Är det inte lite för hårt?

Kiwifrukt

Trådstartare
Jag vet inte om det bara är jag som är pjoksig och fånig med hästarna, men jag kan inte låta bli att reagera. En jag känner har en häst som har stått sen innan jul. Nu senaste veckan har hon longerat hästen minst 40 min på liten volt stenhårt i trav och galopp. Varje dag. Har ridit hästen en gång, massor av trav-och galopparbete då också.

Själv har min häst stått ungefär lika länge för ryggbesvär. Jag har skrittat henne i två veckor, först bara en kvart, ökat på till 20 minuter och är nu uppe på en halvtimme. Bara skrittarbete. Eventuellt att jag börjar trava lite försiktigt i helgen.

Är det jag som är onödigt försiktig med min häst, eller tränar inte hon sin väldigt hårt för att ha stått så länge? Hästen är så svettig att hon är lockig upp på huvudet efter och protesterar genom att bocka och sparka bakut.

Jag vill inte lägga mig i, det är hennes häst och hon får sköta den hur hon vill. Men jag bryr mig om hästen. När hon dessutom anklagar mig för att vara för mesig med min och "bara vill skritta" kan jag knappt inte hålla tyst.

Vad tycker ni, har jag rätt eller är jag helt ute och cyklar?

Sv: Är det inte lite för hårt?

Jag är också en " pjåskare ". Jag tycker att du har rätt i frågan, hårt underlag är bra, men enbart korta stunder då och då. Konditon och muskler är ju något som måste byggas upp succesivt. Man kan inte ta vid där man slutade. Jag är väldigt rädd om hästarna jag rider och noggrann med underlag och lutning. Ingen hastighet när det går nerför här inte :p Bättre att vara försiktig en gång för mycket än en gång för lite.

Jag tycker absolut att man ska vara försiktig och ta det lugnt vid en igångsättning då hästen har vilat en längre tid.
Det ger större chans till hållbara hästar.

Om hon longerar hästen på liten volt i 40 minuter varje dag så vill hon nog få hästen utdömd.
Det är ett nästan helt säkert kort om man vill det även för en vältränad häst.

Så du kan ju fråga henne varför hon inte säljer hästen istället för att förstöra den.

Longering på liten volt har inget med arbete eller muskeluppbyggnad att göra, det sliter oerhört hårt på hästen.

Du däremot gör rätt som skrittar igång din häst, det är bättre att ta det lugnt och att senor och ligament hinner med i uppbyggnaden.

herregud, det är ju inte alls bra att longera, så hårt!! jag tkr inte att man skall longera annat än i skritt/lite trav.. om man vill galoppera hästen utan att rida kan man ju löslongera eller nåt! den hästens ben kmr inte hålla länge :mad:

Du har helt rätt. Det finns folk till allt.:(

Håller med alla andra. hellre långsamt än att förstöra hästen. Själv är jag tveksam när jag longerat hästen i 10 minuter. Det kan ju inte vara kul att hela tiden springa runt runt. :eek:

Om hon longerar hästen på liten volt i 40 minuter varje dag så vill hon nog få hästen utdömd.
Det är ett nästan helt säkert kort om man vill det även för en vältränad häst.

Jag reagerade också så, har hört mer än en (tävlingsryttare, som ju "måste" få hästen utdömd för att kunna köpa en ny) som utan krusiduller sätter igång att longera sönder sin småskadade häst när konvalescensen drar ut på tiden.

USCH, låter inte alls bra:(

Min häst min ena häst hade 4 mnd fri pga av skada och det har til nu tagit mig 5 månader att komma tilbaks till dit vi var före skadan.
Den värklig hårdtreningen började jag med nyss, så vi har fortsatt två månader igjen av opptreningen....

Detta är en travare som jag hoppas jag kan få til start i mai, så jag har verkligen skyndat långsamt kan man nog säga, men jag är tycker det är väl annvänd tid, för då har jag förhoppningsvis än häst som håller i kropp och ben..

Så fortsätt som du gjör du, så får du en frisk och glad häst utan smärtor och inte en som blir förstörd med massa smärtor.

KL

Jag tillhör väl då djurplågarna. Jag longerar min. Ska ut och göra det nu. Han är under igångsättning. Anledning till longering är för min och hästens säkerhet. Han är överpigg och icke kontaktbar under ryttare just nu. Har ett enormt stort rörelsebehov ch klarar inte att vara ensam. Alltså rider jag inte ut själv, eftersom jag just nu inte har ngon att rida ut med utan jag longerar hemma på den del av ridbanan eller hagbit som är användbar till detta.

Däremot skrittar jag bara på hårt underlag.

Har ytterligare en häst under igångsättning och denna är inga problem att rida ut ensam. Här precis varit ute på henne och skrittat och det gick hur bra som helst.

Jag anpassar igångsöttning efter individen.

beror väl lite på vilken kondition hästen är i för övrigt,men lite hårt låter det nog.
varför ha hästen stått då , har den haft nån skada eller?

jag tycker att du borde säga till din kompis. fråga henne först vänligt varför hon gör det, om hon har någon baktanke och lyssnar hon inte tkr jag att du får säga till en vuxen i stallet. precis som de andra säger sliter detta oerhört mycket på hästen och om någon månad kan den vara förstörd. har man inte hört överallt att 20 minuter är max för longering?

din igångsättning därimot tkr jag verkar jättebra, hellre bygga upp muskler i skritt länge än att förhasta sig. klättra och tomkör för att bygga upp musklerna!

jättebra att du reagerar, sånt får inte hända. lycka till!

KL

Jag tillhör väl då djurplågarna. Jag longerar min. Ska ut och göra det nu. Han är under igångsättning. Anledning till longering är för min och hästens säkerhet. Han är överpigg och icke kontaktbar under ryttare just nu. Har ett enormt stort rörelsebehov ch klarar inte att vara ensam. Alltså rider jag inte ut själv, eftersom jag just nu inte har ngon att rida ut med utan jag longerar hemma på den del av ridbanan eller hagbit som är användbar till detta.

Däremot skrittar jag bara på hårt underlag.

Har ytterligare en häst under igångsättning och denna är inga problem att rida ut ensam. Här precis varit ute på henne och skrittat och det gick hur bra som helst.

Jag anpassar igångsöttning efter individen.

[/QUOTE]"Jag anpassar igångsöttning efter individen" Det gjör jag men och just denna individ i mitt inlegg har inte haft det något bra tidigare, så därför har jag annvänd så lång tid på igångsättingen;)

Jag menade inte alls at longering er djurplågeri, vart har jag sagt det:confused::confused:
jag longerar oxo mina hästar, dog i ät balanserad tempo och INTE varje dag och inte lika illa som det TS beskrev...

Svarar alla: Hästen har stått för att ägaren inte har "orkat" rida henne och skyllt på alla möjliga konstiga sjukdommar (på sig själv.) Nu har hon fått ett ryck och ska ha igång hästen. Och jag tycker det går för fort fram.

Tycker inte heller att longering i sig är djurplågeri, men i den formen hon håller på med det känns det lite misstänkt.

Säga till en vuxen i stallet? Hon är själv 27 och jag bara 19. Skulle jag säga till en vuxen kan jag välja på den hästskräckslagna stallägaren eller tjejens föräldrar. Finns nog inte så mycket jag kan göra, för mig lyssnar hon inte på.

Hästen har dessutom haft en ganska allvarlig senskada för ca. 1,5-2 år. Det känns därför som om hästen borde vara "extra känslig."

Men tack för alla svar!

longering behöver inte vara djurplågeri, men det kan utvecklas till det (enligt mitt tycke!!)

kan man typ inte bara säga till henne "om du vill att hästen skall avlivas, varför gör du inte det då utan att låta hästen lida först?"

"om du vill att hästen skall avlivas, varför gör du inte det då utan att låta hästen lida först?"

Troligtvis blir svaret att hon blir utan försäkringspengar om hon avlivar hästen så länge den är frisk, eller så länge försäkringsbolaget anser att den har chans att bli det...

herregud, det är ju inte alls bra att longera, så hårt!! jag tkr inte att man skall longera annat än i skritt/lite trav.. om man vill galoppera hästen utan att rida kan man ju löslongera eller nåt! den hästens ben kmr inte hålla länge :mad:

Du får gärna utveckla hur löslongering i galopp skulle var bättre för hästen än vanlig longering/tämkörning på volt...självklart utförd på ett balanserat sätt.

Till Ts

Tycker också att din kompis verkar longera för länge och för ofta. sedan beror det otroligt mkt på HUR man longerar. Hästen ska ju var i balans, lydig och avspänd.
Det absolut värsta är en häst i grimma, longerlina utan skydd på hårt underlag med böjdhals, utskjuten ytterbog i korsgalopp.....

Däremot så tror jag att arbete på töm (alt longering) är både bra och nyttigt för de flesta hästar.
Jag har själv en rygghäst som longeras eller tömkörs minst två gånger/vecka och då är det ordentligt jobb som gäller. Detta gör att jag kan träna henne mkt bra utan att behöva belasta hennes svagaste punkt, ryggen.
Sedan är det ju individuellt för varje häst, en häst som har haft en hälta ska självklart inte longeras under sin konvalecens (endast för att kolla av hältan i så fall).

Sedan är det ju så att en häst som sätts igång efter skada och en som är fisk men har vilat ändå och ska sättas igång har ju olika behov vid igångsättningen. Den friska hästen kan antagligen sättas igång "snabbare" än den med en skada.

TS stallkompis kanske bara är okunnig, tror inte att särskilt många med vett och vilje vill att deras hästar ska gå sönder/dö.

Jag tycker att du gör helt rätt. Särskilt för din häst har haft rygg problem. En häst håller längre och blir starkare om man skrittar mycket. När min häst hade stått en månad skrittade jag bara i en vecka innan jag smått började trava. Jag tycker du borde prata med henne om hur hon behandlar sin häst efter som att det inte är rätt mot den att göra som hon gör.

Tyvärr är detta ett ganska så vanligt fenomen. Att vissa låter sina hästar vila länge och sedan sätter igång dom hårt med en gång. Det är som bäddat för problem med leder och dyl. Tänk dig själv att inte röra på dig på tre månader och sedan ge dig ut på ett riktigt hårdträningspass fem dagar i rad!!
Det är för mig självklart att en häst ska sättas i gång lugnt efter vila. Hade det varit min häst så hade jag ju börjat med att skritta henne i iaf en vecka. Kan man av vissa skäl inte sitta på hästen för att den är alldeles för pigg kan man ju slänga på ett ledträns och promenera med den i en timme om dagen i ett par dagar. Kan man mot förmodan inte göra detta heller så måste man ju kanske longera men då får man ju ta det lugnt. Jag har fått lära mig att en häst aldrig ska longeras i mer än 30 min på volt.

Jag menade inte alls at longering er djurplågeri, vart har jag sagt det:confused::confused:
jag longerar oxo mina hästar, dog i ät balanserad tempo och INTE varje dag och inte lika illa som det TS beskrev...

Nejdå, du sa inte att det var djurplågeri. Mitt svar var mest allmänt och inte riktat till dig.

Longera balanserat i lugnt tempo är ju inte skadligt, och inte dagligen.

Idag har jag trotsat hans humör och i alla fall ridit ut. Imorgon tömkör jag. Tisdag longerar jag nog igen.

Liknande trådar

Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 108
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 607
Senast: Stereo
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 480
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag har nyligen köpt en 5 årig varmblodstravare. Han är rätt outbildad i ridningen då hann nyss avslutade sin karriär som travare. Han...
Svar
9
· Visningar
1 114

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka