Är det fler kvinnor som promenerar än män (icke hundägare)

purity_666

Trådstartare
Jag stödjer min tanke uteslutande på egna observationer, så det kan ju vara lokalt.

Om man räknar bort de som går med hund, eller barn eller par som promenerar tillsammans, så tycker jag mig se att det är vanligare att kvinnor promenerar än män. Då avser jag motionspromenad, inte "gå på stan" eller gå hem till kompis, utan promenera en sväng bara för att röra på sig.

Hursomhelst. Hur ser det ut där ni bor? Tror ni promenad som motionsform är vanligare hos kvinnor? Kanske vanligare hos män? Eller ganska lika mellan könen?

Jag kan inte minnas när senast jag såg någon som tydligt motionspromenerade utan hund... Joggare ser vi många, men inte folk som går. En del tanter går med stavar iofs, det kanske räknas in här?

Jag kan inte minnas när senast jag såg någon som tydligt motionspromenerade utan hund... Joggare ser vi många, men inte folk som går. En del tanter går med stavar iofs, det kanske räknas in här?

Håller med, de som går har hund. Annars är det joggare, mestadels manliga och en litet gäng tanter med stavar.
Men bara promenad, nä.

Jag och en manlig kollega är ofta ute och går men då har vi ju alltid Ruben med oss så då är vi med hunden. Är han ute själv joggar han.

Häromkring stämmer din iakttagelse bra. Hundfolket är rätt jämt fördelat, men i övrigt är det mest kvinnor som promenerar. Ensamma eller i par.
(mindre ort om det kan ha betydelse)

Jag stödjer min tanke uteslutande på egna observationer, så det kan ju vara lokalt.

Om man räknar bort de som går med hund, eller barn eller par som promenerar tillsammans, så tycker jag mig se att det är vanligare att kvinnor promenerar än män. Då avser jag motionspromenad, inte "gå på stan" eller gå hem till kompis, utan promenera en sväng bara för att röra på sig.

Hursomhelst. Hur ser det ut där ni bor? Tror ni promenad som motionsform är vanligare hos kvinnor? Kanske vanligare hos män? Eller ganska lika mellan könen?
Här är det defintivt så. Ser aldrig nån man som promenerar bara för att. Isåfall är det jogg som gäller.

När jag går med hunden möter jag ibland män som promenerar ensamma. Det kan bero på att jag går i ett friluftsområde i skogen, kanske inte kvinnor vill gå ensamma där.

Jag och sambon brukar gå på typiska promenadslingor (runt vattnet, elljusspår i skogen) och där möter vi många som går utan hund. Jag har inte tänkt att kvinnor är överrepresenterade utan jag tror det är ganska jämnt fördelat, men ska tänka på det lite extra nu.

Där jag bor är det männen som är i framkant när det gäller hundpromenader. På promenader utan hund är kvinnor klart överrepresenterade!

När jag är ute i skogen ser jag mest kvinnor som promenerar/kör stavgång. Någon enstaka karl kör stavgång men annars så har de en hund med sig eller är ute och går med frun (liten by så jag känner många).

Här är det nog ganska jämt fördelat mellan könen både när det gäller de som går med hund, motionspromenerar själva eller joggar.

Här omkring är det många motionärer utan hund men jag upplever att de flesta män springer medan allt fler kvinnor motionsgår. Åtminstone på cykelbanorna, när jag och sambon är ute i skogen (utanför motionsspår, där en förvisso inte möter samma mängd människor) tycker jag att vi mest möter män.

Definitivt fler kvinnor som promenerar vid de friluftsområden/elljusspår där jag går. Männen joggar, är hundägare eller går i par med en kvinna. Väldigt sällan jag ser en ensam man som promenerar, när jag tänker på det.

här är det ganska fifty fifty tror jag. kanske snäppet mindre män om det är utan hund eller tant. däremot så har jag nästan uteslutande bara mött män som cyklat

Inser att jag har massor av fördomar om det här. Min senaste är denna :D Vissa killar går all in eller struntar i det, medan promenad är liksom mittemellan. Dvs joggar eller ligger på soffan, styrketränar eller sitter vid datorn. Äter pizza med en liter cola eller proteinburkar och skyr. Om de ska ut och röra på sig utan hund kan de lika gärna jogga eller köra materialsport och ha fem mountainbikes.

Så promenad och Friskispass hamnar på mittemellan tillsammans med bulgur och stekta grönsaker :p så fler kvinnor :D. Självklart har jag antagligen fel, fördomar brukar vara sådana.

(När jag promenerar eller joggar ser jag mängder av joggande män, några joggande kvinnor och en del promenerande kvinnor. Tror inte jag sett promenerande man utan hund eller barn. Det gulligaste är att manliga joggare är riktigt många sent på kvällen om man promenerar (fegar ur på att jogga sent i mörker med jämna mellanrum) med mamma, de säger alltid god dag god dag när de kommer bakifrån liksom (ohoj! ingen våldtäktsman här!) )

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 487
Senast: Pratsch
·
Relationer Jag använder mig av ett anonymt nick och skulle uppskatta om någon som eventuellt misstänker vem jag är håller det för sig själv. Jag...
21 22 23
Svar
450
· Visningar
34 460
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 428
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama