är det svårare att köra en speedcart mot en rockard?

L

lie

alltså är det jobbigare för armarna om man kör en speedcart? eller är de ingen skillnad mot rockarden? viken vagn föredrar ni av dem två?? kan tillägga att jag är väldigt liten och väger bara runt 50 kg,är de lättare för vagnen å välta då lr??

Rockarden är stabilare jag föredrar den p g a jag har en ganska vild häst. Det är nog en smaksak. :)

Jag tycker att det är bekvämare med rockard. Min egen speedcart och de andra jag provsuttit har inte varit bekväma. Men det är nog både en vane- och smaksak.

Tror inte att det blir lättare för vagnen att välta för att du väger lite, men är du orolig så kör med rockard.

Jag tycker inte det är jobbigare för armarna att köra speedcart. största skillnaden blir ju för benen.
Att vagnen välter är inte så vanligt om du inte kör upp på saker eller ner i diken :pdå är risken större.
Jag föredrar speedcarten men på vintern tycker jag bättre om rockarden eftersom man kan svepa en filt om benen... :D

Jag tycker att man har bättre kontrol i en speedkart efter som man kan hjälpa till med benen vagnen är betydligt lättare men det beror på vad du är ute efter för träning med din häst jag har bara tävlings hästar så det går lite för fort för att jag ska kunna köra i en rockard.

Jag tycker inte om att köra i rochard, man får ju ingen känsla alls på hur hästen känns! i en speedcart känner man ju rätt så bra på hästen, kan lätt bära den ifall det behövs osv samt att det är lätt att känna ifall de är rulliga, för tunga etc.

Jag har två vagnar hemma som överträffar alla andra vagnar vi har eller som jag kört i och det är grafstöms bägge två. En 1-sitsig tryckvagn med korg och en speedcart och den är oslagbart skön och en vagn jag kan sitta i och köra flera hästar om dagen, varje dag utan att få ont i ryggen. Jag har också världens oskönaste, osmidigaste och otympligaste vagn och det är en victory combi vagn som man med ett par skruvar byter från speedcart till rochard. jag var eld och lågor då jag köpte den, tyckte det var så praktiskt med två vagnar i en men tji fick jag. Den är katastrofalt oskön att köra i och man har ont i ryggen efter en tur :devil: :mad: .
mvh jesse

Osköna vagnar är ju ett gissel. Min rockard är inte världens skönaste, men mycket bättre än speedcarten. Skulle inte kunna köra flera hästar om dan med den, men jag har ju max två varannan dag :)

Den i särklass skönaste rockarden jag suttit i är en från Nisse-vagnen. Rekommenderas varmt till alla som lätt får ont i ryggen. Även Mustang är bra.

Grafströms har jag hört är bra. Är speedcarten verkligen så bekväm som det sägs, hedersord? :)

Vagnsvalet beror väl oxå på vilka typer av vägar man kör på. När det är barmark så är jag hänvisad till en väg som inte är en väg så mycket som en stig :D. Där skulle jag aldrig i livet sätta mig och köra med min speedcart. Visserligen är det inte så långt, kanske 1 km men den måste jag köra både för att komma bort och hem. På vintern skulle jag kunna köra med speedcarten, men jag vill inte.

jag föredrar långvagnen 7 dgr i veckan! gillar inte alls rockard, tycker inte att man får nån "känsla" när man kör i den. jag är inte heller särskilt stor, har aldrig vält med speedcart, ta det lungt i svängarna om det är blankis.

Ja, den är gudomlig :love: . svär på min mormors grav..På sommaren har vi också "knöliga" vägar. Först gamla traktorvägar som lutar hit och dit och sedan "körvägen" som typ aldrig sladdas och används av många, både trav och rid. Ridhästarna rider ju gärna bredvid varandra-alltså blir deras stora djupa hovspår i hjulspåren men i grafströmsvagnen njuter jag bara.. är jag däremot ute med victory combi vagnen så håller jag på att vibrera sönder. Det blir så mycket vibrationer att det tillslut kliar på hela kroppen av friktionen :mad: :D..
mvh jesse

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
329
Senast: Cactus
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 125
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 381
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 184

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat