Är det lönt att impregnera täcken?

shlubberdubb

Trådstartare
(Moderator, flytta gärna tråden om jag lagt den fel. Kunde inte komma på var den skulle in.)

Jag har två täcken som släpper igenom väta. Det ena ett regn täcke, det andra ett 100g täcke. Som det är nu alternerar jag mellan de två på fullblodet. Nu står hon i regn med 100g på och regntäcket har inte hunnit torka.

Funderar på om det är lönt att impregnera eller bara arkivera och skaffa nytt?

Svar mottages tacksamt.

Sv: Är det lönt att impregnera täcken?

jag tror att de kan vara bästa att köpa nytt. jag hade samma problem, regntäcket läckte. men jag köpte ett nytt. de passade bättre o så är de helt regntätt. men de va på halva priset så de va värt de :D

Jag har aldrig haft någon lycka med att impregnera själv.

Men nu här var jag i exakt samma sits som dig. Och valde att prova skicka på professionell tvätt och impregnering. 180 kr/täcke kostade det. De kom hem gnistrande rena, trodde fan inte de kunde BLI så rena igen.

INte riktigt hunnit testa regntätheten under extrema förhållanden än (dvs heldags ösregn), men under ösregn och heldagsregn av normal typ så är hästarna torra iaf.

Jag har en tjej som tvättar men hon impregnerar inte. I utlandet var det standard att täckena impregnerades när man lämnade på tvätt och det har inte varit några problem. Dock tror jag inte jag har någon här som gör både ock så jag har inte den blekaste var jag kan lämna på impregnering.

Tips mottages. Det är ett shires regntäcke som ligger väldigt bra.

Googla, finns ju 'tvättfirmor' i nästan varenda buske? Alt - var bor du så kanske någon har något tips?

Jag har ÖST ut impregnering köpt på ICA (2-3 burkar på ett täcke innan jag gav mig :eek:), limmat hål, lappat och lagat. Men täcket läcker ändå. Inte värt det mao.
Jag köpte nytt på rea.

Själv har jag dålig erfarenhet med att inpregnera täcken, de blir aldrig täta igen om de väl har börjat läcka. Det är mer värt att köpa nya täcken.

jag har med ett shires de är underbara och passar så bra.
men mitt har inte läckt ännu.

fast har ett annat som läckte från första stund.

men har fått för mig att det ska inte läcka förrän man tvättar det för tvättar man täcket måste man väl oftast impregnera om eller har jag fel?

Jo det är oftast efter tvätt som de börjar läcka, oftast tar det många tvättar innan läkaget kommer o då är det omöjligt att få stopp på det. Det bästa är nog i impregnera om efter varje tvätt, då kanske det fungerar.

Jag har ett nytt, otvättat täcke som läcker in :mad: Dessutom av den dyrare sorten.
Mitt Shires har också börjat läcka men det har iaf några år på nacken. Impregnering har aldrig funkat för mig.

Jag har ett nytt, otvättat täcke som läcker in :mad: Dessutom av den dyrare sorten.
Mitt Shires har också börjat läcka men det har iaf några år på nacken. Impregnering har aldrig funkat för mig.

Jag skickat tillbaka ett täcke idag!! Använt 1 vecka och i första ösregnet läcker det... raka spåret tillbaka med det till butiken, står det vatten tätt så ska det vara det!!

*KL* Om man köper ett nytt täcke ska man impregnera det då eller är det bättre att göra det efter att man tvättat det en gång `??

våra täcken impregenerar vi själva och inte ens dom riktigt gamla läcker. till funktionstäckena använder vi en impregnering som vi köper i färghandlen (för gor-tex och funktionsfoder). efter tvätt kör man skölj programet med medlet i, därefter torkar man det-så varmt som möjligt, helst i torkskåp.

har även köpt en stor sprayburk med impregnering på granngården som fungerat alldeles utmärkt.

Vardera häst som har täcken på vintern har nu fått varsitt nytt hansbo event med halvhals och 300gr fyllning. Fast ett ska jag byta storlek på. Pållen till det drar normalt 150 täcken och 145 brukar vara alldeles för litet så jag tog 155 till honom och det kunde ju han bygga tält av. Provade 145:an jag köpte till fullblodet och det passade fint. Vi gillar halvhalstäcken i vårat stall.

Har också lämnat in 2 shirestäcken på impregnering. Visade sig att kemtvätten tar emot täcken. De vill ha 175 för tvätt och 85 för impregnering. Nu betalar jag 80 för tvätt på annat ställe och tvättar regntäcken hemma men de tar emot rena täcken för impregnering så då hivade jag in dessa. Skall in med ett till när det är färdiglagat.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 374
Utrustning Min häst delar hage med en ranghög täckesmarodör har det visat sig. Jag har fått två täcken sönderbitna på kort tid. Det ena var ett så... 2 3
Svar
45
· Visningar
4 416
Senast: Giganten
·
Utrustning Hej! Idag var jag på Hööks och letade nya ridskor, ny ridväst och ny hjälm. Har inte ridit regelbundet på ett tag och nu när jag har... 2
Svar
32
· Visningar
3 959
Senast: Salinero
·
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång... 2
Svar
26
· Visningar
6 350
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka