Är det någon som har några ideer?

V

virrpANNA

Jag blir snart helt förtvivlad. Vet inte vad jag ska ta mig till!

Jag har ett islandssto på 6 år. Hon haltar i högervarv på volten. Hon haltar inget på raktspår och nästan inget i vänstervarv.

Vi har varit på kliniken fram och tillbaka sedan i Juli i år. Hon har blivit röntkad i alla benen och dom hittar inget. Hon har blivit röntkad i halsen utan resultat och dom hittar inget i ryggen heller. Hon har blivit bedövad i HELA vänsterbenet (där hältan sitter) utan reslutat. Hon har blivit behandlad i bakbenen då hon haltade bak på rakspår när vi först kom in till kliniken och nu markerar hon inget där.

Vi har varit och gjort skintigrafi utan att dom hittade något. (både på benen och ryggen och nacken). Hon har blivit ultraljudad utan att dom hittat något!

Hon har även blivit behandlad för erlichios (stavning?), men det har inte gett något resultat heller.

dom trodde att det satt i armbågen på vänster fram, men behandling med kortison tog inte bort hältan!

Igår så behandlade dom bogen på vänster sida, men veterinären tror inte att det sitter där heller.

Veterinärerna kliar sig i huvet och blir gråhåriga då dom inte vet vad som orsakar hältan!

Är det någon annan som kanske har haft liknande problem eller kan ha en aning om vad det kan vara? Jag blir snart helt förtvivlad och vill juh allra helst inte ta bort min häst då hon TROTS hätlan springer i hagen och är otroligt pigg och glad

Sv: Är det någon som har några ideer?

Spatt var det första jag tänkte på, men ni har ju kollat det verkar det ju som. Min andra tanke är en hovböld som inte vill värka ut. De kan vara långvariga. Min pålle var halt till och från i över en månad spec i ett varv på volten. En dag var han blockhalt och då var det bara att konstatera att det var hovböld. Kan tillägga att hovis kollat hoven innan men inte hittat boven. Hovis ute igen och lokaliserade stället. Efter en vecka med våtvarmt omslag värkte den ut.

Men detta har pågått sen i Juli...då borde det ju inte vara hovböld, eller? Men kan det inte ha något annat att göra med hoven?

PÅverkar böjprov hältan?

Annars skulle jag kolla med kiropraktor/liknande, om det kan finnas något uppe i länd/kors/bäcken t ex.

Usch vad jobbigt att ni verkligen provat ALLT, men utan att hitta någon anledning =/

Vi har haft kiropraktor ute flera ggr, men dom hittar inget som påverkar hältan. Har varit hos en ostiopat utan att han hittade något.

Spatt har vi kollat och hovarna är röntkade även dom utan att dom hittar något...

Hon markerar inte när dom gör böjprov. Och longerar jag henne hemma utan att vet. har varit och klämt så haltar hon även då i höger varv.

Tror ni att det kan sitta i psyket hos henne? om hon nu har haft ont en längre tid och vi nu har lyckats få bort det eftersom hon inte längre haltar på rakt spår, men att hon tror att det ska göra ont när hon går på volt och därför avbelastar och det då ser ut som hon haltar? Vad kan man göra åt sånt i så fall?!

Hej!
Min häst är halt i vänster varv på böjt spår. Inte annars. Vid böjprov händer inte vidare mycket heller. Och bedövar man så händer inte så mycket heller. Detta fick mina veterinärer tro att det satt i hoven. Så den röngades men allt såg jättefint ut. Nu har hon fått PG på fötterna och är hon inte bra den 7/12 (återbesök) så är det magnetröntgen av hoven.

Men dina veterinärer kanske redan har uteslutit hoven?

Tröst kramar till dej. Vet hur jobbigt det är. Min veterinär misstänker ju hoven, men vi har ingen aning om det är så. Och är det som vetten misstänker så är prognosen inte heller jättebra :cry:

Usch, min häst har blivit bedövad från hoven och upp till bogen på vänster framben utan att det gett något... *snyft*

Ska faktiskt prata med vet. om magnetröntgen av hoven om hon inte är bättre vid nästa återbesök! Även om det inte går att fixa, så känns det faktiskt en aning bättre om man iaf får veta vad som är fel! Ovissheten är SÅ jobbig!

Tröstkramar tillbaka!

Usch, min häst har blivit bedövad från hoven och upp till bogen på vänster framben utan att det gett något... *snyft*

Ska faktiskt prata med vet. om magnetröntgen av hoven om hon inte är bättre vid nästa återbesök! Även om det inte går att fixa, så känns det faktiskt en aning bättre om man iaf får veta vad som är fel! Ovissheten är SÅ jobbig!

Tröstkramar tillbaka!

Det går ju att fixa, det som är frågetecknet är ju kostnaden. Bolagen betalar inte det automatiskt utan man måste få tillstånd för aktuell häst (eller betala själv), dock så sådana fall där man inte hittar hältan borde ju vara sådana de är intresserade av att betala för, de är ju gagnade av ett svar med.

Prova ta ut en annan kiropraktor? (Vet inte vem du använt, men det kan ju vara bra att ta en second opinion). Finns ju klinik/er(?) som har kiro knutna till sig?

Men går gör det, det finns magnetrtg i stockholmsområdet.

Det kan inte vara någon form av korta senor eller muskelbrist?
Jag själv har både en och annan hälta som enbart beror på korta otränade muskler...
Syns ju inte på röntgen...

Hälta till och från kan påvisas hos vissa hästar som haft erlischios.
Hej från hambo

Jag blir snart helt förtvivlad. Vet inte vad jag ska ta mig till!

Jag har ett islandssto på 6 år. Hon haltar i högervarv på volten. Hon haltar inget på raktspår och nästan inget i vänstervarv.

Vi har varit på kliniken fram och tillbaka sedan i Juli i år. Hon har blivit röntkad i alla benen och dom hittar inget. Hon har blivit röntkad i halsen utan resultat och dom hittar inget i ryggen heller. Hon har blivit bedövad i HELA vänsterbenet (där hältan sitter) utan reslutat. Hon har blivit behandlad i bakbenen då hon haltade bak på rakspår när vi först kom in till kliniken och nu markerar hon inget där.

Vi har varit och gjort skintigrafi utan att dom hittade något. (både på benen och ryggen och nacken). Hon har blivit ultraljudad utan att dom hittat något!

Hon har även blivit behandlad för erlichios (stavning?), men det har inte gett något resultat heller.

dom trodde att det satt i armbågen på vänster fram, men behandling med kortison tog inte bort hältan!

Igår så behandlade dom bogen på vänster sida, men veterinären tror inte att det sitter där heller.

Veterinärerna kliar sig i huvet och blir gråhåriga då dom inte vet vad som orsakar hältan!

Är det någon annan som kanske har haft liknande problem eller kan ha en aning om vad det kan vara? Jag blir snart helt förtvivlad och vill juh allra helst inte ta bort min häst då hon TROTS hätlan springer i hagen och är otroligt pigg och glad

Har ni kollat tornutskotten i ryggen. Tycker den här hältan kommer uppifrån. Har ni riktig röntgen på samman växtningar i tornutskotten. Har varit med om det själv. Jag opererade. Hästen blev 30 år idag. Ta det bara lungt. Det går säkert att fixa.

Låter som min unghäst, ren på röntgen, ingen reaktion på böjprovet, ohalt rakt spår men halt i ena varvet på volten.
Vår klinikveterinär hittade felet i hoven, jag är inte säker men förstod det som att de t o m kan bedöva delar av en hov för han kunde få fram att det satt i en del av hoven tydligen.

Det var ingen böld, inget röntgenfynd utan helt enkelt att han var i behov av skor och behövde få en annan vinkel på hoven. Efter skoningen så var han helt ohalt. Jag och min egen hovis hade ju sett att han sliter ojämnt på framhovarna men han har då försökt verka hästen rätt och vi har haft korta intervaller. Diskussionen om att sko honom har funnits tidigare men eftersom han bara är två år så har vi dragit på det lite.

Men åter till din häst; när du beskriver undersökning och hältan så påminner det väldigt mycket om vad vi varit med om så mitt tips; hoven, ev vinklar, skoning m m. Även om röntgen ser bra ut så kan man behöva åtgärda, de bör ju få fram var det sitter genom att bedöva även hovarna.

Hejsan va tråkigt med din häst hoppas att ni hittar vad felet är.
Har ni provat värme kamera där ska man ju se vad det är varmare mm. Och har ni provat att någon kommer och masserar henne/honom minst en gång i veckan i början och se om det blir någon skillnad då. Laser och elektro terapi ska ju va jätte bra för musklerna. Det kan ju vara muskulärt. hoppas du hittar felet är inget kul med en sjuk häst jag vet. Har fått ta bort min pga trasigt bakknä. Lycka till

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 519
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 761
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka