A
AtletShipping
Hmm läste nu på en sida hur man mäter bomviddens storlek i grader, där stod det att precis där bogbladet slutar och vars yttersta punkt är ska man då markera med ex. tejp och sedan mäta därefter bomviddens storlek (lr då vinkel i grad)
med tex en ståltråd man böjer över och sedan mäter graden på.
MEN i nya höökskatalogen stod det samma sak i princip, MEN efter där bogbladet slutar och vars yttersta punkt är ska man sedan sätta markeringen 3 fingrar bort från bogbladet mot svanshållet, och då mäta där. Då med en ståltråd som man sedan böjer över manken så den ligger slätt för att sedan lyfta upp den igen och sedan placera den på samma ställe igen tills det börjar ta emot, då blir det ett luftrum mellan sadelns framvalv och manken, och sedan har man sadelns storlek.
Står i den nya höökskatalogen om ni vill kolla lr rätta om jag missuppfattat!
Är det skillnad eller är denna metod bättre?
Blir inte sadeln för långt fram om man mäter precis där bogbladet slutar istället för 3 fingrar bak?
Jag tycker detta stämmer bättre med 3 fingrar bak (hööks metoden)
Vad tycker ni?
Börjar bli förvirrad för jag ska ju snart prova ut en sadel till min blivande häst!!
med tex en ståltråd man böjer över och sedan mäter graden på.
MEN i nya höökskatalogen stod det samma sak i princip, MEN efter där bogbladet slutar och vars yttersta punkt är ska man sedan sätta markeringen 3 fingrar bort från bogbladet mot svanshållet, och då mäta där. Då med en ståltråd som man sedan böjer över manken så den ligger slätt för att sedan lyfta upp den igen och sedan placera den på samma ställe igen tills det börjar ta emot, då blir det ett luftrum mellan sadelns framvalv och manken, och sedan har man sadelns storlek.
Står i den nya höökskatalogen om ni vill kolla lr rätta om jag missuppfattat!
Är det skillnad eller är denna metod bättre?
Blir inte sadeln för långt fram om man mäter precis där bogbladet slutar istället för 3 fingrar bak?
Jag tycker detta stämmer bättre med 3 fingrar bak (hööks metoden)
Vad tycker ni?
Börjar bli förvirrad för jag ska ju snart prova ut en sadel till min blivande häst!!