är det lönt med enkelaxlat?

Buck

Trådstartare
har kollat runt efter ett bra boggie släp som får lasta mycket men till ett vettigt pris helst under 20000kr, men såklart har jag inte hittat nåt som verkar bra :( visst finns det värmlands vagnen och chess släp som är i bra skick men chess släpen är på tog för små och har hört att värmlands vagnen är skramlig och har klena mellanväggar :(. funderat nu på alla boj classik enkelaxlade, star trailer rubin och kylinge som man ser till salu, kan ett enkelaxlat släp vara ngt att ha egentligen? jag vet att åk komforten blir bättre med boggie och att om ett hjul får punktering så har man 3 andra att ta sig till närmaste p ficka med. men om man nu bara kör högst en gång varannan vecka, och när man ska köra längre till tävlingar hyr ett boggie släp. kan det vara ett bra val att köpa ett enkel axlat släp bara för att kunna köra iväg till vetrinären när det verkligen behövs istället för att behöva planera en vecka innan och hitta ett släp som passar.
har 2 hästar hemma nu, den ena är en fd svårlastad häst men går ombord nu på högst en kvart. den andra är lättlastad.
är det lönt för mig att köpa ett enkelaxlat?

Sv: är det lönt med enkelaxlat?

Personligen föredrar jag enkelaxlade släp och jag förstår inte denna hysterin med boggie vagnar.

Min häst går lättare in i den enkelaxlade vagnen än boggiesläpet så åkkomforten tror jag inte är speciellt mkt bättre.

Jag har åkt med i både nekelaxlade och boggiesläp och jag märker då ingen skillnad när jag står där inne, kan väl ärligt säga att jag tycker våra hästar är rent av galna som ens går med på att åka i en hästtransport vilken det än må vara...

Har bytt från mitt tidigare enkelaxlade till dubbelaxlat. Aldrig mer ett enkelaxlat. Det var också därför jag bytte, säkerhet och komfort vill jag inte tumma på, och nu när jag upplever skillnaden är valet solklart.

Nej!

Har kört bakom några såna genom åren och fy sjutton stackars hästar.... :crazy: Brukar se ut som transporten ska välta när som helst.

Spara pengar så du har råd med en vettig transport är mitt råd.

Tja man får ju vad man betalar för.. Visst finns det otroligt mycket tystare och mer komfortabla vagnar än vv men vill man inte lägga mer än 20' skulle jag hellre välja en vv boggie än en enaxlad, oavsätt märke, rent generellt.. Köpte själv en vv boggie för 25' som funkar bra för det lilla jag kör. Hade jag kört mer hade jag kanske valt att spara till en dyrare vagn. Så hemskt skramlig tycker jag inte den är, har vart med om betydligt värre.

Det blir bara dyrt och jobbigt för dig att köpa ett enkelaxlat släp och sedan hyra en boggie när du ska iväg på lite längre turer. Det är ju kasst ekonomiskt att göra så. För hyrpengarna får du ett eget boggiesläp ju!

Jag hade hellre köpt en boggie VV än vilken som helst enkelaxlad. Däremot tycker jag att det finns många fina Brenderup-släp som är boggie. Lite äldre modeller då förstås, men det blir det ju med din budget.

knapplån

Fast det beror ju på vad man köper för enkelaxlat oxå. Hade en enkelaxlad Trane förut och jag har aldrig varit med om ett släp som ligger så stadigt på vägen. Har nu bytt till en Thule boggie och den är jättebra men faktiskt inte lika stadig som min Trane var. Men det är allmänt känt att Tranen ligger som en padda på vägen:)

svarar alla ^_^
Ramona; har letat efter brenderup boggie ganska länge men de jag hittar är enkelaxlade :/ annars så tycker jag om brenderups släp, lånade ett royal en gång som var stot, luftigt och som hästen gick in i ganska lätt ^_^,

förresten, är umeå släpen bra? hittade ett nu med max last 1010kg och totalvikt 1700kg (måste bara kolla vad bilen får dra:D), och hur är dalavagnen?

Gillar verkligen mitt Brenderup Enkelaxlade med sadelkammare.
Stort och luftigt alla hästar går på.
Går stadigt bakom bilen och man märker knappt att man har
det bakom bilen :) O lilla hästen står blixtstilla i släpet.

Mitt boj boggie därimot skramlar, hästen vill inte gå på.
Hoppar lite bakom bilen med häst i. Hoppar och känns hela tiden utan
häst i.

Så det är inte alltid som boggie släp är bättre ;)

förresten, är umeå släpen bra? hittade ett nu med max last 1010kg och totalvikt 1700kg (måste bara kolla vad bilen får dra:D), och hur är dalavagnen?

Har haft 3 ume släp både ett äldre och 2 nyare och det är den sämsta skit jag någonsin haft, hellre än VV än Ume!

Dessutom är Ume värdelösa att ha att göra med när deras grejer inte fungerar som de ska.
Så de kan jag verkligen INTE rekommendera.

ja jag har hört att boj släpen är väldigt skramliga :/
vad för brenderup har du?

Har själv haft ett hyfsat nytt Brenderup och måste bestämt avråda från ett dylikt. De har jätteproblem med konstruktionen som leder ner vatten i väggar och golv, något som tillverkaren känner till (och ÅF också!) men som de inte fått bukt med.

Vi fick byta en vägg, och när det såldes behövdes inom kort alla väggar och golvet bytas just p g a detta problem. Att köra mindre hästar än 1,70 m + var inte att rekommendera p g a höjd på bommar som inte gick att justera. Deras säkerhetsutlösning av frambommen är ett skämt, det går inte att lösa ut med mindre än skärbrännare.

Jag har både enaxlat o boggie.
Hur de enaxlade ligger på vägen är olika för olika släp. Så hittar du ett släp som är intressant så provkör. Inte alla enaxlade uppför sig ostadigt, hoppigt o vingligt.
// Linda

Vanligt gammalt från 89.

Klart man behöver silicona lite runt om för att inte vatten ska komma in.
Men det har jag även behövt göra på mitt mycket nyare Boj släp också,
samt alla tidigare transporter.
Ser det mer som en självklarhet att silicona alla transporter nu för tiden :crazy:
Dessutom får man tystare släp och mindre skrammel om man gör det ;)

Har själv haft ett hyfsat nytt Brenderup och måste bestämt avråda från ett dylikt. De har jätteproblem med konstruktionen som leder ner vatten i väggar och golv, något som tillverkaren känner till (och ÅF också!) men som de inte fått bukt med.

Vi fick byta en vägg, och när det såldes behövdes inom kort alla väggar och golvet bytas just p g a detta problem. Att köra mindre hästar än 1,70 m + var inte att rekommendera p g a höjd på bommar som inte gick att justera. Deras säkerhetsutlösning av frambommen är ett skämt, det går inte att lösa ut med mindre än skärbrännare.

Det har jag aldrig haft problem med och mitt köpte jag 98 (imperial) Bommen är ju jätteenkel att lösa ut? Det är ju bara en stor skruv med en ögla på vardera sida, jag tog en skruvmejsel igenom öglan och skruvade loss. Tog inte många sekunder.

Vi har ett umesläp (rätt nytt) och är jättenöjda. Bra med plats i det, både på höjden och bredden. Går stadigt och hästen verkar iallafall nöjd (har satt in en kamera i).

okej så om man tätar brenderup släpen och byter ut eventuella vatten skadade väggar/golv direkt när man får hem det och har en häst som är ca 170 så är de bra släp?? :bump: (båda mina stora hästar är 167i mkh)

angående dragbil så har jag en jeep grand cherokee med 4hjuls drift, den får max dra 2000kg med BE körkort.

Men hur går den vikten ihop?
Är det inte 3500 som är ekipagets absoluta maxvikt?
Och med B får du väl inte dra något som är tyngre än bilen?

Rätta mig om jag har fel, för jag har väldigt dålig koll.

bilen väger 2360kg, med bara B kort så får man max dra 1140kg, men med BE kort så får man max dra 2000kg.
med B kort så får inte släpet överstiga bilens tjänstevikt och hela ekipaget får inte överstiga 3500kg.
med BE körkort så får man dra så mycket man vill så länge det inte överstiger bilens Max släpvagnsvikt.
ska ta BE kort till sommaren och fram tills dess så får pappa glatt köra ^_^

Liknande trådar

Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 312
Senast: Liten
·
Utrustning om man nu ska ha en enkelaxlad transport, vilken är den bästa modellen?? jag är 20 år och är timmanstäld i en butik = snäv budget, och...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 098
Senast: Buck
·
Utrustning Hej hej Har en fundering till er som kan mycket mycket mer om släp, max vikt och allt vad det nu heter. Har funderingar på att...
Svar
4
· Visningar
3 185
Senast: tess91a
·
Utrustning Är det någon som har ett sådant släp? Har inte kommit iväg för att kolla på något släp ännu, men letar efter ett släp till min 3åriga...
2
Svar
33
· Visningar
13 552
Senast: Liiilly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka