är det för sent?

K

kivanna

Har ett 8 årigt shettissto som jag har haft i snart 8 månader hon är sutten på av barn men inte att nån har ridit själv på henne. Nu undrar jag om man kan köra in en så pass gammal dam eller är det försent? Vill ju att hon ska få vara behövd och ha ett eget värde. Enligt en expert härikring ska man inte köra in nån efter 3 års ålder då det är onödigt arbete??? Om det skulle gå hur ska jag gå till väga efter longering och tömmkörning? MVH Kivanna

Sv: är det för sent?

Givetvis kan du köra in en åttaåring!
Inkörningen får någon annan hjälpa dig med, jag håller fortfarande att läsa på om den :D

Jag körde in min dam som 7 åring. Det funkade kanon. Jag tror nästan att det kan vara lättare att köra in dom sent. I alla fall min dam. Hon har ju hunnit bli ganska säker i sig själv och det ska mycket till för att hon ska bli rädd för något.

Hur du ska gå till väga sen vet jag inte. Det får någon annan säga:p

kivanna skrev:
Nu undrar jag om man kan köra in en så pass gammal dam eller är det försent? Vill ju att hon ska få vara behövd och ha ett eget värde. Enligt en expert härikring ska man inte köra in nån efter 3 års ålder då det är onödigt arbete??? Om det skulle gå hur ska jag gå till väga efter longering och tömmkörning? MVH Kivanna
På vilket sätt anser dom att det skulle onödigt arbete? :D
Det som spelar roll är väl hästens tidigare erfarenheter och inte åldern, min senaste häst körde vi ju in just som 8 åring, helt smärtfritt. Men hon hade heller inga negativa erfarenheter i bagaget.

Värre var det med min valack som påstods vara körd med skacklar när vi köpte honom (-92) när vi några år senare, då med hjälp av en hovslagare skulle försöka köra in honom då gick det inte alls.
Senare fick vi veta av uppfödaren att hästen blivit skrämd under inkörningen och dragit till skog med sele skacklar och varit bort i några timmar. :eek:
Han visserligen att tömköra numera och även tolka efter, vilket var otänkbart för en ca 5 år sen, men körhäst blir han nog aldrig. :p
Möjligen när han blir 30 år och gammal och trött ;)

Självklart ska du köra in din 8 åriga shettis :)

Efter tömkörning brukar jag vänja mina shettisar vid någon form av släpa - antingen ett däck eller en "stock" - så de vänjer sig vid lite drag i selen. Sedan sätter jag för vagn, först bara så den "hänger" i selen när man går (se till att ha medhjälpare!!!!), därefter brukar det gå smärtfritt att spänna för "på riktigt". Alltid bra att ha med någon som går vid sidan av i början :angel: Lycka till!!!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 497
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 682
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 695
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka