Är det farligt att sitta i skräddarställning?

fejko

Trådstartare
Jag tänker framför allt på knäna. Jag sitter ofta så när jag jobbar (framför datorn) för att jag tycker det är skönt. Min chef brukar kommentera detta. Han tycker det ser helt groteskt ut.

Senast ändrad:
Jag tänker framför allt på knäna. Jag sitter ofta så när jag jobbar (framför datorn) för att jag tycker det är skönt. Min chef brukar kommentera detta. Han tycker det ser helt groteskt ut.
Skulle inte tro det då alla Thai jag känner ink min tant och hennes syster och övrig släkt sitter alltid så på en stol och alldrig har fötterna på golvet även svärmor och hon är snart 80 och deras knän verkar fungera bra men dom har setat så sedan dom var barn

Det är väl aldrig bra att sitta still i samma ställning några längre stunder oavsett position, tänker jag. Är skräddarställning bekvämt för dig så förstår jag inte varför chefen lägger sig i.

Jag kan inte sitta rakt på ändan med benen ned. Vansinnigt obekvämt inom några minuter... Så jag sitter alltid i skräddarställning, eller någon uppvikt yoga-variant.

Vad har chefen med din sittställning att göra?

Nej, det är knappast skadligt för knäna. Jag har själv ett skadat knä och tycker det är jättebekvämt att sitta så.
Den enda sits-ställningen mitt knä inte pallar är att sitta på underbenen så att säga.

Varför skulle det vara det?
Har haft knäproblem som började för två år sedan och funderade på om det hade något samband. Men jag tror att knäproblemen snarare berodde på för korta stigläder och inflexibla stigbyglar. Det är i princip bra nu.

Mina knäproblem blir värre av att sitta skräddare.

Men har man inte inflammerade senor är det nog inte farligt :o

Jag har ett gäng högskolepoäng i ergonomi, och om det är något min grymma ergonomiprofessor alltid tryckte lite extra på så är det att den bästa sittställningen är nästa sittställning. Ingen sittställning är bra för kroppen om man blir kvar i den för länge, och det gäller även om man sitter som en idealbild i en kontorsergonomibroschyr. Byter man ställning med jämna mellanrum kan man sitta lite hur som helst så länge det känns bekvämt.

Jag sitter ofta i skräddarställning eller med ett ben under mig.
Aldrig ont i knäna av det.
Däremot får jag ont när jag åker buss i flera timmar och måste sitta i vanlig ställning.

För min egen del kan jag inte ens fundera på att få mina ben på det viset då jag är stel som ett järnspett och något skulle troligtvis brytas av om jag satt i den ställningen .Har försökt men det går inte alls och svärmor skratade då jag försökte

Jag får ont i knäna, men så sitter jag ju timtals utan att röra mycket på mig.
Får mycket ondare av att sitta ''normalt'' ush vad hemskt det är :)

Jag sitter med benen rakt framåt. Jag har fötterna på en pall som är nästan lika hög som stolen :D

Min chef skrattar fortfarande åt hur ont jag hade i nacken efter att ergonomen hade varit hos oss! Men nu sitter jag snett och vint och det går jättebra ;)

Men för att planka vad någon annan skrev så är min sittställning alltid den nästa... Jag sitter på otaliga många sätt per dag.

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 029
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
697
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 563
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 092
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024