Är det svårt att finna stallplats åt hingst?

Z

Zuukii

Ser ofta stallplatser lediga men tar ej emot hingstar... Så jag funderar på om det är svårt att hitta stallplats om man har hingst? hur gör ni?

Sv: Är det svårt att finna stallplats åt hingst?

kanske pga att det är ett jäkla extrajobb och trixande med hagar och allt runt om kring när man har hingst i stallet. inackorderingsstall kryllar ofta av ston och inte vill man som stoägare få sin häst tjuvbetäckt av boxgrannens hingst.

vi har alltid haft eget stall när vi haft hingstar.

Det beror nog på var man bor och vad folk i stallet har för åsikter. Många tycker ju att hingstar är jobbiga och farliga, och självklart är det extra jobb för att få ihop det. Jag har själv hingstar i vårt stall, och jag har stått i stall som både har tagit emot hingstar och i de som inte har gjort det.

jag tror överlag att kollektivstallar kan ha problem med att ta emot hingstar då alla hjälps åt och har tjänster i ett sådant stall.

men i inakorderingstallar med personal brukar det inte vara problem, i vart fall inte i sthlm

Här i Västerås är dte inte många som tar in hingstar. Men jag har haft tur att hittat ett bra stall med underbara människor som inte har nånting emot hingstar. Stallägaren föredrar hingstar själv =)
Hästarna springer ut och in själva från hagarna så ingen behöver ledas..och hanteringen sköter jag ju själv med min hingst =)

det där är dumt! att släppa ut hästarna fritt in o från hagar.
hästar ska ledas, inte släppas. Det kan lätt bli till en olat sedan om tex hästen byter ägare o får andra rutiner. vi fick in ett sto i stallet som blivit släppt så och den stog ju bara på bakbenen när den böt stall o skulle ledas som vanligt sen.

Håller verkligen med!! :eek:
Jag har mött så många hästar som ser detta med att gå ut och in som något "stressigt", vilket det lätt kan bli när många hästar går samtidigt, då måste de vakta sin plats i ledet och skynda sig in på sin plats så ingen annan tar den osv. Hemskt dumt! Rent idiotiskt! :mad:
Min åsikt är att all förflyttning ska ske lugnt och tryggt.

De där stämmer inte alls,
De där är en smaksak alla hästar blir inte så som du säger men litar helt på dig att de finns dom som blir så..
Och dessa hästar ska inte släppas på detta vis..

Men alla hästar blir inte så....

Min förra häst släpptes på detta vis och hon var smart, stod och väntade till alla hästarna kutat in då gick hon lugnt in i stallet.
Hon var ett bra exempel på hur bra de kan funkera att släppa in och ut på detta vis!

Framförallt är de bra om någon i stallet är rädd för en häst, på detta vis kan man släppa ut hästen iallafall.

Senast ändrad:

När jag pluggade skulle jag ha praktik en månad i en annan stad... sökte förbryllt efter stallplats åt min hingst för den tiden men fick nej överallt pga att han är hingst... Så ja det är nog rätt svårt! Trist det!

en bekants häst var van att bli släppt och gå själv ut i stallet hos förra ägaren. Den hästen var så länge hon levde helt knepig att leda ut till hagen. Så fort man öppnade boxdörren så prejde hon sig ut och fan den som stod bakom dörren. den blev mos! :eek: totalt livsfarligt, hästen blev jättestressad så fort det var dax för utsläpp och var halft hysterisk innan den väl kom ut ur boxen. I all överig hantering var hon jättesnäll men just utsläpp fungerade inte!

en bekants häst var van att bli släppt och gå själv ut i stallet hos förra ägaren. Den hästen var så länge hon levde helt knepig att leda ut till hagen. Så fort man öppnade boxdörren så prejde hon sig ut och fan den som stod bakom dörren. den blev mos! :eek: totalt livsfarligt, hästen blev jättestressad så fort det var dax för utsläpp och var halft hysterisk innan den väl kom ut ur boxen. I all överig hantering var hon jättesnäll men just utsläpp fungerade inte!

Min dam har varit med om både och. Nu släpps hon t.ex. in och ut, men jag kan ändå stå med öppen boxdörr när jag håller på med henne, och runt boxen, hon förstår skillnad på när hon får gå ut och inte. Behöver bara säga nej en gång om hon försöker gå ut ändå, så förstår hon var gränsen går. Och får hon gå ut sen så säger jag varsågod. Men hon förstår nejbiten bättre. :)

Det jag menar är att det behöver inte bli så. Nu är det iof ett litet stall, men tidigare stod vi i ett större stall, där de gjorde likadant, och det funkade lika bra där.

Jag har haft hingsten hemma på gården, han har fått gå med valackerna och med de redan dräktiga stona. Har inte varit några som helst problem då jag redan från börjat "glömt" att tala om för honom att han skulle bete sig som ett monster ;)

Har precis skickat iväg min hingst till ny ägare och det blev kastrering först då hon inte lyckades hitta något stall som tog emot hingstar. Visst fanns det stall där man fick ha hingst, men då skulle de helst stå inne dygnet runt för att få komma ut någon timme under dagen i en hage med högt och rejält staket. Gärna med både träslanor och elström.

Hingstar är inga monster. Ston däremot är monster, de blir brunstiga och en del gör nästan vad som helst för att få hingsten till sig eller komma in till hingsten.

/M

Tror många tvekar bara för det är stallägaren som bär ansvaret om hingsten skulle komma ut och t.ex. tjuvbetäcka eller skada någon annan häst.

måste bara :bow::bow::bow:

till TS som jag känner så vill jag inte att massa andra (läs oftast inte hingsvana) människor ska hantera mina hingstar (vilket vi iofs. inte har någon just nu). det kan bli bra galet det med. många rycker och gapar i förebyggande syfte just bara för att det är en hingst.

Jag personligen skulle aldrig ställa en hingst i ett kollektivstall till exempel, alldeles för många som skulle hantera den då, acceptera olika "mängd" hingstfasoner som sedan skulle göra den osäker och därmed svårare att hantera...

Skulle någon vilja ställa en hingst där jag står skulle jag nog inte hantera den... Tycker det är så riskfyllt med hingstar, med fel hantering kan det bli så mkt problem, vilket det naturligtvis kan bli med ett sto eller en valack också, men följderna av att en hingst sliter sig kan ju bli aningens jobbigare att ta itu med... Tyvärr är det ju så att det rycks och slits, gapas och allt därtill på hingstar så fort dem tar ett travsteg bara för att det är just hingstar... Jag skulle inte vilja utsätta min hingst för det om jag nu hade en.

Dessutom antar jag att om man har en hingst så har den avelsvärde och då skulle jag vara livrädd för att tappa den så att den skadade sig och fick tas bort/blev obrukbar... Men jag hör ju till skaran som anser att det är idioti att behålla en hingst som hingst bara för att... Finns ju många som tycker tvärtom!

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 512
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
481
Senast: Nikan
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
580
Senast: Myzan87
·
Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
707
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama