Är det för tidigt :S ?

P

pooutinoouti

Jag har börjat rida/hyra en d-ponny som har vart skadad sedan i vintras. Men sedan ahr ingen haft tid att sätta igång honom så jag gjorde det nu när sommarlovet började och jag har börjat trava med honom nu och allting går bra och han vberkar inte ha det minsta ont av sin skada. Men jag undrar tycker ni det är för tiditg att börja gallopera efter 2 veckors trav :S ? Eller beror det på om den visar känningar m.m ? I alla fall den stora frågan är det för tidigt att hoppa en liten clear round men bara med små hiner den 20 / 8 v.33 ? TACKSAM FÖR ALLA SVAR :D :D :bow: :bow: MVH louise
 
Sv: Är det för tidigt :S ?

Beror på det där. Ioch med att han har stått ett tag så är det en bra fråga.

Det du måste tänka på är:
Har han börjat få upp konditionen?
Har han börjat få upp tillräckligt med muskler för att klara av det du tänker/vill göra nu. Har han inte det måste du självklart vänta tills han klarar av det.
Har han hunnit få upp orken?
Kommer senorna hans klara av att göra det du vill be honom om?

Några funderare som du fick att tänka på.
 
Sv: Är det för tidigt :S ?

Jag skulle säga att det är alldeles för tidigt! Hur många månader har han stått? Vad hade han för skada? Det tar minst 3 månader för en otränad kropp att vänja sig vid kontinuerlig träning, och att börja med att trava och sedan galoppera efter 2 veckor är som bäddat för bl.a. kotledsinflammationer m.m. Ingen garanti, självklart kanske ingenting händer, men varför chansa? Skulle hellre ge en konvalescenthäst en långsam igångsättning med mycket skritt i skog och mark. Stärk hans kropp från grunden, ge honom tid att komma tillbaka. Att göra en rivstart är aldrig bra, varken för hästar eller för oss människor. Fråga dig själv, skulle du åka till gymet efter ett halvår (eller mer?) av soffliggande, och börja med att springa på löpbandet i en halvtimme-trekvart? Även om du har flåset och viljan så är det som att mörda senor och ligament. Lovar att du får 1000-falt igen om du börjar långsamt istället! Lycka till! :)
 
Sv: Är det för tidigt :S ?

Ja, jag tror att du kan galoppera nu, men om du ska hoppa med honom bör du nog börja hoppa mer eller hoppträna med honom.
 

Liknande trådar

Hästvård Här har ni ännu en som länge snokat runt här anonymt men nu behöver råd! :D Jag har en otroligt matglad 14åring som har varit skadad...
Svar
7
· Visningar
1 199
Senast: Shaggy
·
E
Hästvård Jag känner mig så himlans hjälplös nu och behöver verkligen eran hjälp! :confused: Jag har en häst som ibland och helt plötsligt bara...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 412
Senast: Lillfi
·
R
Ridning Hej allihop! Behöver lite hjälp, har en 11 årig travare som jag just börjat med att skola enligt den akademiska ridkonstens lära...
Svar
10
· Visningar
1 309
Senast: boella
·
K
Distans Jag satt och läste i Distans Tr och har nu några funderingar. "Mom 825 Kvalificering minimikrav Innan debuterande ryttare får deltaga...
Svar
1
· Visningar
1 166
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp