Är det klydd med brunsterna i år ?

gylle

Trådstartare
Hur har ni andra det med brunsterna ? Framförallt ni som bor i Skåne (med tanke på temp, väder osv här nere). Har ju varit en varm skön månad nu, massor av gräs har de att knapra på, solen gassar och färdigfällda är de ju för länge sedan. Men icke att mina ston börjar brunsta :confused: Brukar inte vara så att man missar att tanterna brunstar sedan de fick uppleva naturlig betäckning :angel:, har nu gått en runda bort om hingsten varje kväll vid intag i ca 1 månad med stoet som skall betäckas dels för om hon av någon knepig anledning skulle börjat brunsta tyst och annars för att försöka trigga igång henne, men icke, inga brunster alls i sikte. Fattar ingenting varför strular dem när man tycker det är toppen förhållande när det är strulväder fattar man ju men inte nu.
Så hur är det hos er andra ?

Sv: Är det klydd med brunsterna i år ?

Har haft fina tydliga brunster här norröver. (Kågeröd ;) )

Bor dock i Örebro men mitt sto som fick föl 22 mars har knappt visat brunst alls efter det. Tror att hon brunstade för någon vecka sen, men det var riktigt otydligt och hon brukar vara väldigt tydlig.

Har haft fina tydliga brunster här norröver. (Kågeröd ;) )

Fusk !!
Ja jag fattar inte varför mina inte kommer igång, har haft känslan av att två års stona nog har brunstat (hört det på hingsten;)) men ingen av de två "vuxna", sista brunsten jag såg på de båda var i slutet på juli månad ifjor (släppte över i sommarhagarna sent ifjor tävlingshästarna flyttade inte över förrän Joy gått Falsterbo och vet med säkerhet att damerna brunstade då för de gjorde vad de kunde för att locka herrn som då är relativt nära dem) Men sedan kom ju monsunregnen i augusti så att de la av då är ju inte så konstigt.
Men varför kommer de inte igång igen...

Här har både våra egna och betäckningsstona varit klockrena i sina brunster i år, tydliga, varken långa eller korta, de brunstar när de ska och har varit lätta att betäcka. :laugh:
Förra året hade vi flera ston som hade mycket långa brunster, oregelbundna cykler och annat "klydd". Däremot vet vi inget om årets resultat ännu, fem ston är betäckta, och de första skall kollas i nästa vecka.
Vi finns i södra Skåne, strax utanför Skurup.

Hlsn Helena

Här har både våra egna och betäckningsstona varit klockrena i sina brunster i år, tydliga, varken långa eller korta, de brunstar när de ska och har varit lätta att betäcka. :laugh:
Förra året hade vi flera ston som hade mycket långa brunster, oregelbundna cykler och annat "klydd". Däremot vet vi inget om årets resultat ännu, fem ston är betäckta, och de första skall kollas i nästa vecka.
Vi finns i södra Skåne, strax utanför Skurup.

Hlsn Helena

Ja vi bor ju bara 1 mil ifrån skurup så vi lär ju haft samma väder ;) det är så knepigt att det är båda två, att en kan hänga upp sig händer ju men båda :confused:
Det är nästan så jag börjar titta snett på herr pingst och undra vad han haft för sig när jag vänt ryggen till :p (runda om magen är båda men det har jag dock varit säker på berott på vårt alldeles för bra hösilage i vinter)

Hade ju planerat betäcka i början på juni då jag och hingst ger oss iväg på tävlingsturne nu i veckan och kommer hem igen första veckan i juni, tänkte det sammanföll bra när det ändå var tävlingsuppehåll, men hade ju varit bra att ha brunst att betäcka på också :crazy:
Känns ju onödigt att släpa ner henne till stationen och spruta igång henne när vi sedan ändå inte är hemma, samtidigt hade det ju nog varit bra att brunsta ur sig en brunst först. Stoskrälle.

Jag tycker också att det har varit lite sisådär med brunsterna i år. Sto 1 fölade 14 april. Märkte ingen fölbrunst och inget när det började närma sig 30dygnsbrunst heller. Men hon blev lite intresserad av en hingst när vi kom ner till seminstationen och seminerades sen och släppte ägg normalt.

Sto 2 har jag sett en brunst på i mars nån gång tror jag det var. Sen har det varit sttendött tills igår. Då hade hon ändrat färg på slemhinnorna och var lite slappare. Iväg till stationen med henne och hon semineras i morgon. Men hon har inte visat nåt.

Sto 3 kom till mig 30 april. Hon hade då brunstat i ca 1 vecka. Hon fortsatte sen att brunsta i ca 2 veckor till. Hon kollades idag också för att veta hur hon låg till och hon hade en fin gulkropp idag så hon ska tillbaka om 10-14 dagar.

Mitt sto är ju dräktigt men de andra två i stallet brunstar för första gången nu. Startade i måndags typ. Fällningen är det sisådär med här med båda stona är klippta så de kanske känner värmen på ett annat sätt (bara en fundering) ;)

Har väntat sedan i påskas på att vårt sto skulle brunsta. I måndags var hon plötsligt superbrunstig, då blev det ilfart till hingsten!
(Vi bor i Halland.)

Bor också vid Malmö/Lund och väntar på att stona ska börja brunsta, men inget händer!

Hej du Gylle!!
Jag har haft samma problem med mina ston och vi har även haft några andra på stationen som klyddat med brunsterna. Det stoet som alltid är problemsto och aldrig vill bli dräktig är nu seminerad en gång på första brunsten och dräktig direkt. Känns som att han däruppe skrattar åt mig. Bor ju ganska nära dig och skyller på vädret. ;)

Jag har en av vardera, en klockren snabb brunst på "rätt" antal dagar och en som nu är sprutad tre gånger och reagerar sakta. Jag börjar bli lite trött på att åka till stationen ... sju gånger hittills utan att ens ha börjat seminerats. Den första körde jag in för en första koll förra onsdagen och hon var seminerad och klar på söndagen, så jag hoppas nu bara att hon tagit sig, det hade varit guld värt i dubbel bemärkelse ( dyr transport av sperman).
Den som är seg hade inget föl i år, den snabba kastade sitt föl i månad 10, men hon blev brunstig på rätt antal dagar som efter en fölning. Det kanske är svårare för dem att komma igång utan att ha fölat i år.

Du kanske skulle kolla ev. dräktighet... :angel: Mitt sto brunstade fint tidigare men inte när det var dags för då var hon redan dräktig... Hur det gått till vet ingen men tydligt är att någon av tvååringarna varit på drift utan att ge väsen av sig! Dessutom har tydligen vederbörande gått tillbaka till ursprungsläget igen annars hade vi ju märkt att han varit ute. Tilläggas skall att de inte ens gått i hagar bredvid varandra, det har alltså hoppats fyra staket ua. Bra gjort!!! :bow:

Hur har ni andra det med brunsterna ? Framförallt ni som bor i Skåne (med tanke på temp, väder osv här nere). Har ju varit en varm skön månad nu, massor av gräs har de att knapra på, solen gassar och färdigfällda är de ju för länge sedan. Men icke att mina ston börjar brunsta :confused: Brukar inte vara så att man missar att tanterna brunstar sedan de fick uppleva naturlig betäckning :angel:, har nu gått en runda bort om hingsten varje kväll vid intag i ca 1 månad med stoet som skall betäckas dels för om hon av någon knepig anledning skulle börjat brunsta tyst och annars för att försöka trigga igång henne, men icke, inga brunster alls i sikte. Fattar ingenting varför strular dem när man tycker det är toppen förhållande när det är strulväder fattar man ju men inte nu.
Så hur är det hos er andra ?

mitt sto visade en brunst i februari och ingenting efter det men jag åkte till stationen för att kolla läget, enligt mina beräkningar sen i februari borde hon brunsta men man vet ju inte, vid första kollen var hon alldeles jätte brunstig med ett jätte fint ägg så våra flickor kan allt luras riktigt ordentligt även om man gör enligt konstens alla regler och lockar med hingst osv.... lycka till:banana::bump:

Jag tror att mina brunstar egentligen, men det är inte tydligt utan det mest ren tur om man råkar se det. För innan när hingstarna var hemma så visades tydliga brunster. Men nu när det är på bete så verkar inte stona tycka att det är "lönt" att visa upp sig.
Så jag åker iväg imorgonmed sto nummer ett som jag inte brunst på till stationen för kolla på var hon är.

Vårt sto som ska semineras i år såg jag rätt tydlig brunst på för ca tre veckor sedan. Åkte inte iväg då - vi var fortfarande lite "tafatta" efter det att vi mist vårt andra avelssto. Tycker mig ha sett henne brunsta ett par gånger tidigare under våren också. Körde ner henne till station igår, lite i tidigaste laget kanske men ville inte missa den här brunsten. Hon var då på väg in i brunst - borde börja brunsta mån-tis. enl. vet. Stoet fick stå kvar på stationen så jag håller tummarna för brunst på måndag ;)

Ska du betäcka med Joy igen?

Ja två av stona skall betäckas med honom, säkert är det yngsta av CB II stona (mamman till den gråa tvååringen), velar sedan mellan om det blir den nykomna 4 åringen som kom i förrgår eller det andra CB II stoet.
Skall kolla av 4-åringen lite mer hur färdig hon är i skallen närmsta veckan om det blir tävling eller betäckning som gäller för henne.
Det andra CB II stoet skulle inte alls betäckas iår utan tävlas dock varit halt några veckor på ett bakben ser bara ut som en sträckning muskulärt men börjar bli lurig då det inte ger sig och skall försöka få en kliniktid antingen ett återbud nu innan vi sticker eller direkt efter så får vi se vad de hittar, är det något långdraget blir det nog hon som betäcks och 4-åringen som får tävla.

Ja då verkar det vara fler än mina i alla fall som inte vill brunsta i år.

Jag har ju fördelen att ha någon som hjälper mig med brunstkollen :angel: som brukar vara rätt skicklig på att upptäcka det där ;)

Har som sagt "provat" henne på hingsten varje kväll i ca 1 månad nu och borde ju då haft napp någon gång om hon nu mot förmodan skulle dölja sin brunst, men som sagt icke ett spår av någon brunst.

Hej du Gylle!!
Jag har haft samma problem med mina ston och vi har även haft några andra på stationen som klyddat med brunsterna. Det stoet som alltid är problemsto och aldrig vill bli dräktig är nu seminerad en gång på första brunsten och dräktig direkt. Känns som att han däruppe skrattar åt mig. Bor ju ganska nära dig och skyller på vädret. ;)

Jasså ni har haft dåligt väder där på andra sidan skogen :D

Funderar på en sak, kan man skölja och betäcka på samma brunst, påverkar det så att säga chanserna att ta sig ?
Detta stoet fick inflammation efter fölningen för två år sedan så känslan finns ju att hon kan behöva en sköljning. Skulle vilja ha det avklarat och färdigt på en brunst innan hon skulle betäckas iom att jag ju börjar så pass sent som i juni med betäckningen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka