Är det någon som vet

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare makejo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 797
M

makejo

om linfröolja man köper i hästbutiker är samma som i vanliga livsmedels butiker??
har hört att det är samma men tror att det finns andra tillsatta vitaminer eller nåt i häst oljorna?? eller inbillning?
har försökt fråga flera grr men frågan tas bara bort?? :confused:varför det kan man ju verkligen undra:mad:

Sv: Är det någon som vet

är det verkligen ingen som vet`??? ingen som använder linfröolja?

Jag tror inte det är någon skillnad alls. Förutom att den som är för häst är dyrare.

Jag ger mina tre hästar linfröolja sedan några år. Jag köper stora dunkar hos min foderleverantör, 10 liter kostar 249 kronor, vilket är ungefär halva priset om man jämför med Emins.

Immer

Svaret jag har fått är att den som är till människa oftast är filtrerad fler gånger för att oljan ska vara klarare och därmed mer estetiskt tilltalande. Jag tycker också att det påverkar smaken hur mycket den är filtrerad. Ju mer filterad den är ju mindre smak.

så det borde då inte spela någon roll om man ger hästen vanlig linfröolja då istället för den för hästar? jag har inte hunnit jämföra priser men tror att vanlig är billigare än den speciellt för hästar.

hur mycket ger ni då? det står ju inte på förpackningen i vanliga affärer om hur mycket hästar ska ha :smirk: på hästaffärens olja jag köpte stod det 1-2 dl

Nej det spelar ingen roll. Det som spelar roll är om den är kallpressad eller ej. Kallpressad ska det vara iom värmen förstör stora delar av omega fetterna.

Jag gav 1 dl till 450 kg häst. Men det var för det passade oss...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 034
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 293
Senast: Red_Chili
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 476
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka