Är det svårt att få DIPLOM på 3-årstestet?

E

Eliza77

Jag vet vad som krävs för att en häst skall få diplom på 3-årstestet men det jag undrar är om det är svårt att uppnå?

Ni som visat era hästar hur har det gått och vad har era tränare trott innan ni åkte?

Hur många hästar får i snitt diplom, någon som vet?

Är det mycket prestige och stam-fjäskande?

Nyfiken då jag gärna hoppas på att få ett!

Sv: Är det svårt att få DIPLOM på 3-årstestet?

Jag fick höra att hästen måste hoppa 1.35 på löshoppningen för att ha en chans.

Ja, nu är jag lite deppad. Jag talade precis med min tränare och hon sade att hästen måsta vara över i 164 i mkh för att den skall ha chans till ett diplom oavsett enligt hennes erfarenhet.

Vad orättvist!

Jadå är vi också ute ur leken.. tror han är 1.60-1.62. Fast jag är inte inställd på diplom för vi hinner inte få ridningen klar i tid (han var skadad i höst/vinter). Däremot klarar han 1.35 utan problem skulle jag tror, han hoppade 1.30 i lördags och ju högre det blev desto bättre hoppar han :d

Ja, min är 159 och det är med skor på.

Om det är som min tränare sade så får nästan alla under 160 bara klass 3. Det vore ju förj*vligt!

Jag har tränat för testet i ett år och trodde han hade en chans att få diplom. Men om han inte ens kan få klass 1 skulle det kännas meningslöst att åka!

Men är det inte total summan som avgör vilken klass det blir? om din häst har bra gångarter och hoppar bra så dömmer de väl inte ner den poängen eller?

Det beror väl på om det "smittar" av sig. För att få diplom måste de ha minst 47 poäng totalt och inget delpoäng under 7. Så om de drar ner mycket för höjden så har man nog inte mycket att välja på.

Det är bara någon poäng som skiljer klasserna åt.

Ja, nu är jag lite deppad. Jag talade precis med min tränare och hon sade att hästen måsta vara över i 164 i mkh för att den skall ha chans till ett diplom oavsett enligt hennes erfarenhet.

Vad orättvist!

Stämmer ICKE!

Som sagt, detta stämmer inte. Har själv varit med och visat 2 hästar med mankhöjder på 160 & 161 cm som båda fått hoppdiplom. Däremot blir det avdrag på poängen för Typ om de är för låga i mankhöjd. Vet inte exakt var gränsen går men de flesta jag sett under 160 har fått 7:a på typen.

Tittade i mina papper från 2005, då hade vi 89 deltagande, 11 fick dressyrdiplom och 14 fick hoppdiplom.

Hälsningar Monika

Senast ändrad:

Så om de får 7:a på typ kan de klara sig iaf....

Jag håller tummarna. Det vore ju tråkigt att pållen inte skulle få en rättvis chans att slåss om diplomen eller iaf klass 1.

klart att storleken spelar roll för ett halvblod på 150 är ju inte "rastypiskt" så därför går typpoängen ner.
Men att den ska vara över 164 för o få diplom är bara skitsnack.

är hästen bra och har en bra dag så får den diplom.
vad har du för häst förresten ?

En mycket maffig och vackert fullblod.

Han har ingen stam att skryta med (utom galopp stam) men han är mycket vacker. (Jag är inte alls partisk...*skratt*)

Jag har inga nya bilder på han men jag skall se om jag kan ordna några.

Dessvärre ligger väl fullblodet till nackdel för oss. Många kommer fram på löshoppningen och frågar vem han är efter för jag antar de tycker han är fin. Men så fort de får höra att han är ett renrasigt fullblod verkar det inte intressant längre.

Va kul med ett rent fullblod! Var ska du visa? Berätta lite mer om stammen please..

jag hade tänkt att vara med på 3-årstesten med min hingst.
Men jag drar mig för det.
Han är född sent och är ganska liten under 160.
Så om de vill ha dem över 164 för att få diplom får jag vänta till nästa år.
Synd för han är kanon fin

Min är född den sista april så han hinner precis bli 3 år. Jag skall visa i Gävle den 13:e Maj.

Han är efter e. Barrier Reef ue. Old Vic

Hans pappa var skandinaviens bästa galopphäst år 2000 om jag inte mins fel.

Själv var han en liten barnrumpa när jag köpte honom. Han var för liten för att sättas i träning. Omogen och ofärdig som åring. Nu har han vuxit till sig ordentligt och är välmusklad och fin men några cm för låg för min smak. Jag hade hoppats på 165 men jag får nog nöja mig med en liten lägre häst.
Jag skall mäta han en gång till när vi är på löshoppsträningen nästa gång. Han brukar blåsa upp sig en del då så kanske är han precis över 160 om jag har tur.

min häst gick in 161 cm i mkh, hon kom ut med hoppdiplom :)

%7B01A9ABA1-702A-4DFC-B513-CD170CDA94DE%7D.jpg

%7B9FED85A0-6191-4A2A-8587-9089CDD7E829%7D.jpg

hon gick vidare till Riksutställning på Strömsholm:
%7BB0F210B8-0791-404D-82B9-49CE19F305EA%7D.jpg

%7BF3CF4916-129D-4B70-AE4E-748E6DD37C59%7D.jpg

%7BC29CCD78-2CA1-4CFB-B257-0B80A6933BDA%7D.jpg

sen har jag hört lite, beroende vart man är någonstans, jag valde att åka till ett större ställe med riktigt duktiga domare
K-G Svensson och Christina Olsson. :bow: jag har även självaste 3-årstestet på film, om någon är intresserad av att se på ungefär hur det går till.

jag har även självaste 3-årstestet på film, om någon är intresserad av att se på ungefär hur det går till.

Ja, tack! Det vore otroligt intressant att se!:bow:

Har insett att jag nog måste anmäla imorgon, typ, om vi ska vara med...:eek: :D

Oj vad roligt med film. Den vill vi absolut se!!!!!!

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 121
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 295
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 106
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama