Är det en sträckning??

T

tinkewink

Hejsan

En väninna till mig har hittat en häst som hon är helt förtjust i. (en islandshäst). Men när den skulle besiktas så visade den kraftig hälta, typ 2-3 gradig på högerbak. Den var så kraftig att till och med köparen såg det. Detta fick dom ju fram av böjprovet såklart. Så dom slutade med besiktningen efter det och ska skjuta upp den ca 3 veckor och göra om den. Ägaren säger att det säkert bara är en sträckning...
Nu har 2 veckor gått och det är en vecka kvar, men vad tror ni? Ägaren är nervös, köparen är nervös... Hästen rids nu mellan besiktningarna fast i lugnare tempo ute i naturen.
Kan man få så kraftig hälta av en sträckning? Saken är den att hästen har haft stort problem med ryggen för ca 6 månader sen då den haft fel sadel bl a. Kan hältan bero på det också?

Hör gärna av er om vad ni tror....:crazy: Ni kanske har varit med om nåt liknande??

Tack alla Bukefalosvänner!!

Sv: Är det en sträckning??

En häst med en så här kraftig reaktion skall ha genomgått konvalescens och sedan ha gått fullt ut i tre månader innan man kan besiktiga om den.
Och då skall den ha varit helt friskförklarad innan man börjar rida den igen.

Naturligtvis så måste den röntgas också för att utesluta spatt och annat. Veterinären skall bedöva hästens leder bit för bit till att börja med så att man kan ana var problemet sitter. En ryggröntgen i det här fallet är också en bra investering.

Senast ändrad:

Vi har ju haft en duktig veterinär här i Borås... vill inte säga vem, men man
tycker ju att han borde ha sagt detta då? och stoet är helt friskt samt har gjort 3 undersökningar innan utan någon anmärkning alls...
Kanske borde ta ut en annan vet? Har ialf tid nu på tors för ny besiktning så vi får väl se vad som händer...

Senast ändrad av en moderator:

Om hästen har haft ett stort problem med ryggen så kan man inte säga att den inte har haft några problem. Och att det skulle bero på sadeln är naturligtvis bekvämt för säljaren att säga. Det kan man inte veta säkert utan att åtminstone ha gjort en röntgen för att utesluta kissing spines.
Personligen så tycker jag att det är bäst att besiktiga en häst på klinik, då kan man på ett enkelt sätt gå vidare med en ev utredning. Och den skall säljaren bekosta i ett sådant här fall.

Låter ju lite märkligt att hästen är så pass halt och sen rids utan att ens ha kollat upp vad det kan tänkas vara. Hade jag varit ägare till den hästen så hade det varit klinik som gäller

Detta låter precis som mina vänner går igenom just nu. Den hästen ska besiktas nästa vecka då både veterinär och säljare tror på sträckning. Dagen innan hade vi rejält oväder här så hästen kan mkt väl ha sträckt sig i detta fall. I erat vet jag inte.
Jag hoppas såklart på goda resultat för mina vänner!! Man bör väl kunna lita på en utbildad veterinär eller?:confused:

Finns många veterinärer jag inte litar på, häromkring vet man tillomed vilka som folk "ska" anlita om de vill ha igenom sina hästar vid en bes. Jag har själv stått där som ev köpare till en häst som ej gick igenom klinikbes, behövde inte vara så allvarligt men jag kände inte för att ta den risken. Men det är ju upp till var och en :)

Jag skulle aldrig i livet köpa en häst av någon som sätter sig och rider en häst som är 2-3 gradigt halt. Hur tänker man då när man faktiskt inte har en aning om vad hältan kommer sig av? Oseriöst!

Med tanke på att det vanligast förekommande allvarliga felet på islandshästar är spatt så hade jag aldrig ens funderat på att köpa en islandshäst utan att röntga haserna på den speciellt om den dessutom visar en kraftig böjprovshälta på ett bakben. Hur vet ni att inte säljaren just nu håller på och proppar hästen full med smärtstillande för att den skall klara ett böjprov kanske med rejäl spatt i bakbenet. Nej utan ordentlig utredning på klinik inkl röntgen skulle jag inte ens fundera 5 min på att köpa en häst som uppvisat så kraftig böjprovshälta några veckor tidigare utan att veta vad det kom av säkerställt som sagt genom ordentlig utredning inte av gissningar.

Jag bor oxå i Borås o kan säga att här finns inte någon så bra veteriär som kan besiktiga en häst. Jag åker alltid till klinik.
Har hästen dessutom haft ryggproblem o visar 2-3 graders häla hade jag definitivi inte tagit ut för en gårdsbesiktning. Röntgen av rygg o haser, köparen har inte gjort en grundlig undersökning om inte detta är gjort o kan därför aldrig häva ett köp om hästen skulle få problem strax efter köpet

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 913
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 948
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 770
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10