är det en galen idee?

vinkelina

Trådstartare
går i husköpartankar... för ett år sedan hittade jag min drömmlägenhet, en 3 rummar i ett radhus på lämpligt avstånd till staden, tyvärr så fick jag den ej, då den blev för dyr :( har sedan dess sökt, men ej hittat nått jag vill ha

har dock funderat lite på att ta ner min pappas barndomshem, bondstuga i stock, byggt på 1900 talet. huset har dock stått tomt och kallt i närmare 40 år.

pappa är MYCKET tveksam till ideen, tyvärr. dock har de fått rivningsorder på huset, de står för nära vägen och de finns risk för att ena skorstenen kan komma ner mm

vet att man måst byta åt åtminstone 50% av stockarna i ena gaveln, pga att taket är sönder där och de har regnat in.

de stora problemet är att jag inte kan göra någon vettig kalkyl. vet att halva min budget kommer att gå åt att ta ner huset, flytta de, lägga upp det tillbaka och sedan köpa en tomt för....

tycker ni att jag skall glömma detta hus? färdigt upplagt kommer de att finnas mellan 6-8 rum och kök, lite stort för en peson kanske, men man behöver ju inte köpa nytt sedan på ett par år :P

Sv: är det en galen idee?

Jag tror att jag förstår din pappa....
Det finns redan en hel del kända "aber" förutom de som ni kommer att upptäcka på vägen.....
Bara frakten från A till B....
Ska huset nedmonteras eller köras intakt? Ska det köras en bil i sin helhet blir det ganska hög transportkostnad, i tex att recognocera vägen, ta bort vägskyltar,stänga av vägar vid passager mm mm

Var får du tag i bra timmer och vem kan göra de utbyten av stockar som behövs?

När du väl har huset på plats blir uppvärmningskostnaderna nog rätt stora på ett så pass stort hus - även om ni isolerat.
Behöver du göra det lika stort då? Kan man kanske göra om och använda befintliga stockar till att göra ett mindre hus?

Kolla med Museet eller liknande om man kan få bidrag till renovering av gammalt hus. För att få bidrag så har de nog en hel del krav, men det kan vara värt att höra efter i alla fall.

huset skall monteras ner stock för stock och flyttas.... på så sätt får man ju oxå reda på vilka som skall bytas ut. har "kontaktat" en firma, skickat lite förfrågningar osv och de monterar ner huset, flyttar det och monterar upp tillbaka. förstod även att de har möjlighet att byta ut ev stockar.

bostadsytan border vara uppskattningsvis 250 m2.... har funderat på att göra de så "miljövnäligt" som möjligt och värma upp med bla bergvärme, samt ta tillvara de kakelugnar som finns där

Men blir det inte rejält mycket dyrare med ett hus på 250kvm än en radhuslägenhet om tre rum och kök? Även om huset är gratis.

Jag tycker inte att det är en bra idé. Räkna på kostnaderna så kommer du att inse att det blir billigare att bygga ett mer praktiskt hus än att flytta ett befintligt.

Köp en tomt och bygg ett hus som passar istället för att spendera pengar på någonting som kan inte ens blir bra i slutändan.

att bygga nytt hus i din trakt kostar ca 1000 € / m2 exklusive tomt och markarbeten, diverse installationer, alltså närmare 300 000 i ditt fall, när det då blir tal om renovering och dessutom flytt av hus får du nog betala än mer så då undrar jag hur du ska ha råd med det ifall du tyckte en radhuslägenhet var för dyr?

Lite beror det väl på hur händig du är också och beredd att jobba på huset själv?

Det finns en hel massa kostnader som det borde vara rätt enkla att ta reda på. Tex nedmontering och frakt. Kostnade för tomt. Samt återuppbyggnad. Antingen med hjälp av en firma som tar upp det och ersätter det som är skadat eller om du gör det själv (gå timringskurs med någon närstående?)

Är du sedan händig och kan lägga tak, inreda och isolera själv, lägga golv, montera kök etc så tar detta ner kostnaden betydligt

El och vatten samt värme är du nog tvungen att betala för. Samt anslutningskostnader för el, vatten och avlopp etc.

Jag tor att det kan dra iväg och bli jäkligt dyrt. Fast slutresultatet blir nog ganska fantastiskt. Räkna med att det tar några år att få det klart - speciellt om du ska göra mycket själv.

Med största sannolikkhet är det billigare att köpa ett färdigt hus.... Men inte lika roligt (nu förstås beroende på om du tycker det ÄR kul att snickra och jobba med ett gammalt hus)

har varit i kontakt med en firma, så jag har fått ett ca pris för vad de skulle kosta att ta ner huset, flytta det och lägga upp de tillbaka. då ingår även att de flyttar stenfoten och lägger nytt tak. har även kollat in vad en tomt skulle kosta. om man plussar ihop dessa två så går halva budgeten.

så då är de bara att lista ut vad resten kommer att kosta. nya fönster, kök och wc. golv. uppvärming, borrning för bergvärme, restaurering av kakelugnar. isolering mm

tanken är att få färdigt 2 rum och kök, där kommer jag troligen att ta hjälp av proffs, för att sedan själv laga de resterande rummen (så mycket jag kan och får laga)

klart, man skulle ju kunna bygga ett nytt hus, men tycker att de, tyvärr, är ganska opersonliga

jag skulle nog ha haft "råd" på såsätt med radhuset, men tyckte att de blev för dyrt i förhållande till vad man fick, lade ett ok bud, men de ville ha mer

Ifall pengar finns och det får ta sin tid skulle jag inte tveka att göra detta MEN som jag skrev tidigare, det blir antagligen en hel del dyrare än ett "färdigt" huspaket. Vi håller själva på och renoverar ett hus i den storleksklassen och byter ut i princip allt, egentligen bara stommen av det gamla som lämnar kvar. Jag kan iaf. ge lite prisexempel på vad vi gjort (då har vi gjort ALLt utom borra för bergsvärme helt själva). Fönster får du räkna ca. 1000 €/ fönster (ifall standardmåtten passar och de inte behöver specialbeställas), kök och wc får du lägga ca 7000 vardera om de är "normala" i storleken och man t.ex. väljer ikeas inredningar, uppvärmning beror helt på vad du ska ha för system, borra för bergsvärme ca. 15- 20 000, tilläggsisolering detsamma, säkert behöver du också dra nya värmerör, elledningar, avlopp förnyas, fasaden etc. Det beror ju bara på hur mycket du gör själv och anlitar hantverkare till.

mina kalkyleringar:

flytt av hus 25000€ enligt uppskattad offert från firma, nytt tak ingår då. har räknar med 30 000€
tomt, kommer att köpa 30 000€, men där jag tänkt mig ligger de på mellan 19 000 och 25 000€

då har jag kvar 60 000€.

vet inte vad du har räknat med för fönster, men de jag har kollat på går på ca 250 € st. tror ja räkna att de sku bli 4000€ för hela huset.

kök så har jag hittat ett på ikea för 5000 tror jag.

men de som jag inte har koll på är vad de kostar att guta ny källare (tror de skulle vara lättast så, att då in tvättutrymmen och bastu osv). el och vvs måste oxå lagas ny.

har även funderat på att ta 2 års räntefritt (man får de med en bank här, blev inte så mycket dyrare) vilket gör att jag skulle ha 500€ i månaden att renovera för.

viktigaste skulle som sagt vara att få huset flyttat och isolerat, sen fixat till wc, kök, vardagsrum och ett sovrum. sen kan man ju ta ett rum i taget, behöver ju inte dem med detsamma

Våra fönster kostar ca 500€/fönster, men då är de träfönster gjorda på snickeri med icke-standardmått, fast träspröjs och U-värde 1.2. Det går naturligtvis hitta både betydligt dyrare och betydligt billigare fönster beroende på vad man har för krav.

Att koppla in el, tele (här i Sverige kan det vara hutlöst dyrt - femsiffriga euro-belopp!) och vatten (någonstans 3000-10000€ att borra brunn) på huset kommer kosta, liksom att bygga avloppsanläggning (i storleksordning 10000€, eller ansluta till kommunala vilket förmodligen är billigare om det finns möjlighet). Det beror ju lite på vad för tomt man köper och hur möjligheterna ser ut där.

Elektrikern kommer kosta en slant om all elektricitet behöver dras om i huset (förmodligen i storleksordning 10000-20000€), rörmokaren kommer ta betalt för att installera vatten, avlopp och värme om du väljer vattenburet (annars får du krydda elektrikerräkningen extra) och storleken beror på hur och var du väljer att installera olika saker.

Borra för bergvärme: 4000-15000€ / gräva markvärme: 2000-5000€ + värmepump: 3000-10000€ + varmvattenberedare
Eller kanske pelletspanna: 5000-10000€ + ackumulatortank

Du kan kanske klara dig på 60000€ med rätt förutsättningar och massor av eget arbete, men gör upp en ordentlig och noggrann budget innan du ger dig på projektet, och se till att det finns lite marginal om något skulle gå illa! Gör också en uppskattning av vad det färdiga huset skulle ha för marknadsvärde när det blir klart! Jag tror att det vore ett jätteroligt projekt att hugga tag i, och att det finns alla möjligheter att du kan bli nöjd med resultatet - om du bara är väl förberedd och har medel och tid nog att klara att slutföra det! Så sätt dig ned och fundera och räkna på det. Lycka till!

Vår lilla källare kostade i runda slängar 15000€ att gräva/sätta upp. Gjuten platta i botten med golvvärme, spikma väggelement (betong+frigolit) i väggar, tätskikt, isolering, dränering, grävning, utmätning, hyra av maskiner osv. Och då var allt arbete utom att gjuta plattan, provtrycka golvvärmen och gräva/fylla igen gratis eftersom vi gjorde det själva/med hjälp av familj och vänner! Ska man ha avlopp i källaren gäller det att man tänker på att man måste ha fallhöjd nog till avfallsanläggningen för att det ska gå, annars måste man även investera en pump som pumpar upp avloppet ur källaren.

mycket att tänka på och ni kommer med bra ideer. de svåraste är ju kostnaderna, man försöker fråga, och får till svar att de beror ju på så mycket *suck* men nått ca pris måste man ju kunna ge, om man har hållit på med dylika saker i många år.

kommer troligen att bli egen avfallsbrunn.... lite dyrare, men där jag har tänkt mig så verkar komunaltekinken inte riktigt ännu funka, har kollat runt lite på "färdiga" hus, och då måst man byta till 3 tanks system. men priset lär ligga på 5000-8000€. börjar även fundera på andra alternativ till uppvärming. läst lite om bergvärme, och är inte 100% säker. i köket kommer de att bli vedspis, där kan man ju elda rätt bra, pluss att jag på bottenvåningen vill ha 1-2 accumulerande spisar.

nån som skulle rekomendera pelletspanna?

*räknar på nytt*

fönster 4000€
kök 5000€
källare 15000€
vatten 7000€
uppvärming 10000€
avlopp 8000€
el 10000€
---------------------------
590000€

Vedpanna utan någon typ av ackumulatortank eller liknande där man kan placera en elpatron samt distributionssystem funkar utmärkt i vardagen, men tänk på att huset bör kunna hållas frysfritt även om du av någon anledning måste vara hemifrån eller ligger däckad sjuk nån vecka mitt i smällkalla vintern. Men kanske kan du göra nån deal med grannarna.

Anledningen till att det är svårt att ens ge cirkapriser beror ju mycket på att förutsättningarna kan skilja så fantastiskt mycket! Att borra 1,5km för bergvärme är ju liksom inte alls samma sak som att borra 30m. Att sätta 10m rör i brunnshålet är ju inte lika dyrt som 60m. Och att gräva ett hål i sandjord tar en bråkdel av den tid det tar att gräva ett hål i silt bemängd med många meterstora flyttblock, eller för den delen att anlägga en avloppsanläggning på en tomt med urberget i dagen... Och för att få ett cirkapris på en elinstallation så bör man ha en ganska god bild av vad man egentligen räknar in i installationen. Det är ett meck att räkna ihop en budget. Skriv ned det du vet om och prata med en massa fackmän om hur du har tänkt göra och fråga dem vad du behöver veta för att de ska kunna ge vettiga cirkapriser för just det du vill ha.

Enda sättet du kan få mera exakta kostnader på är att skicka ut offert till olika företag. Vår bank ville faktiskt att vi skulle ha kalkyleringar för allt och också fått offert från olika företag innan vi fick lånet just för att många ger sig in på sådana här projekt med en drömkalkylering och i slutändan visar det sig bli dubbelt dyrare. Det sägs ju att när man räknar ska man alltid lägga till 10% på slutsumman så blir det en mer rättvis bild av verkligheten. Ifall du funderar på vedeldning så vore det ju en fördel att ha egen skog, visst ved är inte dyrt idag men som enda uppvärmingskälla blir det dyrt. Med gamla hus är det oftast så att börjar man skrapa på ytan så kommer en hel del andra problem fram och kostnaderna ökar. I och för sig är det bättre att göra allt ordentligt en gång så slipper du att bekryma dig för det under din livstid.

Jag tror du räknar alldeles för lågt på köket!

Med vitvaror så tror jag inte du kommer långt under 10000€ om du inte köper extrembilligt och då är ju frågan om det lönar sig i längden.

Badrum/toalett kostar oxå en hel del.
För lite drygt 10 år sedan då jag o dåvarande sambon byggde ut för toalett/badrum o tvättstuga sades kostnaden för badrum ligga på ca 10000 kr/m2 inklusive allt och då var det budgetmodellen.

bygg nytt.. billigare.

och du är väl optimistisk i din kalkyl..

för 90 000 € så får du ett nytt hus byggt.. förövrigt så behöver du en platta oavsett att ställa huset på.

Tänkte att den här artikeln kan vara av intresse? Vet många som köpt gamla hus och fått dem flyttade som är jättenöjda! AB

Glöm inte att i alla byggnadsprojekt måste du multiplicera ursprungligt pris och tid med PI!!! (3,14)

Det har stämt helt klockrent på alla projekt jag varit inblandade i på fyra gårdar genom tiderna...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 624
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
972
Senast: Svartkatt
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 558
Senast: Queen
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 014
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar