Är det okej med noll/nån minusgrad på natten?

milly

Trådstartare
När man släpper på bete? Vi tänkte släppa våra nordisar senast i början på nästa vecka på dygnet runt-bete men nätterna här (sörmland) är fortfarande rätt så kalla... håller sig runt noll, kanske -1 grad.

Såg dock ut att bli betydligt varmare redan till helgen, flera plusgrader även på nätterna (tittade på aftonbladets väderprognoser).

Tycker det är synd att hästarna ska behöva stå inne på nätterna nu. Tror att de skulle må betydligt bättre av att gå ute dygnet runt än att stå inne 12-14timmar (enda alternativet, går ej med färre timmar) och glo i väggen.

De kommer att stödfodras med HÖ så länge de vill ha det...
Hagen de ska gå i är STOR med varierande terräng, skog, buskar osv. Dock växer gräset dåligt än så länge men som sagt, de ska få hö så länge de vill.

De har gått på betet på dagtid i tre veckor nu och vant sig vid att äta gräs. ..

Senast ändrad:
Sv: Är det okej med noll/nån minusgrad på natten?

Våra har gått ute dygnet runt i ca en månad, men de är bara ute de nätter då det inte regnar/snöar. Dock inte i sommarhagen då gräset inte har kommit i gång än. De går i en "utbyggnad" av vinterhagen som fungerar som vår invänjningshage inför betet. Eftersom jag bor i norrland så har vi fortfarande ett par minus på nätterna, men det har inte varit några problem då hästarna gått ute utan täcken hela vintern. Ska väl tillägga att de har fri tillgång på hö. Med tanke på dina hagar så tycker jag att du borde kunna ha dina hästar ute på nätterna med gott samvete

Ja du, det där är väl en definitionsfråga kan jag tro. Betessäsong (när det inte behövs ligghall) enl djurskyddsmyndigheten är ju när det är betestillväxt, där är väl frågan om det är det verkligen, betet växer ju, men inte än i den utsträckning att det går att klara sig. Vet inte heller vad som definieras som den kalla årstiden (när ligghall krävs), om det är all tid som det inte är betestillväxt eller om det hänger på en medeldygnstemperatur? Någon som har några entydiga svar på det här, jag vill också veta.

Jag ska ev. släppa mina till helgen då jag har tillgång till en lösdift i ena hagen

Ja det tror jag med! Och OM det blir några riktigt "dåliga" nätter så är det ju bara att ta in dom då. :smirk:

Tror dina pållar kommer bli jätteglada att få gå ute dygnet runt! Har själv en shettis och ett varmblod som går på lösdrift. Dom trivs jättebra med det och är inte inne alls mycket nu. Dom får oxå hö så länge dom vill ha!

peter_lundin skrev:
Betestillväxt är det från den dagen gröna strån börjar dyka upp.
PL

ja och DET har det verkligen gjort i våra hagar, bara att hästarna hinner beta upp det som växt upp innan det hinner växa till nytt i tillräcklig mängd... Så därför har de inte så att det räcker för att mätta dom.
Vi ska ge dom hö så länge de verkar vilja ha det. När de inte längre vill ha det så betyder det att gräset räcker och då tar vi bort höet...

Enda anledningen till att mina skulle få gå in nu är att det är blött OCH kallt och då öppnar jag så att dom får tillgång till boxarna fast med öppna dörrar. Dom har gått ute dygnet runt i mer än en månad nu med höfodring. I förrgår började dom lämna hö så jag ser ganska snabbt när det är dags att sluta fodra. Det blir väl någon vecka till misstänker jag. Sen får jag väl öppna stallet snart ändå när flygfäna börjar bli för jäkliga.

Okej, det verkar va en del här som haft dom ute dygnet-runt i en månad redan...

Vi kan inte ge dom tillgång till stall/boxar/ligghall MEN en stor del av hagen är SKOG med höga träd. Marken är TORR på de flesta ställen så de har torrt att ligga på.
De får komma in OM det blir regnigt o kallt nån natt framöver...

Finns lite ris för förkylningar om hästen stått varmt tidigare och tappat vinterpälsen redan. Me har de bra med mat ska de kunna hålla värmen MEN lite förkylningsrisk som sagt :p

De kommer att ha täcken på sig i början... :smirk:

Jag har haft mina ute sedan 1 april, då jag öppnade till lösdriften igen. Det finns inget vatten i lösdriften, tyvärr :cry: hade jag haft det hade dom fått gå där hela vintern. I allafall, så städade jag lite för ca 1½ vecka sedan, och krattade utanför lösdriften och gjorde fint.
Var ut och kollade i går, och där fanns inte ett hovspår! :angel:
Dom trivs uppenbarligen bättre ute.... Dom får hö ute, och brukar ligga på vallen och sova när jag kommer hem från jobbet på förmiddagen.

Jag tror nog lugnt att du kan släppa ut dom, blir det riktigt busväder så får ni väl ta in dom någon enstaka natt.

häls Embla

EmblaAsk skrev:
Jag tror nog lugnt att du kan släppa ut dom, blir det riktigt busväder så får ni väl ta in dom någon enstaka natt.

Ja, det kan vi! Våra hästar trivs definitivt bäst ute, det vet jag sen förut (tidigare vår/sommar/höst). Min har gått på lösdrift en vinter också och ligghallen verkade de knappt aldrig besöka. Inte ens i världens snöstorm! Nej, ändan mot vinden bara. ;)

Den ena hästen har eksem, men han trivdes toppenbra ute dygnet runt förra sommaren, bara han har sitt eksemtäcke på sig från topp till tå (nästan).
Var han inne hade han inget o göra och då stod han o klia sig mot stallväggarna men ute njöt han av betet och kliade sig knappt något vad vi märkte (trots mycket träd i skogen).
Han verkade inte heller vilja in när man kom för att hämta honom utan ville hellre stanna kvar ute. NÅN gång hade det "läckt in" något kryp innanför täcket och då hade han börjat klia sig... men inte annars.

Förkylning kommer inte av kyla utan av virus. En ORDENTLIG nerkylning kan öka mottagligheten men ger ingen förkylning i sig.
PL

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 016
Senast: Mia_R
·
Gnägg Hjälp! Jag har ingen större erfarenhet om bete så ursäkta många frågor... Jag har två hästar som går i 1 hektar gräs hage året om. Sedan...
Svar
12
· Visningar
1 619
Senast: Rialavargen
·
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 894
Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 453
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur