Är det någon här som brukar flyga med hund i lastutrymmet på planet?

Sv: Är det någon här som brukar flyga med hund i lastutrymmet på planet?

På tåg får du ha hunden i stort sett var du vill, bokar du dessutom en extra ungdom/barnbiljett får du ju ett helt eget säte till hunden! Går hunden plats i bur kan man ställa den under sätet.

Man brukar kunna be tågpersonalen att de ska säga till när tåget tar en 5min-paus eller så, och det gör de nästan alltid. Är det inte en valp är det inget särskilt stort problem. En rejäl långpromenad och inte ge mat innan ni ska åka.

Att sova är ett hyffsat litet problem om du ordnar så hunden antingen sitter under sätet där du kan hålla i ett snöre (alltså kopplet :D) till buren, eller om hunden sitter i sätet innanför dig. Dessutom är det inte så svårt att hålla sig vaken 12-14 timmar om du sover ordentligt innan du åker.

Senast ändrad:

Precis som det svar du fick så visst funkar det och jag har gjort det några gånger innan. Men då åkte jag inte ensam med 2 hundar utan med en hundkompis och vi hjälptes åt. Man måste ju lämna alla sina grejer när hundarna t.ex. ska rastas. Sova har jag försökt, på golvet och på sätena men det går inget vidare.

Det smidigaste jag åkt mellan umeå och sthlm är buss ume-sundsvall och x2000 sundsvall-sthlm. Då åker man på dagen. Det är mkt dyrare men smidigare.

Jag har haft hjärtat i halsgropen varje gång jag skickat hunden med flyget. Usch och fy. Då har jag lämnat upp på lastkärran och sen sett från incheckningen när de lastat. Men det är sabla skönt när man är framme och det gått så snabbt... Kort plåga jämfört med alla andra alternativ. (Jag åker dessutom längre än Umeå)

Men jag måste säga att det smidigaste jag varit med om är att ha lämnat hunden på pensionat. Då har vi flygit och jag har sluppit oroat mig för flygresan osv. Ett bra pensionat och dessutom flera hundar så sover jag väldigt gott!

Varför lämna djuret i lasturymmet? Varför inte resa tillsammans med hunden i lastutrymmet.

Själv har jag inte hund, men jag planerar för att resa med mina framtida kanariefåglar. Jag chattade nyss med SAS live-chatt, där jag frågade ifall det är möjligt för mig att resa tillsammans med mina kanariefåglar i lastutrymmet, "givetvis med egen risk", skrev jag också . -Ja sa dem. Eftersom jag blev ganska paff att det var möjligt, ställde jag frågan igen och undrade om jag kunde får det bekräftat. Återigen sa kundtjänsten ja eftersom det fanns syre.

Glad som jag blev för detta besked så tackade jag för mig och lämnade chatten. Sen efter en stund så misstänkte jag att kundtjänsten p.g.a. ren okunnighet svarade mig fel. Det måste väl finnas nån förbannad säkerhetgrej eller någon annan byråkratisk regel som står ivägen. Det kändes för bra för att vara sant.

Så vad tror ni?

Jag tyckte att dom hade väldigt tydlig info när jag var inne och kollade på SAS hemsida häromdagen:confused::laugh:

"Buren måste vara stadig, läckagesäker och desinficerad. Den ska vara av glasfiber, metall eller hårdplats och utrustad med handtag på sidorna så den går att lyfta och lasta."
Måtten borde väl vara lättast att hitta på jordbruksverket..?

Sen står det ju bara behållare, står ju inget om att den måste innehålla mat:p (Tänker mig en resa med ex en labrador :rofl: Måste i såna fall vara lyckligaste hunden för stunden om behållaren måste innehålla mat vill säga)

Är det någon här som brukar flyga med hund i lastutrymmet på planet? Undrar lite hur det fungerar och hur ni känner för att behöva lämna ifrån er hunden under flygresan? Har ni gett någon sorts lugnande till hunden innan resan?

Känner mig väldigt skeptisk till att flyga med min hund, är flygrädd själv, men jag tror att en timmes flygresa kanske överväger 12 timmar på ett tåg.

På SAS hemsida finns det lite kort om alla regler när man ska ha husdjur i lastutrymmet, får lite frågetecken när jag läser det.

”Vid transport av djur som incheckat bagage ska en djurbur som är godkänd för transport av djur användas.”
Hur vet jag om min bur är godkänd? Hittar inget om det hos försäljaren för dessa burar (obs: den är inte gjord av trådnät).

”Den måste vara utrustad med behållare för mat och vatten. Botten på buren måste vara täckt med ett lager av t ex dagstidningar.”
Gäller mat oavsett hur lång flygresan är? Ska underlaget i buren vara tidningar för att lätt kunna bytas om djuret typ kissar, eller kan man ha någon sorts mjuk kudde/fäll under istället (det borde väl vara kallt i lastutrymmet)?

Senast ändrad:

Jag har flygit med hund mellan sverige-ungern och sverige-kanarieöarna många gånger. Första gången jag flög visste jag inget så jag gav lugnande. det var dessutom en mardrömsresa för det var mellanlandning och det andra planet var försenat. Min vovve led i ca 10 timmar i sin bur. När hon kom ut så var hon helt förstörd, hon vinglade och hade gjort sig illa på vattenskålen som jag satt in i buren bara för att det stod i reglerna. Det tog ca 3 dagar tills hon var sig själv igen. Efter det har jag aldrig gett lugnande och hon har flygit många gånger nu utan lugnande. jag tror att lugnande kan vara läskigt för hunden förlorar ju kontrollen och är dessutom i en stressig ovanlig miljö. Och om alla dessa regler med spån och vattenskål och skit skulle jag låta bli. Vattnet rinner alltid ut och buren blir blöt och spånet rinner ut. Lägg en filt som vovven e van vid att ligga på så den känner sig hemma. Om han/hon inte e van vid sin bur kan man vänja hunden hemma genom att ta bort locket på buren och lägga in en go filt. Jag övade t.o.m. min hund att vara i buren när jag drog henne på gatan en bit. Jag tror hon kände sig trygg när hon flög för att hon kände sig hemma i buren. Sen dess tycker hon om buren och stressen e minimal. Fast de värsta minnena jag har e när buren kommit tillbaka trasig och jag förstår att buren trillat med henne i eller när de lägger buren med vovven i på rullande bandet. Det har hänt flera ggr och jag blir så j-vla sur. Och det e jobbigt att inte veta om de satt fast buren ordentligt och att de lagt buren i rätt utrymme (under cockpitt) och inte i lastutrymmet där väskorna är. Men generellt skulle jag säga att det funkat bra.

Med tanke på att tråden är två år gammal så kanske det finns mer info nu på SAS än då ;)

Jag skulle aldrig i livet ge lugnande till en hund som ska vara oövervakad en längre stund.

Om man behöver ge hunden lugnande för att den ska klara en flygning är det kanske en indikation på att hunden inte ska flyga alls ..

Men så ser jag på det :)

Du vill inte ge lugnande alls, kombinationen av lugnande och hog alltitude kan ge hunden problem med andning och hjartverksamhet.

Jag flog med min rottis fran New York till Stockholm i somras. Jag hade en 'bur madrass' som ar mjuk och skon och hon ar van vid. Jag satte in en vatten/mat skal, regeln att ha en ar utifall att nagot hander sa hunden blir strandad i manga timmar sa nagon kan ge den vatten.
Jag satte fast bur dorren med 'zip locks' sa ingen skulle kunna oppna av misstag. Pa vagen till Sverige hade hon varit jatte nervos och dreglat mycket:( Pa vagen hem igen var hon dock mycket, mycket lugnare.

Puttar upp:D

Jag och hunden ska flyga inom Sverige nu i Januari, flyget tar 55 min. Flyger upp en fredag vid lunch och hem söndag kväll.

Hur fungerar det när hunden ska åka i lastutrymmet? Låter man hunden gå ombord och sen sätta in honom i buren? Jag antar att dom inte orkar lyfta en rottweiler (50 kg) plus bur från incheckningen till lastutrymmet?

Vet heller inte heller hur han reagerar om två okända ska börja lyfta buren som han sitter i, och tänk om dom tappar buren?

Och vad får man ha för bur? Fick till svar att den ska vara i metall, hårdplats eller glasfiber och att han ska kunna stå och vända sig i den. Vi har en mim bilbur till honom som är perfekt, men antar att han inte får åka i den?

Börjar bli jätte nervös och ångrar nästan resan:cry:

Nej, hunden går inte ombord själv. Sist när jag flög med hund i lastutrymmet fick vi lämna buren med hundarna i 45 minuter innan avgång. Har hjul på min bur och en kille på flygplatsen kom och hämtade den vid incheckningen för specialbagage. Hundarna lastas vanligtvis på sist och av först för att slippa tillbringa så mycket tid på planet. Vid ankomst hade hundarna hunnit bli avlastade innan vi hann ner till bagagebandet så det går väldigt snabbt.
Att främmande personer hanterar buren är oundvikligt.

Den buren du har är inte godkänd som flygbur så du måste skaffa en ny.

Måste du ha med dig hunden? Känns som om det skulle bli betydligt enklare och billigare att lämna hunden på ett pensionat eller nåt sånt när det bara rör sig om 2 dygn.

Okej tack då vet jag hur det går till! Ska kolla om det är någon som har en flygbur som vi kan få låna:)

Det är pga hunden som vi ska flyga, annars hade jag lämnat honom hemma.

Vilken bur rekommenderar ni, Gulliver eller vari kennel? Ska köpa något utav dessa. Funderar på hur handtagen är? Två personer måste kunna lyfta buren. Samt hur fungerar det med hjul?

Vilken bur rekommenderar ni, Gulliver eller vari kennel? Ska köpa något utav dessa. Funderar på hur handtagen är? Två personer måste kunna lyfta buren. Samt hur fungerar det med hjul?

Jag har en Gulliver 2 som"vanlig" bur. Jag hade aldrig i livet skickat min hund med flyg i den buren, jag förstår inte hur den kan vara IATA-godkänd, det är lätt att fästena som håller ihop buren ploppar ur läge om den får ett tryck från sidan och då kan dörren hoppa av om man lyfter buren utan att ha uppmärksammat det. Jag hade tagit varikennel alla gånger.

Jag har en Gulliver 2 som"vanlig" bur. Jag hade aldrig i livet skickat min hund med flyg i den buren, jag förstår inte hur den kan vara IATA-godkänd, det är lätt att fästena som håller ihop buren ploppar ur läge om den får ett tryck från sidan och då kan dörren hoppa av om man lyfter buren utan att ha uppmärksammat det. Jag hade tagit varikennel alla gånger.

Jag har en Gulliver 4 eller 5 (minns inte), och den skruvar man med vanliga skruvar som extraförstärkning. Flärparna på den går heller inte upp "av sig själva" precis. Men det kanske är helt olika modeller? Min funkade då utmärkt när småvovvarna flög i somras. Dock är det opraktiskt att den inte har någon "bärhandtag" utan bara "draghandtag". Hjulen är oumbärliga.

Jag har en Gulliver 4 eller 5 (minns inte), och den skruvar man med vanliga skruvar som extraförstärkning. Flärparna på den går heller inte upp "av sig själva" precis. Men det kanske är helt olika modeller? Min funkade då utmärkt när småvovvarna flög i somras. Dock är det opraktiskt att den inte har någon "bärhandtag" utan bara "draghandtag". Hjulen är oumbärliga.

Jag har denna:
1602_d4fd13a4aa28ef0af2cc33ee1f298bc3.jpg

Jag kollade på bilder och såg att det var flärpar på 4:an. Den ser mycket bättre ut än den jag har.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag skulle behöva lite goda råd ang flyga med hund. Har en liten Malteser som är tillfälligt placerad hos mig då ägaren flyttat till...
Svar
12
· Visningar
3 394
Senast: _Taggis_
·
Katthälsa Mina tre huskatter och jag ska förhoppningsvis på nya äventyr tillsammans, då jag kommit in på en utbildning i England till hösten. Igår...
Svar
16
· Visningar
5 574
Senast: Millz
·
Hundhälsa Kära buke.. Jag brukar ofta läsa här men har aldrig postat något tidigare men nu behöver jag ert råd! Vi funderar på att flytta till...
2
Svar
22
· Visningar
10 364
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Jag flyger lite då och då med mina hundar, och då är de med som handbagage. Väldigt smidigt med små hundar ;) Men idag så fick jag en...
2
Svar
22
· Visningar
3 761
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024