Är det möjligt att bli avlastningshem åt släktings barn?

lady_vip

Trådstartare
Min kusin har en son med bland annat en ADHD-diagnos och då även min kusin har psykiska bekymmer har det kommit upp med familjehem/stödfamilj/kontaktfamilj (vilket är det rätta uttrycket?).

Pojken har redan idag assistent på 100% i skolan - som han driver till vansinne - och är utredd på alla möjliga vis. För några år sedan passade jag honom en del och vi har en ganska bra kontakt, så jag funderar lite på om jag och min sambo skulle kunna föreslå oss som någon form av stödfamilj för pojken? Eller det är en sak som vi ideellt får lösa inom släkten så att säga?

Kanske en väldigt oseriös fråga. Just nu är min kusin inte så välmående så jag vill inte förvirra henne med detta.

Sv: Är det möjligt att bli avlastningshem åt släktings barn?

Det kan man. Mamma hade min kusin placerad på heltid som sista utväg innan behandlingshem.

Jag känner också till ett fall där en syster fick rycka in som stödfamilj.

Men det går ändå via socialförvaltningen? Jag antar att vi ska genomgå någon form av intervju/test?

Ska såklart prata med min kusin först, men då hon precis gått igenom en ganska jobbig rättegång gällande ett av hennes andra barn så är hon inte särskilt intresserad av myndigheter just nu.

Är det någon som har erfarenhet av hur det har fungerat? Jag kan ju tänka mig att ha pojken som avlastning någon helg i månaden så att min kusin kan få lite lugn, inte som permanent hem. Vi bor inte alls långt i från varandra, så det borde vara ganska enkelt praktiskt och min erfarenhet av pojken är att han mest behöver sysselsättning, sen om det är en skogsrunda med hundarna eller ett äventyrsland rör inte honom särskilt mycket.

Ska det vara genom socialen kommer ni utredas och då avgörs det om ni är lämpliga. Hembesök, registerkontroll och lite samtal lär det bli. I det fallet får ni lön för det placeringen också och jag har för mig att lönen påverkas av hur "besvärlig" personen är, dvs hur mycket jobb det kommer att krävas av er. Annars kan ni ju vara avlastning utan turer genom socialen, alltså privat, men då kommer ni ju sakna support från dem. De som blir placerade genom socialen har ju ett team bakom sig med handläggare/kontakt som hjälper bland annat er som avlastning. Ni kan även få utbildningar om relevanta saker så det är ju självklart helt värt om det går att få hjälp därifrån.

Jag skulle tro att det är ganska viktigt att det går rätt till, just för att det varit så mycket problem med pojken. Visst kan jag ta honom privat, men det känns som att detta måste dokumenteras och vara "på riktigt". Sen är arvodet inte det viktigaste, men det kan ju hjälpa till att betala aktiviteter som man gör med honom iaf.

Nu sitter jag på andra sidan så att säga men vi ansökte om kontaktfamilj till vår flicka som idag har en ADHD-diagnos.

Vi ringde socialtjänsten och de startade då en utredning kring vår familj. För oss som även är familjehem sen tidigare så vet vi hur en utredning går till och den som vi gjorde när vi ansökte om kontaktfamilj var därför inte lite betungande om man säger så. Men om det redan är jobbigt på andra plan så kan detta blir ytterligare ett moment som späder på det som är jobbigt.

Många kommuner använder något som kallas för BBIC, det är ett utredningsmaterial där man systematiskt går igenom olika områden. Man går efter en triangel där barnet är i mitten. Man tittar på barnets behov, föräldrarnas förmåga och familj och miljö. Utredningen är inte lika omfattande som när man misstänker missförhållanden i familjen, utan tanken är att man ska, utifrån informationen som föräldrarna ger och ibland även barnet, hitta ett stöd som är till hjälp för både barnet och föräldrarna.

Vi hade en familj i åtanke redan när vi ringde och bad om hjälp, så när vår utredning var klar och vi beviljades insatsen kontaktfamilj, så startades en utredning av den blivande kontaktfamiljen.

Vi hade kontaktfamilj till en början en gång i månaden men vi utökade den till varannan helg efter några månader. Det fungerade väldigt bra och insatsen kontaktfamilj är otroligt värdefull för oss föräldrar som har barn med olika funktionsnedsättningar.

Som kontaktfamilj får man ett arvode (lön för det arbete man gör) och en omkostnadsersättning som ska täcka t.ex. mat och nån aktivitet. Mer om ersättningar kan man läsa på SKL's hemsida. De ger ut rekommendationer kring ersättningar varje år och kommunerna använder ofta dessa som riktlinjer.

Jag tycker absolut att du ska försöka prata lite med din kusin om detta. Det är många gånger ett sätt att få ett andhål, både för barnet och föräldrarna. Man orkar lite till som förälder.

Coop

• Gilla
Reactions: Sar

Men hur ska du kunna gå genom socialen om din kusin inte vill ha med myndigheter att göra, så länge det inte handlar om LVU är det ju hon som måste ansöka om att få en stödfamilj, det kan ju inte du göra åt henne?

Jo, hon vill visst då ha med myndigheter att göra. Men eftersom hon just nu är ganska slut efter en jobbig vårdnadstvist som hamnade i rätten så är det inget som kommer ske i morgon. Så jag tänkte ta upp det med henne när vi ses om några veckor.

Tack för ditt utförliga svar! Jag ska prata med min kusin inom kort och se om hon kan dra igång detta.

Eftersom du har varit i samma sits, upplevde du att soc tyckte det var bra att ni hade en familj i åtanke redan?

De tyckte att det var jättebra! Det är många gånger svårt att hitta kontaktfamiljer, det är så mycket som ska stämma.

Man måste känna att personkemin stämmer, att familjen lyssnar på vår kunskap som vi har om vårt barn och inte testar saker som vi vet inte fungerar, arbetar som vi göra hemma med rutiner, förutsägbarhet och har eller är villig att lära sig om funktionsnedsättningen.

Det absolut viktigaste som vi kände det är att familjen körde samma rutiner som vi gjorde hemma. Vår flicka höll ihop när hon var borta och vi fick ta emot allt och lite till när hon kom hem, ilska och raseriutbrott vilket gjorde att den energi som vi samlat snabbt försvann. Det blev lite bättre sedan när hon fick medicin.

Eftersom ni följt pojken så är det säkert lättare med allt runtomkring och ni känner till pojkens olika "problem" och kan möta dem på ett bra sätt. Det viktigaste är att det blir avlastning för familjen och att pojken tycker att det är kul att åka till er ibland och sova över. Lite egentid utan mamma och pappa :).

Coop

Det är väl lite så som tanken är, att mamman och hennes sambo kan få ta det lugnt och andas ett dygn eller två. Det har varit så innan med pojken att han märker när mamman är svag och drar lite extra pennor med henne då, så hon får aldrig riktigt andas. Han är 10 år nu, så han har börjat förstå hur saker och ting ligger till även om han är omogen för sin ålder.

Vi får se hur det utvecklar sig:)

Det jag tror att min mamma och styvfar tyckt varit till störst hjälp när de gått genom socialen är att de fått lite utbildningar som rör problem runt barnen de haft kontakt med (ex. om ADHD, Asperger osv), även en egen samtalshjälp som kan hjälpa till vid specifika situationer. Dock jobbade de för en kommun som var ganska långsamma och snåla tidigare där de inte fick den hjälp de behövde med utbildningar. Nu vet jag inte hur din aktuella kommun är men se till att begära hjälp från början för att hamna i ett bättre startläge om ni känner att det är något ni behöver veta mer om, man tjänar mycket på det i slutändan när man har verktyg att ta till.

Hoppas att ni får hjälpa till om din kusin önskar, det brukar vara mycket värt för familjer där det är tungt emellanåt och en nyttig erfarenhet för en själv.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka