är det mugg? :S

B

Bullerbytjejen

Min häst har fått nått konstigt på bakbenen, skenbenen närmare. på framsidan av båda skenbenen, han har haft lite skorpor där efter lite småsparkar och andra småskador, och igår när jag skulle ta tag i det där och kika närmare så började pälsen lossna när jag tog tag och drog i det, det e inte torrt alls, snarare fuktigt, eller svampigt typ, det lossnar inte i långa flagor eller så, och är inte smuligt, men tar jag lite päls mellan fingrarna och drar så lossnar det, har tagit bort på båda benen det jag hann sist (var bara där och släppte ut han innan jobbet) så nu är han typ kal i storlek 1 st spelkort på båda bakbenen. Ska kolla upp det är ordentligt imorgon när jag åker till stallet... Men vad kan det vara för något? har sökt lite här men jag hittar ingenting som passar in, eller hittade ingenting om jag ska va ärlig :angel: men det e jag som itne vet hur man söker :o

Sv: är det mugg? :S

Mugg brukar inte sätta sig på skenbenen, är snarare rasp i så fall. Vet inte vad det kan vara annars men någon slags bakterieinfektion skulle jag tro.
Om hästen haft sår på benen kanske du ska vara vaksam på tecken på lymfangit också?
Dock har jag inte hört att lymfangit ger håravfall. Det är inte svullet?

Cattis: nej han e inte svullen alls, han har inte haft öppna sår, det har varit typ ärr och gamla skorpor, alltså inga stora utan bara småskorpor eller så. Jag läste om mug och rasp igår lite på nätet, och om mugg sprider sig uppåt så kallas det rasp, men det lät ju konstigt för han har ju ingen annanstans än på skenbenen

Miaa: nej han har inte vita hovar och går inte på klöver, vad jag vet, han går vanligt gräs, och går med två anda stora hästar och sen resten ponnies.

testa att tvätta med groome såpa, tvätta av nogrant, håll på så några dagar. Låter som att hästen gått i mkt blött och fått sånna små skårpor( hade praktik hästarna där hade de med tvättade de i ca 3 dagar och de försvann:) Värt ett försök

vad är det för häst?
har den hovskägg?

just det där fuktiga smuliga låter som hovskabb, men då borde det klia som f*n

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
913
Senast: Fiorano
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 049
Senast: Cactus
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 677
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 663
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar