Är det för lite?

K

Krulltottan

Min och JennyE´s nordis är ca 160 i mhh, valack, medelkraftig (kallblodstravare), 10 år . Han rids ca en timme 5-6 ggr i veckan. Skogsturer som inte är så krävande. Vi ger han 4 dl kraft grund morgon och kväll, han har fri tilgång på ensilage under dagen.

Han är ganska lagom i temperamentet med det eftersom han blir så pigg om han inte rids regelbundet. Men borde vi kanske köpa vitamintillskott eller något annat? Räcker verkligen bara kraftfodret? Vad tycker ni?
Vi skulle verkligen bli glad om nån hade någon idé!:idea:

Sv: Är det för lite?

Om man ser till vitaminerna och t.ex. selen så räcker det inte nej. Men vad gäller energi och protein har jag ingen aning då ni inte har skrivit ut analysvärdena. Inte heller kalcium och fosfor. Eller magnesium.

Gör en analys om ni inte redan har, så vet ni exakt vad han får i sig och inte.

Hur ser han ut i hull och muskler? Hur mycket ensilage får han i sig under dagen? Får han inget till kvällen? Står han på halm? Hur blött är ensilaget? Det är många frågor man skulle kunna ställa.

Liknande trådar

Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
3 115
Senast: Boerperd
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 159
Senast: cactuspower
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 989
Senast: Magica
·
L
Hästvård Har ni era hästar barfota eller skodda? jag har mina barfota, båda går på lösdrift och rids för tillfället inte, stoet är dräktigt och...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 017
Senast: Equileja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar