Är det säkert att det inte är någon fara?

Freyja_bus

Trådstartare
My ställer sig ju mot allting nu och blir superlycklig. Det är svårt att vara där hon är 24/7 och därför så blir det ju så att hon trillar och slår sig en hel del. Idag ställde hon sig upp mot sin "lära gå vagn" och i ett ögonblick som jag inte hade ögonen på henne, så välte hon med vagn och allt bakåt och föll alltså ca en halvmeter platt på bakhuvudet. Är det säkert att det inte är någon fara? Hon grät ju hysteriskt och var jätteledsen såklart för det gjorde ju ont. När hon lugnat sig satt vi och pratade lite i mitt knä och sen när jag tog henne på bakhuvudet började hon gräta igen och fick nappen och somnade ganska omgående.

Det är egentligen inte så konstigt att hon somnade för hon har inte sovit sen halv två, men jag blir ändå lite orolig, för det var ett hårt fall (på laminatgolv) där bakhuvudet tog största smällen.

Lugna mig lite nu!

//Julia

Sv: Är det säkert att det inte är någon fara?

Oj, svårt att säga.
Huvudet är känsligt, ett litet barn kan ju råka ut för hjärnskakning precis som en vuxen av ett sådant fall.
Sover hon bara så är det nog ok men håll koll på henne.

Skaffa en mjuk hjälm. :idea:

barn är tåliga.
skrik är BRA när dom slår sig, är dom däremot tysta och svimmar osv är det full fart till akuten som gäller.
håll koll på allmäntillståndet.

Lova ramlade och slog sig ordentligt så ögonen rullade bak i huvvet på henne, men oj vad hon skreeeeeeek... vi åkte till akuten då men ingen hjärnskakning.... snarare jag som fick hjärtattack ;)

Jag ringde sjukvårdsupplysningen. De tyckte att jag kunde åka in för säkerhetsskull men trodde inte att det var någon fara om hon inte började kräkas eller sov annorlunda.

Hon har vaknat nu och beter sig precis som vanligt, har en liten bula på g i bakhuvudet men annars go o glad som alltid, äter och kryper runt. Jag avvaktar nog, anragligen är det ingen fara.

Jag har alltid tyckt att det verkar lite överdrivet med en sån där mjuk hjälm, men nu förstår jag verkligen varför en del föräldrar väljer att ha en sådan på sina barn! Vi ska få låna en av grannen =)

Jag har fatt lara mig att det oftast inte ar nagon fara om barnet har ramlat fran en hojd som ar lagre an vad barnet ar langt. Men man kan sa klart aka in anda om man ar orolig :)

Mina ramlade ocksa ratt mycket nar de var mindre men jag gick efter devisen att da skulle de lara sig snabbare :D och det verkade funka :D

Emilia ramlade ca ½m när hon var 8v. Jag var dum och la ner henne på kökssoffan för att bara ta ut en plåt ur ugnen. Jag såg inte riktigt hur hon ramlade men hon var jätteledsen. Vi ringde sjukhuset och dom ville att vi skulle komma in på en kontroll. När vi fick träffa läkaren var Emilia jätteglad och "pratig" och läkaren sa att bebisar är tåligare än man tror men att det är bra att komma in på en kontroll. Det kan gå fort från att bebisen är pigg till att den blir dålig.
Men nu har det ju gått ett tag sen My ramlade och hon mår bra, så det är nog ingen fara.

Jag har också tyckt det är fånigt med hjälm men börjar jag också förstå dom föräldrar som använder det.

Ludde, som är ungefär lika gammal tror jag (snart 11 mån), skulle oxå behöva använda mjukhjälm. Tyvärr AVSKYR han allt vad mössor mm heter, så att får honom att ha något liknande på sig även inomhus lär inte bli någon lätt match...

Jag lärde mig gå som 7 månaders, och kunde inte sitta innan. Således trillade jag ALLTID så som din dotter gjorde, dvs rakt bakåt, platt pannkaka och på bakhuvudet. Föräldrar kan ju som sagt var inte vara överallt, hela tiden, även om dom försöker...

Men ah, det har ju blivit folk av mig ändå ;)

Min första gick oerhört tidigt.
Vid "resa sig med stöd" tiden hade jag henne faktiskt i en lekhage.
Hon kunde då resa sig genom att hålla i hagen och sedan gå runt i den för att titta år olika håll.
Jag fyllde den med mjuka leksaker, mjukisdjur, kuddar och sådant så att hon skulle ramla utan att göra sig illa.

Det var mycket populärt.

Oftast är det ingen fara om fallet är lägre än barnet är ju en regel som BVC använder sig av.
Rasmus föll ner från skötbordet en gång, han ställde sig upp och drog tag i min tröja på ryggen och när jag tog armen runt och skulle ta tag i honom tar han ett steg utanför kanten. Detta gör ju att han flyger rätt ner i golvet.. Men det var ingen fara det heller.. Vi fick samma råd som dig, att hålla koll på honom och att vi fick komma in om vi ville.. Men vi åkte aldrig in, han somnade precis som My men det var precis när han skulle ha sin fm vila så det var inget konstigt. När han sen vaknade var han precis som vanligt!

Men ett tips till gå-vagnen.. Lägg i tegelstenar i botten på den. Då blir den väldigt stadig så att hon inte kan välta över den. Vi hade inga tegelstenar men vi hade i några Stephen King böcker så det blev riktigt tugnt! :D Det blir stadigt både åt sidorna och bakåt!

Det kan gå illa men som tur är gör det oftast inte det.
Lillan föll från soffan vid 1 års ålder och slog i på sidan av huvudet och jag for in på vc och fick svaret att hon var helt ok eftersom hon inte var allmänpåverkad, inte kräktes och var sitt normala, glada och pratiga jag.
Dagen efter hade hon en jättebula, lika normalt det sa dom, på 2:a dagen var bulan "svampig" och mjuk så vi for in på akuten och bara för att bli av mig så gjordes en röntgen. Ett tag efter kommer det in två läkare och förklarar att vi blir kvar med röntgen varje dag och att L har en blödning innanför skallbenet och neurokirurgerna sagt att om den inte minskade så var de tvungna att öppna och tömma ut blodet.
Vc här där vi går har därför infört att alla fall där barn slagit huvudet och kommer till dom ska röntgas.

Smart! Tack för tipset, inte alls dumt!

magini: Också jättebra tips! Jag har funderat själv på att lägga något tungt i den, men kunde inte riktigt komma på vad.

ako: My är 7,5 månad, så det skiljer lite men inte så mycket ;) My hatar också mössa nuförtiden och ska dra av allting hon får på huvudet. Vi var i en babyshop igår och införskaffade en ny bilbarnstol och då passade vi på att ptova en sån där hjälm, men det ser ju inte klokt ut och My avskydde den så det får bli att springa efter henne som en hök istället =)

lilla -maailiinSkönt att höra att det gick bra för dig iaf ;)

McKicki: vad läskigt! Hur gick det med din dotter sen då?

Hur som helst, det verkar ju ha gått bra för My. Hon har en liten bula med blåmärke men inget mer, och är som vanligt. Nu har hon dock gått och blivit förkyld istället... Snoret rinner och i natt vaknade hon massor av gånger och bara grät. Lillaskutten! Men på dagen är hon iaf pigg och glad som vanligt och reser sig mot precis allting helatiden... *phuuu*

//Julia

På riktigt små barn där fontanellerna fortfarande är öppna så man man se om fontanellen buktar utåt.
Det skall den inte göra.
Den skall ligga i plan med skallbenet.
Den skall inte bukta inåt heller.

Jo det gick bra :) Vi fick ligga kvar en vecka innan blodet började minska och sen försöka hålla henne i stillhet (lättare sagt än gjort *s*) i en månad, då gjordes en ny röntgen som visade att allt blod var borta.

På Louise syntes inget mer än bulan och det var därför alla trodde att det inte var nån fara annat än en hysterisk mamma.
Jag är väldigt glad över att jag inte nöjde mig med det eftersom vi skulle ha bilat 100 söderut mil 2 dagar senare och läkarna sa att det förmodligen skulle ha förvärrat blödningen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • Uppdateringstråd #2
  • Bildtråd

Omröstningar

Tillbaka