sig rida western , vill inte tävla men vill kunna de mesta o rida i western grejer , e så fränt ,, kan lite om vanlig ridning men långt ifrån bra =)

Sv: är det svårt att lära sig western ??

Hej!Själv började jag att rida western ifrån ca 5 år sedan och jag tyckte att konseptet var ganska lätt men att få hästen att tycka samma sak är ju olika ifrån häst till häst!
Men det är nog den roligaste ridgren som jag någonsin har hållt på med :)Önskar att det skulle kunna komma flera människor som skulle vilja tävla.. Så kom ut nu ni alla som sitter och undrar om ni kanske ska börja !! :):D

Kramar Moa

Vill bara säga att jag ridit i över 20 år och till att börja med red vanlig dressyr och tävlade hoppning med ponny, sen ville jag inte slita mig från min ponny (vid 18 års ålder) och började då tävla distans, det har jag gjort i 13 år alla hästar har älskat det och det har varit superkul!

Men min nuvarande häst tycker att det är fööör jobbigt och är lite lat... :smirk:

Så vi provade några e-klasser i western i år (har NH tränat och ridit lite för westerntränare och tyckt att formen och arbetet med hästen passat mig bättre än den traditionella dressyrläran)... Så nu skolar vi om ;) Jagar western sadel så vi kan komma ut på riktiga tävlingar till 2008!!!

Ett ekipage till (förhoppningsvis) på tävlingsbanorna! ;)

Jag började rida western för några år sedan. I början var det väl inte så mkt på allvar, men sedan började jag rida för tränare och nu satsar jag helt på westernridningen.
Hur lätt det är beror ju på hur mycket tid och jobb du vill lägga ner. Också hur ofta du rider för tränare, om du har en bra tränare osv. Sen kanske det är olika med olika hästar, men westernridningen brukar passa de flesta hästar bra.

Jag rider inte western men känner en som började att rida vanligt för att lära sig grunderna inom ridning och valde efter det att satsa på western. Han tränar dressyr för en tränare som ett komplement till western och han säger att han har väldigt stor hjälp av dressyren och utan den hade han aldrig kommit så långt inom westernridning.

Själv tyckte jag det var svårt att lära sig western. Faktiskt så pass svårt att jag gav upp helt och hållet ;)

Jag känner också två stycken som tog ett och ett halvt år respektive ett halvår på sig att lära sig westernridning.

Men som tidigare sagts så beror det ju mycket på hur bra din tränare är och hur ofta du tränar. Det kan också underlätta om du har en häst som reagerar relativt snabbt på hjälperna (så du vet att du gör rätt...)

Lycka till.

Nej det är inte svårt, man behöver bara ett gedigt intresse av att vilja lära sig! Och det är nästan så att ju mindre man kan innan, ju lättare är det att lära sig. Är man en rutinerad "engelskryttare" så är det svåraste att börja tänka (och agera) på ett annat sätt. Man är ju så van att göra på ett visst sätt.

Själv höll jag på att få hjärnblödning i början... tyckte att jag mer eller mindre skulle göra allt tvärtom... men sen så ramlade allt på plats och man behövde inte tänka så mycket.

När jag däremot sett personer som inte ridit så mycket, som t.ex. en grannes tonårsson, så inser man att det är lättare att lära sig om man inte har så mycket i "bagaget".

Hur som helst så är det jätteroligt! Och hästarna älskar det!
Så "go for it" :-)

kl
Det beror nog mycket på en själv om det tar tid att lära sig. Förresten, när har man lärt sig? Själv tycker jag att man inte kan säga att man är färdiglärd nånsin, så jag räknar inte med att det ska ta ett halvår eller ett år eller nåt sånt.
Hursomhelst, så har jag ju tagit några westernlektioner med min häst och hon hakade på de nya grejerna på en gång. Då är detta en engelskt riden häst som är 13 år gammal. Hon har aldrig varit med om detta tidigare. Ändå fattade hon direkt.
När jag red mellan lektionerna så glömde jag bort mig en gång och skulle vända henne på gamla vanliga sättet, dvs ledande innertygel och ytterskänkel. Då tvärstannade hon. "Hallå, morsan! Vi har ju slutat med det där!"
Goa lilla häst!
/jinx-nyfrälst

kl
Det beror nog mycket på en själv om det tar tid att lära sig. Förresten, när har man lärt sig? Själv tycker jag att man inte kan säga att man är färdiglärd nånsin, så jag räknar inte med att det ska ta ett halvår eller ett år eller nåt sånt.
Hursomhelst, så har jag ju tagit några westernlektioner med min häst och hon hakade på de nya grejerna på en gång. Då är detta en engelskt riden häst som är 13 år gammal. Hon har aldrig varit med om detta tidigare. Ändå fattade hon direkt.
När jag red mellan lektionerna så glömde jag bort mig en gång och skulle vända henne på gamla vanliga sättet, dvs ledande innertygel och ytterskänkel. Då tvärstannade hon. "Hallå, morsan! Vi har ju slutat med det där!"
Goa lilla häst!
/jinx-nyfrälst

Fullärd blir man ju aldrig, det är ju liksom självklart. Det är ju också det som gör detta med hästar och ridning så roligt, man utvecklas hela tiden och lär sig hela tiden något nytt.

Och precis som du skriver om din häst, så fattar hästarna det mer eller mindre direkt, westernridning är så naturlig.

Jag blev däremot lite nyfiken på hur du numera gör när du svänger?

En del människor e födda på hästryggen o andra inte. Jag menar då att det finns vissa personer som har en enorm talang när det gäller ridning. Om du är balanserad o gymnastisk så funkar det mycket bra att lära sig western betydligt snabbare än vanlig klassisk. Är du smidig o följsam kan du lära dig rida w ganksa fort. Med hjälp av en bra tränare e du hyffsat duktig på ett år. jag vet en ung kille. aldrig suttit på en häst, han va 13 år . syrrorna red. Han började rida clinic regelbundet. Tävlade som 14 åring på d nivå, gick jätte bra. Hans ridning fanns i kroppen. Jag e fortfarande värdelös har ridit klassiskt i 38 år o western i 9 , lär mig ständigt nya saker.:smirk:

Jag har inte ridit western i ca. 3 år till och från. Men nu tror jag att jag ska satsa mer på western än på hoppningen då min häst går bättre som westernhäst, men han älskar att hoppa oxå, så det blir nog lite hoppning och mycket western. Kanske kommer ut på wetsern tävlingar till i sommar.

Fullärd blir man ju aldrig, det är ju liksom självklart. Det är ju också det som gör detta med hästar och ridning så roligt, man utvecklas hela tiden och lär sig hela tiden något nytt.

Och precis som du skriver om din häst, så fattar hästarna det mer eller mindre direkt, westernridning är så naturlig.

Jag blev däremot lite nyfiken på hur du numera gör när du svänger?

Ährm, jag kanske gör bort mig nu. Om din fråga menade att "så gör man väl inom western också"? Kom ihåg att jag är så illgrön på det här så jag lyser i mörkret! Under de här inledande lektionerna har jag fått lära mig att svänga mer med vikten, jämfört med förr då det var mest händerna som styrde. Sen lättar jag innerbenet från sidan på hästen. Det ser väl inte så jävla snitsigt ut än så länge, men vi har ju just börjat...
Nu kanske jag avslöjar min okunnighet här, men det gör jag gärna och det är rätt så skönt att få vara oerfaren nybörjare igen. Då kan jag ställa frågor om de allra mest basic grejerna utan att skämmas! :)

Hm, vikten jovisst men man måste ju också visa vägen för hästen med innertygeln och med ytterskänkeln se till att bogen följer med och att hästen verkligen vänder med bakdelen ordentligt under sig.... :D

Så gör jag nog om det är tajtare svängar. Man måste ju ha koll på böjningen och bogen. Det är mer en gradskillnad jämfört med tidigare. Hur mycket jag gör, om jag säger så. Och eftergiften! Att jag tar och ger på annat sätt. Förr satt jag mer och höll i liksom. Äsch, svårt att förklara. Jag och hästen märker skillnad i vart fall.

Hoppas det! :D
Jag känner i alla fall igen det här som någon skrev om att det verkar vara lätt att omskola engelsk häst till western. Hon nappade direkt!

Jag började min omskolning för 2-3 månader sen, och nu ska jag köpa min första häst - en duktig reininghäst! :D
I början tyckte jag att det var jättesvårt, allt kändes så annorlunda. Men nu är jag helförtjust! - Jag vill inte rida engelskt igen!!

Tycker att Western låter toppenkul och jätteintressant. Har dock inga planer på att omskola min egen (Än iaf) men skulle gärna vilja testa på att rida western. Någon som vet var man kan vända sig?

I Stockholm finns det en renodlad westernridskola som jag har glömt namnet på. Om du kan åka en bit så har du ju Anders Josefsson (landslagsryttare i reining) på AAJ Western Equitation strax utanför Strängnäs (ca 10 mil söder om Sthlm). Han är superduktig och hans anläggning håller toppklass!

Det är inte svårt. Har själv gått från engelskt till western och jag blandar rätt mycket. Tränarna brukar kommentera det..."Du har ridig dressyr, va"?:o...men sen påpekar dom att det inte är någon nackdel;)

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 449
Senast: Nepenthe
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
865
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Hej! Förra månaden fick min kära ponny somna in. Även fast jag vet att det var rätt beslut och att han hade ont så är det fortfarande...
Svar
12
· Visningar
821
Senast: phie
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 213
Senast: Äpplet.
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter