Är det lönt med vit-tvättmedel?

iNHALE

Trådstartare
Tvättmedel för vit/ljus tvätt, är det lönt? Fick nya vita lakan av svärmor i julklapp och funderar på om det är lönt att köpa tvättmedel för vit tvätt. Normalt sett kör jag allt i ett med vissa undantag och har då kulörtvättmedel, funkar fint, har knappt något vitt alls och de flesta kulörplaggen jag har är redan "intvättade" och färgar inte av sig längre. Vill däremot gärna att de nya lakanen ska hålla sig vita och fina så länge som möjligt. Är det värt att köpa tvättmedel för vit tvätt eller räcker det att bara köra dem separat med kulörtvättmedel utan att de blir dassiga och tappar lystern?

Har också fått lära mig som @sthu , dvs att man ska använda medel för färgade plagg även till vitt. Har dock inte koll på om det fortfarande gäller eller om ngt har hänt på vittvätt-fronten.

Ja, det som är i det minsta lilla syntet ska vara infärgat vitt = kulörtvättmedel. Ren bomull, typ lakan = vittvättmedel. Har jag fått lära mig efter att ha lusläst nätet, så ingen egen kunskap...

Jag tror att de flesta saknar egna riktigt tydliga erfarenheter, man trots-tvättar ju inte precis sina svarta jeans med vittvättmedel eller sina lakan med kulörtvättmedel för att se skillnadseffekt... :D
Jag går på en mix av känsla, googling och tillverkarnas marknadsföring - och använder två tvättmedel. Dels "black"-varianten eftersom många av mina plagg är svarta eller mycket kulörta. Dels vitvarianten, vid behov kompletterad med det populära fläckmedlet i rosa förpackning. Det går ju inte åt mer tvättmedel, enda nackdelen är att jag har två flaskor stående istället för en.

Såvitt jag förstår så är det precis samma tvättmedel, bara med en liten skillnad:
Det som betecknas 'vittvätt' har tillsatt blekmedel, och är därför lite sämre för miljön.

Här tvättas allt konsekvent i kulörtvättmedel (dock fortfarande vita kläder för sig, färgade för sig, röda för sig), men det finns vittvättmedel om man av någon anledning vill att något vitt behöver hjälp med att bli lite vitare.

Såvitt jag förstår så är det precis samma tvättmedel, bara med en liten skillnad:
Det som betecknas 'vittvätt' har tillsatt blekmedel, och är därför lite sämre för miljön.

Här tvättas allt konsekvent i kulörtvättmedel (dock fortfarande vita kläder för sig, färgade för sig, röda för sig), men det finns vittvättmedel om man av någon anledning vill att något vitt behöver hjälp med att bli lite vitare.

Jag har bleksalt som jag lägger i om något "måste" vara vitt.

Så ska du tvätta vita kläder.

"Underklädesföretaget Triumph är ett av dem som, enligt läsare, rekommenderar sina kunder att tvätta vitt i kulörtvättmedel. När vi kontaktar dem får vi förklaringen: ”Tyget färgas vitt, det bleks inte. Därför är det bättre att tvätta med kulörtvättmedel, för att behålla färgen.”

Men Mats Johansson, universitetsadjunkt och lärare i färgning och beredning vid Textilhögskolan i Borås, håller inte med.

Det går inte att färga något vitt. Ska något bli vitt, måste det blekas. Att det skulle finnas ett generellt förbud mot blekmedel i Indien tror jag inte på, då skulle vi inte ha några vita kläder, säger han."

"Så vem ska man lita på – företaget som tillverkar produkterna, eller en universitetslärare i färgning? Vi frågade Triumph igen, och efter några månader fick vi ett nytt svar: ”Våra vita bomullsprodukter är blekta. I tvättråden står det om vi rekommenderar blekmedel eller inte. Men normalt gör vi inte det. Om konsumenten tvättar de vita underkläderna med endast vittvättmedel finns det ingen anledning att använda blekmedel”

Så ska du tvätta vita kläder.

"Underklädesföretaget Triumph är ett av dem som, enligt läsare, rekommenderar sina kunder att tvätta vitt i kulörtvättmedel. När vi kontaktar dem får vi förklaringen: ”Tyget färgas vitt, det bleks inte. Därför är det bättre att tvätta med kulörtvättmedel, för att behålla färgen.”

Men Mats Johansson, universitetsadjunkt och lärare i färgning och beredning vid Textilhögskolan i Borås, håller inte med.

Det går inte att färga något vitt. Ska något bli vitt, måste det blekas. Att det skulle finnas ett generellt förbud mot blekmedel i Indien tror jag inte på, då skulle vi inte ha några vita kläder, säger han."

"Så vem ska man lita på – företaget som tillverkar produkterna, eller en universitetslärare i färgning? Vi frågade Triumph igen, och efter några månader fick vi ett nytt svar: ”Våra vita bomullsprodukter är blekta. I tvättråden står det om vi rekommenderar blekmedel eller inte. Men normalt gör vi inte det. Om konsumenten tvättar de vita underkläderna med endast vittvättmedel finns det ingen anledning att använda blekmedel”
Så har jag också fått lära mig, att man inte kan färga något vitt, precis som att man inte kan färga håret blont utan det måste blekas.

Men då verkar det över lag som att det borde räcka med att bara separera och köra med det vanliga medlet.

Vi använder kulörtvättmedel till allt då vi har en självdoserande tvättmaskin, däremot tvättar vi ljust för sig och mörkt för sig

Så har jag också fått lära mig, att man inte kan färga något vitt, precis som att man inte kan färga håret blont utan det måste blekas.

Men då verkar det över lag som att det borde räcka med att bara separera och köra med det vanliga medlet.
Jag vet inte faktiskt. Jag har börjat köra med vittvättmedel ibland och den där trista gråa tonen som kunde komma på de enstaka vita grejorna vi har har försvunnit.

Dessutom läste jag någonstans att det var bra för tvättmaskinen att gå med vittvättmedel ibland.

Det går kanske ett paket vittvättmedel på fyra vanliga hemma.

Jag har samma bastvättmedel till allt (utan fosfat, zeoliter och parfym).
Och separat vit-tillsats (ej optiskt vitmedel) Den används mest till "klassisk vittvätt" som lakan, vissa underkläder, bomull som körs i temp över 60.
Övrig tvätt delar jag i "ljus" (inkl. vita toppar) och "mörk". Med lite special för rött och nya saker som inte är prövade som pålitliga. Men jag har inte så mycket rent vitt bland de vanliga klädesplaggen.

Mycket hänger väl på om man med det som kallas vittvättmedel menar att det har optisk effekt eller blekande. Eller båda?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 395
Hemmet Mina kläder blir utvättade direkt. Misstänker att det helt enkelt är dålig kvalitet men jag vill ändå fråga. En del kläder hos mig är...
Svar
13
· Visningar
1 387
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
802
Hemmet Nu har det äntligen hänt:) Jag ska få omgjort i alla rum med nya tapeter av min hyresvärd. Även köksgolvet ska bli nytt:love: Jag...
Svar
18
· Visningar
1 718
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur