Är det skadligt?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare hästhandlarjävel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 871
H

hästhandlarjävel

Är det skadligt att låta en 2 årig hingst betäcka?

Sv: Är det skadligt?

Skadligt på vad sätt?

Jag vet många som använder sina 2-årshingstar på egna ston,har dessutom själv använt en 2-åring till mitt ena sto och han verkar må gott i allafall.
Inte är han nå "hingstig" heller men det kanske har med rasen å göra..

Inte om hingsten är normalt utvecklad. I Danmark godkänner/godkände de connemarahingstarna som 2-åringar.

Jag startade en annan tråd där det var en som sa att det var skadligt för bakbenen.
Grejen är att vi har en ponny som endast är 7 år som kommer att bli utdömd och avlivas, men jag vill hellre ha kvar henne 1 år och hoppas på att 1 års vila kommer att få henne bra. Känns inte bra att ta bort en häst när ingen veterinär konstaterat vad problemet beror på. Hästen har ett kanonpsyke och förtjänar en chans till enligt mig som jag gärna ger henne, och då vill jag gärna betäcka henne med min 2 åring jag har.

Men om han bara ska betäcka ett sto så tror jag inte att det är skadligt för hans ben. Om de däremot får betäcka flera ggr per dag så visst. Men det är nog liknande slitage på en äldre hingst då med.

Vad är det för fel på stoet? Är det ärftligt eller skada?

ingen vet vad som är fel på stot, vill inte gå in på detaljer då det kommer att bli tvist om detta.

Ah. Okej. Tänkte bara att om det är ärftligt så är det kanske synd/dumt att betäcka henne. Hoppas det går bra i alla fall.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 163
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
774
Senast: Roheryn
·
Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg... 2
Svar
34
· Visningar
2 368
Senast: Bee
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 512
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka