Är det normalt att sitta såhär?

Venus_in_Furs

Trådstartare
Har en sexmånaders labradorvalp som har ett mycket lustigt sätt att sitta. Hon har suttit så lite då och då sen vi fick hem henne, men till för sedan ca 1,5 månad tillbaka sitter hon bara så och verkar inte kunna sitta vanligt. Någon som känner igen "fenomenet"? Hon är röntgad som valp ua.

n717285587_398945_1870.jpg

n717285587_398947_7507.jpg

:confused::crazy:

Har en teori om att hon kanske lägger all vikt framåt på frambenen och som en bieffekt glider då bakbenen rakt ut.. men jag vet inte.. Vad tror ni?

Sv: Är det normalt att sitta såhär?

Hehe, visst känner jag igen stilen.

Min vovve på 12 år brukar sitta så ganska ofta. Han brukar även sitta "korrekt" samt på "sniskan". Ser hellre att han sitter utåt med bakbenen än på sniskan, då snisksittandet kan leda till snedbelastning.

Det är de hala golven som gör det tror jag. Ute är det inte lika vanligt även om det händer (gammal vana?)

Sen kan hon ligga på mage med bakbenen rakt ut bakåt. GUMMIHUND! :)

Det där med att dom ligger med bakbenen rakt ut har jag hört beror på att valpkullen varit liten och hundarna inte behövt använda bakbenen lika mycket för att ta mig fram och dricka av mamma (Alltså ingen konkurrans - mindre jobb:angel:). Hörde det på Hundkoll tror jag av en uppfödare:D

Det är möjligt att det ligger något i det. Men den här madamen kan inte skylla på det heller för de var totalt 8 enormt stora valpar i kullen. :

hahaha gud så söt! Ja bonnigt är rätta ordet:D

haha bakbenen rakt bak, ja.. är det en typisk labradorgrej eller?
n717285587_400027_5262.jpg

en annan lite mindre bonnig variant
n717285587_398954_4114.jpg

Någon mer med tokiga hundar som har bilder ett erbjuda?:D

ja, jag har ju ingen aning om det stämmer, bara nåt jag hörde;) man ska inte tro på allt som folk säger!:angel:

Att ligga så med bakbenen gör även min Dvärgschnauzer, har ingen bild just nu annars skulle jag visa Izor när han "ligger som en groda".;)

min labbe sitter också så. labradorer har ofta väldigt rörliga leder. var på massage- och stretchingkurs med mina hundar och labben gick att dra och böja och vrida på hur mycket som helst, det tog inte stopp någonstans. schäfern var mer som ett gångjärn.

Det där med att dom ligger med bakbenen rakt ut har jag hört beror på att valpkullen varit liten och hundarna inte behövt använda bakbenen lika mycket för att ta mig fram och dricka av mamma (Alltså ingen konkurrans - mindre jobb:angel:). Hörde det på Hundkoll tror jag av en uppfödare:D
Du tänker på swimmer, som inte är detsamma som "bekväm liggställning".

Min hund kommer ur en kull av totalt sju viljestarka valpar och han kan ändå både sitta och ligga på roliga sätt, för att han tycker att det är bekvämt, för att hundar av hans ras rätt ofta sitter lite knepigt, o.s.v.

Du tänker på swimmer, som inte är detsamma som "bekväm liggställning".

Intressant läsning.
Min Billie var swimmer som liten, det var bara två valpar sparade i kullen och de blev feta helt enkelt. Idag har hon bl.a hd D på höfterna men enligt vet. finns inget dokumenterat samband.
Hon har alltid suttit valpigt på sniskan.

...och min ex-svärmors softie låg så och min vätte ligger så...

;)

Sällar mig till skaran med hundar som sitter som TS. Ibland korrekt, ibland med ett ben rakt ut.. Tror att teorin med hala golv kan stämma, då tikens ben ofta gliiider ut.

Min hund sitter sådär väldigt ofta... Hans rumpa gliiiider oxo bakåt lätt så han ligger fast han kanske hade tänkt sitta... Han har dock en mindre störning i ryggraden som ger lite små diffusa rörelsestörningar i bakbenen tex att han ofta sitter sådär... jag har inte sett ngn annan vuxen hund sitta så... Unghundar/valpar har jag ingen aning om if det är vanligt... Verkar dock finnas fler labbar som sitter så.... :)

hahaha gud så söt! Ja bonnigt är rätta ordet:D

haha bakbenen rakt bak, ja.. är det en typisk labradorgrej eller?
n717285587_400027_5262.jpg

en annan lite mindre bonnig variant
n717285587_398954_4114.jpg

Någon mer med tokiga hundar som har bilder ett erbjuda?:D

Så som din Labrador ligger med bakbenen brukar min tax med ligga.

Min ligger också så ibland och hon har 14 syskon i samma kull. :D

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 026
Senast: sandrafors
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 432
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 560
Senast: Liten
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 998
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring