Är det rätt att mäta såhär?

A

AtletShipping

Hmm läste nu på en sida hur man mäter bomviddens storlek i grader, där stod det att precis där bogbladet slutar och vars yttersta punkt är ska man då markera med ex. tejp och sedan mäta därefter bomviddens storlek (lr då vinkel i grad)
med tex en ståltråd man böjer över och sedan mäter graden på.
MEN i nya höökskatalogen stod det samma sak i princip, MEN efter där bogbladet slutar och vars yttersta punkt är ska man sedan sätta markeringen 3 fingrar bort från bogbladet mot svanshållet, och då mäta där. Då med en ståltråd som man sedan böjer över manken så den ligger slätt för att sedan lyfta upp den igen och sedan placera den på samma ställe igen tills det börjar ta emot, då blir det ett luftrum mellan sadelns framvalv och manken, och sedan har man sadelns storlek.

Står i den nya höökskatalogen om ni vill kolla lr rätta om jag missuppfattat!
Är det skillnad eller är denna metod bättre?
Blir inte sadeln för långt fram om man mäter precis där bogbladet slutar istället för 3 fingrar bak?
Jag tycker detta stämmer bättre med 3 fingrar bak (hööks metoden)

Vad tycker ni?
Börjar bli förvirrad för jag ska ju snart prova ut en sadel till min blivande häst!!

jag har också haft sooora problem med sadlar.......
Hittade en sadelmakare i malmö/Lund området som också har en hemsida (om jag bara kunde komma i håg vad dom hette)
Hur som helst , högst seriös och kompetent man.
Han sa till mig , att lyfta höger fram ben och föra det framåt , sätt en tape där bogbladet slutar och likadant på vänster , där ska du mäta vinkeln...
Han tyckte att jag skulle mäta därifrån och efter 5cm och eter 5cm igen för att han skulle kunna tillverka en så gott som perfekt sadel till min häst.
Jag tycker att det låter lite som hööks mätmetod!!

okej, då mäter jag efter hööks metoden, tycker att måttet blir lite fel annars för det är lite väl långt fram..

Liknande trådar

Utrustning Jag har en unghäst e.Akribori med kort, närmast spikrak och väldigt bred platt (tänk ponny...) rygg och en relativt "normal" manke. Vi...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
19 467
Senast: Supersalt
·
G
Utrustning Idag, la jag en ståltråd 3 cm bakom bogbladet och formade över manke och rygg, sedan la jag det på ett papper och ritade av.. Sedan...
Svar
6
· Visningar
3 673
Senast: lulski
·
Utrustning Har lånat hem två sadlar för att prova. Den ena, en Stubben 17"/31, passar inte alls då mina hästar är alldeles för raka i ryggen...
Svar
15
· Visningar
1 482
Utrustning Nu har jag lekt 'bygg din egen sadel' i stallet ;) Och när jag slutat tycka det kändes som en IKEAsadel så började jag ju uppskatta...
Svar
18
· Visningar
1 442

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka