Är det någon som VET ...

Sv: Är det någon som VET ...

Ja, enligt vår kommuns stadsarkitekt så är det ett prejuridicerande rättsfall. Med liknande förutsättningar kan man visa det för kommunens byggkontor.

Ja, enligt vår kommuns stadsarkitekt så är det ett prejuridicerande rättsfall. Med liknande förutsättningar kan man visa det för kommunens byggkontor.

I vår kommun räckte det inte med att visa på bl.a. detta rättsfall utan de ansåg att det krävdes bygglov för ridhus i alla fall. Kan tillägga att det gäller jordbruksfastighet och endast ska användas till gårdens egna hästar.

Det är helt upp till varje kommun att avgöra om det krävs bygglov eller inte och visst kan det kännas orättvist, men så är det. Även bygglovsavgiften skiljer sig mellan kommunerna och självklart beror den ju på hur stort man har tänkt bygga. Man har ju alltid möjligheten att överklaga bygglovsavgiften och se vad som händer... :smirk:

Ridhus på en en jordbruksfastighet är som du skriver ej bygglovspliktigt om det inte är publikt dvs endast används till hästar som är uppstallade på fastigheten.

Även om man har tänkt att använda ridhuset endast för eget bruk så kan det ju ändra sig över tiden och då kan det ju faktist vara bra att ha ett bygglov. Bygglov kan även vara bra att ha om man vet med sig att det kan bli problem med klagande grannar eller liknande. I vår kommun var bygglovsavgiften betydligt lägre än vad vi hade räknat med och i sammanhanget blir det bara en liten avgift och för vår del känns det bättre att ha allt klart redan från början. :)

Själv skulle jag aldrig våga chansa på att bygga en "maskinhall" som ska "övergå till ridhus" eller att uppföra ett "svartbygge". Har man dessutom kommunens "häst- och stallinspektörer" på regelbundna besök så ska man nog tänka sig för en extra gång innan man uppför något utan att anmäla det.

Är det någon som VET ...
... hur det ligger till med ridhus och bygglov?

Med andra ord, det enda och bästa svaret på hur det ligger till i just DIN kommun kan du endast få genom att kontakta dem och fråga!

Eftersom du svarar mig så skrev jag i tidigare inlägg om vad som gäller i MIN kommun. Dock kan det vara så att om man i andra kommuner fattar andra beslut och man driver det vidare så kan man få rätt mot kommunen, såsom de gjorde i Värmdö. I min kommun ses det som ett prejuridicerande rättsfall och då går min kommun efter det.

Sedan om man ändrar användningen så att ridhuset ska bli publikt är det en annan sak, men det var inte det jag kommenterade i mina inlägg.

Vi frågade bara om vi fick bygga en större ekonomibyggnad och då sa de att bara ni bygger så det håller så får vi bygga hur stort vi vill.
Sa ju förstås inte att det var ett ridhus men ett ridhus räknas väl som ekonomibyggnad så....
Vad spelar det för roll om man rider i det eller har maskiner i det?
Förstår mig inte på varför allt ska vara så krångligt.
De ska väl bara vara glada att man vill satsa på landsbygden.

Liknande trådar

Äldre Någon som är kunnig inom fastigheter? Tidigare ägare till min fastighet (min far) skänkte en bit åkermark till grannen att bygga garage...
2
Svar
28
· Visningar
6 078
Senast: Inte_Ung
·
Skola & Jobb man vill bli när man blir stor? Hur visste ni vad ni ville bli? Vad ni skulle läsa till? Vad ni skulle söka er efter? Jag ligger hemma...
Svar
6
· Visningar
1 060
Senast: Snubbelfot
·
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 613
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan ...flytta till ett annat stall! Måste få beklaga mig lite och höra hur det ser ut i resten av landet. I somras flyttade jag till en...
Svar
14
· Visningar
3 264
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama