är det fång eller något annat

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare vickis-pajala
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 257
V

vickis-pajala

igår eftermiddag när vi var ut till beteshagen för att fylla vatten så uppmärksammade vi att våran ponny ligger ner, vi får upp henne men hon är lite stel vi gre henne vatten och visitera henne, uppmärksammar ingen hälta, ingen värma eller puls i hovar, tar även en temp på henne, hon har ingen temp ( har läst på en del om fång tack google:D).

på kvällen var vi till beteshagen en omgång till för att fylla vatten och kolla så allt är ok då stod ponnyn upp och åt betade, kom även fram till oss

i förmiddags då var det dax för ett nytt besök för att fylla vatten och då ligger ponnyn ner igen och nu har vi åkt fram och åter mellan hemmet och beteshagen, vid nästan alla besök har ponnyn legat ner, vi får upp henne och hon går omkring en stund, men lägger sig ner i samma veva som vi åker därifrån.

jag har varit i konta med disktriktsvierinären 17 mil bort och rådfrågat honom, min fösta tanke var ju fång så jag rådfrågade honom gällande detta, ponnyn rör på sig, inge feber eller puls i hovar, så han trodde inte detta kunnde var fång, men vi har gjort vårta bästa för att "mota olle i grinden" spolat ben mm och nu inväntar jag att vetrinären från grannlandet ska slå en pling.

ja ge mig lite tips här när jag sitter och väntar på att vetrinären ska ringa

// vickis som är JÄTTE orolig

Sv: är det fång eller något annat

Kan vara fång. Stalla in ponnyn i box med mjuk bädd. Ge endast grovfoder och vatten, alltså inget kraftfoder, frukt/grönsaker, saltsten etc. Ponnyn ska INTE röra på sig alls om det är fång. Hur vänder den om ni vänder tvärt? Om den vänder stelt och "lägger över" vikten på bakdelen är det ett tecken på fång.

Har ponnyn puls vid kotorna (digitalpuls)? Värme i hovarna är svårt, tycker jag. Mina fånghästar varierar så mycket att det omöjligt att ställa diagnos baserat på hovarnas temperatur. Till och med när ena hästen hade hovböld och var jättehalt så var hoven inte varmare än den andra. Dock hade hon puls vid kotan i det benet, men inte i det andra.

Ni bör se till att få ut en weterinär som kan undersöka hästen på plats. Jag wet inte wilken erfarenhet ni har aw att känna digitalpulsen, men det är inte helt enkelt om man inte wet war man ska lägga fingrarna. Symptomen kan mycket wäl stämma öwerens med fång, men äwen lindrig kolik, infektionssjukdomar osw.

Jag tycker att ni ska stalla in henne tillswidare och behandla henne som om hon har ett akut fånganfall. Läs mer i den nålade fångtråden. Har ni koll på awföring?

Jag wet inte wilken erfarenhet ni har aw att känna digitalpulsen, men det är inte helt enkelt om man inte wet war man ska lägga fingrarna.

Nej, det är sant! Det är inte helt lätt. Ibland tror jag att jag har blivit FÖR bra på att hitta pulsen pga erfarenhet av fånghästar...:crazy:

jag har MYCKET liten erfarenhet av fång ingen alls och tack och lov varit förskonad av detta trots både shettis och russ på menyn

avföringen tycker jag är torrare än normalt men annars mängdmassigt som normat

jag tycker hon vänder normalt

ponnyn är installad och vi har gett henne endast grovfoder och vatten

jag har varit in i fångtråden och läst på lite och även googlat kring fång och som förstår så är akuta fånganfallet mellan 12-24 el 48 timmar men sedan då går det över och blir normalt eller :confused:

uppdatering och lite kloka funderingar önskas

igår efter att jag skrivit svar i tråden så åker vi till stallet och möst av en pigg ponny och efter kontak med vetrinären, som inte heller misstänkte fång och att hästan ätit och skitit så bestämmer vi oss för att avblåsa besöket och fick ringa under natten i fall det var något.

jag släpper även ut ponnyn till de andra hästarna i hagen på ett magrare bete så hon får gå ute under natten.

aha i morse var det dax igen kommer till beteshagen och ponnyn ligger ner, vi får upp ponnyn men hon vill inte gå omkring, vill till och sätta sig, jag ringer dierkt upp vetrinären som råder oss att kyla av ponnyn med en vattenslang och även försöak få ponnyn att dricka rekomenderar äppeljuise (osäcker på stavning) och att ponnyn kommer i röelse, och åter kontak med vet innom en timme.
vi kyler ponnyn med vattenslangen och får henne att dricka, och hon rör på sig en stund i hagen, men lägger sig så fort vi gått från hagen.

åter kontak med vet som fått en annat akutfall men råder oss att fortsätta att kyla av ponnyn och få henne att dricka, vet tror på värmeslag, lindrig kolik, i och med ingen avföring, även korsförlamning,.

vi fortsätter med detta varannan timme och promenerara en bit med ponnyn så att ponnyplutt får i gång magen.

vet ringer i mellan för att checka så allt är ok

vid 15:00 tiden så är det ett nytt besök i hagen men då går och står ponnyn upp, inte minsta tecken på sjukdom, vi flyttar beteshager och grejar och ponnyn är pigg och kry rör sig normat skiter, äter och dricker.

jag tar kontakt med vet och berättar att ponnyn är sitt vanliga jag igen men vi bestämmer oss för att stalla in hästarna under natten och att vet kommer ut i morgon på morgonen oavsett form på ponnyn och gör en grundligare undersökning.

ja med risk för att jag själv får göra ett läkar besök med min svaga nerver

så finns det några kloka bukare som har något förslag på vad det är med ponnyn

jag har varit in i fångtråden och läst på lite och även googlat kring fång och som förstår så är akuta fånganfallet mellan 12-24 el 48 timmar men sedan då går det över och blir normalt eller :confused:

Jag vet inte vad det är för fel på din ponny. Men hoppas att du fått ut en veterinär som sett den och att den mår bättre nu.

Jag vet inte heller riktigt vad du har läst om fång. Men ett akut fånganfall kan vara ganska mkt längre än den tid du skriver. Det beror på om man lyckas få stopp på det. Det kan också komma smygande. min ponny var halt i en hel vecka till och från, ibland gick hon ngt konstigt, ibland helt normalt. Efter flera dagar bröt det ut i ett ganska otäckt akut fånganfall. Jag menar inte att din ponny har fång men bara för att den ibland blir bättre så kan man nog inte avskiva det. Men som sagt det kan ju vara ngt annat.

Jag vet inte vad det är för fel på din ponny. Men hoppas att du fått ut en veterinär som sett den och att den mår bättre nu.

Jag vet inte heller riktigt vad du har läst om fång. Men ett akut fånganfall kan vara ganska mkt längre än den tid du skriver. Det beror på om man lyckas få stopp på det. Det kan också komma smygande. min ponny var halt i en hel vecka till och från, ibland gick hon ngt konstigt, ibland helt normalt. Efter flera dagar bröt det ut i ett ganska otäckt akut fånganfall. Jag menar inte att din ponny har fång men bara för att den ibland blir bättre så kan man nog inte avskiva det. Men som sagt det kan ju vara ngt annat.

tyvärr så kan ju inte ponnyn säga vad som är felet hadde ju varit lättare men nå i morgon får vi ju svaret

tyvärr så kan ju inte ponnyn säga vad som är felet hadde ju varit lättare men nå i morgon får vi ju svaret

Hur har det gått? Hoppas att vet kunde säga vad det var som var fel.

Min polla fick en fångkänning i samma veva som min hovis var och skodde, han upptäkte det och vi kunde häva det.

Nu en månad senare är hon pigg och glad, har gått ned en hel del i vikt och är inte ömfotad längre. :laugh:

Liknande trådar

Hästvård Veterinär är preliminärbokad tills imorrn kan jag väl börja med. Häst av det kraftigare slaget, ej i perfekt hull men smalare än han...
Svar
2
· Visningar
963
Senast: lewellyn
·
G
Hästvård okej, ska försöka göra det hela förståeligt, för jag behöver verkligen åsikter, ideer, erfarenheter och minsta lilla halmstrå att gripa... 2
Svar
23
· Visningar
4 267
Senast: devere
·
Hästvård Hej! Nu fasar jag att våran överviktiga shettis fått fångkänningar!! Han och de andra hästarna går just nu i vinterhagen utan... 2
Svar
31
· Visningar
2 175
Senast: Vikkan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31