Är det någon här som brukar flyga med hund i lastutrymmet på planet?

D

Doneloge

Är det någon här som brukar flyga med hund i lastutrymmet på planet? Undrar lite hur det fungerar och hur ni känner för att behöva lämna ifrån er hunden under flygresan? Har ni gett någon sorts lugnande till hunden innan resan?

Känner mig väldigt skeptisk till att flyga med min hund, är flygrädd själv, men jag tror att en timmes flygresa kanske överväger 12 timmar på ett tåg.

På SAS hemsida finns det lite kort om alla regler när man ska ha husdjur i lastutrymmet, får lite frågetecken när jag läser det.

”Vid transport av djur som incheckat bagage ska en djurbur som är godkänd för transport av djur användas.”
Hur vet jag om min bur är godkänd? Hittar inget om det hos försäljaren för dessa burar (obs: den är inte gjord av trådnät).

”Den måste vara utrustad med behållare för mat och vatten. Botten på buren måste vara täckt med ett lager av t ex dagstidningar.”
Gäller mat oavsett hur lång flygresan är? Ska underlaget i buren vara tidningar för att lätt kunna bytas om djuret typ kissar, eller kan man ha någon sorts mjuk kudde/fäll under istället (det borde väl vara kallt i lastutrymmet)?

Sv: Är det någon här som brukar flyga med hund i lastutrymmet på planet?

Det beror helt på hur hunden är skulle jag vilja påstå.

En valp skulle jag dock inte skicka, men det är återigen min åsikt.

Att ge lugnande skulle jag aldrig göra, det är ju ingen som kollar till hunden under flygningen.
Jag tror inte ens att SAS tillåter det längre, men det låter jag vara osagt.

Jag har inte haft hunden i lastutrymmet men har haft min amazonpapegoja där.
Har funkat väldigt bra. Vid incheckning så har jag fått gå till specialbagage och lämna över buren där till bagagepersonalen, de har varit väldigt trevliga och sett till att buren inte stod i kyla eller blåst fram tills att den lastades. När man ska hämta ut djuret så kommer en personal ut med buren och kontrollerar din bagagelapp innan de lämnar över den.

Buren jag använde till min fågel var en vanlig plasttransport "Atlas 10". Med hund så ska hunden obehindrat kunna stå upp.

Jag har inte haft varken vatten eller mat och de har inte sagt något om det (flygresa Luleå-arlanda-sturup). Underlaget ska vara av något uppsugande material som inte kan åka ut buren och såklart inte kunna skada djuret på något sätt. Lastutrymmet är uppvärmt.

Vi har flugit en hel del med våra hundar mellan sthlm och luleå. Alla hundarna har funkat jättebra med, ser bara till att de är rastade ordentligt innan så att de fått göra sig av med all energi. De gånger vi har flugit har våra hundar inte haft vatten eller mat, men å andra sidan har de ju inte flugit så länge heller.

Kommer inte ihåg vilken slags bur det är,eller vad den heter, men är iaf med heltäckande sidor och bara lufthål på ena kortsidan samt små galler längst upp på långsidorna, och galler framtill.

Kul att höra att det har gått bra för er och era hundar. Det är just sthlm - Luleå som jag funderar på att flyga i framtiden, men som du säger, så är ju flygsträcken väldigt kort. Tror kanske att matte blir mer stressad av flygturen än vad jycken kommer att bli ;)! Men hönsmamma måste man ju få vara.

Skönt att höra att personalen var så hjälpsamma, börjar känna mig mycket tryggare!

Oj, det kanske jag ska kolla upp om de tillåter lugnande till djuren. Har en bekant som gav något lugnande naturtillskott till sin katt innan hon åkte med den, men jag vet iofs inte om det var tillåtet. Helst vill jag inte ge en massa konstiga grejer till min hund heller, han är ganska gammal och jag tror inte att en massa lugnande preparat är bra.

Jag skulle aldrig i livet ge lugnande till en hund som ska vara oövervakad en längre stund.

Om man behöver ge hunden lugnande för att den ska klara en flygning är det kanske en indikation på att hunden inte ska flyga alls ..

Men så ser jag på det :)

Ja alla våra hundar har tagit det jättebra. Är såklart glada när man hämtar ut dem igen, men inte stressade eller uppjagade. Har även åkt med en vovve som var lite stressad i psyket allmät hela tiden, och det funkade bra. Han hade dock en viss tendens till att skälla väldigt mycket, ALLTID, och innan planet startade kunde man hör hur han skällde:D MEn var som sagt alltid så. Har också upplevet att personalen varit trevlig och lugn med hundarna!

Lugnande skulle jag inte vilja ge eftersom man inte kan hålla koll på hunden, men en rejäl dos motion brukar hjälpa de flesta hundar. DÅ är de trötta och sover mest.

Fast det är ju svårt att veta när det är just första gången hur vovven kommer att reagera, men det var en bekant till mig som pratade om lugnande, därav frågan om det är "vanligt" att ge det, men jag inser att det inte är det.
Var mer inne i de banorna av att ge någon sorts lugnande preparat som kan ges som tillskott i maten under längre tid (dvs mindre farligt naturpreparat eller likande, inte sådant som vet. ger). Någonting som tex munkpeppar till hingstar, om du förstår hur jag tänker, men jag kommer nog inte att ha något sådant till nuvarande jycken. Han är ganska lugn i temperamentet och jag börjar känna mig rätt trygg vid tanken av att han inte behöver sådant. :)

*trådkapning*

Har någon av er åkt utomlands, t.ex. england. vad är det som gäller då?
Har en hund på 15 kilo, det finns ingen chans att han kan gå som handbagage va??

:bow:

Nej det finns inte en chans att han kan gå som handbagage ;)

hehe, nee, jag kikade på SAS hemsida och då var det 8 kilo inklusive bur.

Men!!! det stog att det var speciella regler till just storbritannien... :(

nån som vet något om just det??

Speciella reglerna handlar om tullen och att du måste ha allting sådant iordning. Rabiesvacc, pass etc.

Jag har flygit massor med valpar mellan Irland och Sverige och det har gått hur bra som helst. Har aldrig varit något problem. Dessutom tog jag med mig min lite nervösa chihuahua när jag flyttade från Irland till Sverige och det gick också bra. Hon klarade det mycket bättre än vad jag trodde att hon skulle göra.

Men Chihuahuan flög väl som handbagage och inte tillsammans med övrigt bagage?

Jag flyger ofta Malmö-Luleå med Schäfer, det går jätte bra. Man checkar in som specialbagage så sent som möjligt innan avgång med bur godkänd att flyga med, jag tror att jag köpte min bur av SAS Cargo i Malmö, kostnad ca 1500kr (STOR Bur), Min Chihuahua flyger som handbagage, men OBS att man måste boka hundbiljetter till alla hundar oavsett om de reser i Kabin el som handbagage.

Lugnande ska man inte ge. Hunden måste vara i sin fulla kraft för att parera vid start och ladning. Planet lutar rätt så kraftigt och hunden måste kunna spjärna emot och inte bara flyga runt som en trasa.

De flesta flygburar har dessutom en väldigt hal botten. Dvs. det finns inget för hunden att "hålla i" sig i. Jag har funderat på om man kan tejpa fast en heltäckningsmatta i botten. Men då gäller det att man har en hund som inte äter upp den...

Jag skulle inte rekommendera att flyga med hund till England. Har hört för många skräckhistorier (det var iofs precis efter att den nya regeln om införsel av djur uppkommit). T ex så berättade min vet. om någon som inte fick komma in i England med hund pga att labbet som tagit blodprovet på hennes hund inte var godkänd av Storbritannien när provet togs (de blev alltså godkända senare). Hund och ägare fick vända på flygplatsen och flyga hem igen.
Nu finns de ju inte kvar längre, men Sterling ville inte ens flyga hund till just England.

En bit antihalk-fäll skulle kanske funka bra.
Jag åker mellan sthlm och umeå ganska ofta, det skulle verkligen underlätta om vi nån gång kunde ta flyget. Men jag törs inte skicka dom i lastutrymmet....man är ju en mesmatte alltså. Mer miljövänligt än när vi tar bilen, dessutom är det bara jag som har körkort och det är DRYGT med barn och hundar och en chaufför hela den biten. Oftast har vi stannat och övernattat och då blir det ju dyrt som fan också.

Tåg = sittplats hela natten ensam med hundarna, nej tack. Far och barn måste ju ta liggkupé så då blir man själv. Har provat detta med kompis som har hund, man överlever men det är inte så kul. Då hade man ju dessutom bara hunden att fokusera på, nu när man har familj och dessutom ammar blir det meckigt.

Kankse blir flyg nu nästa gång ändå...mammas små whippar, hur ska det gå.

Senast ändrad:

Men Chihuahuan flög väl som handbagage och inte tillsammans med övrigt bagage?
Nej, SAS satte stopp för alla transporter med djur som handbagage mellan Dublin och Sverige efter att Neverneverland började missbruka det hela. De fick inte ens åka som bagage, utan man är numera tvungen att anlita en transportfirma för att åka den vägen med hund. De åker ju på samma flygplan mm, men det blev för mycket hundar för att markpersonalen skulle hinna med i incheckningen.

Så de åkte i lastrummet.

Tåg = sittplats hela natten ensam med hundarna, nej tack.

Den hade jag funderat på, då jag är 1) flygrädd och 2) hönsmamma. Hur går det till med hund på tåget? Sittplats till sig själv och sedan ska man ha hunden på baggagehyllorna (i bur) eller hur fungerar det? Man kan väl inte sova om man måste passa hund och baggage? Sedan tar det ju typ 12-14 timmar, kan man rasta hunden under den tiden?

Oj vad mkt frågor det blev. :P

Liknande trådar

Övr. Hund Jag skulle behöva lite goda råd ang flyga med hund. Har en liten Malteser som är tillfälligt placerad hos mig då ägaren flyttat till...
Svar
12
· Visningar
3 394
Senast: _Taggis_
·
Katthälsa Mina tre huskatter och jag ska förhoppningsvis på nya äventyr tillsammans, då jag kommit in på en utbildning i England till hösten. Igår...
Svar
16
· Visningar
5 574
Senast: Millz
·
Hundhälsa Kära buke.. Jag brukar ofta läsa här men har aldrig postat något tidigare men nu behöver jag ert råd! Vi funderar på att flytta till...
2
Svar
22
· Visningar
10 364
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Jag flyger lite då och då med mina hundar, och då är de med som handbagage. Väldigt smidigt med små hundar ;) Men idag så fick jag en...
2
Svar
22
· Visningar
3 761
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024