Är det eksem?

Mia_R

Trådstartare
Min ena shettis fick en reaktion på insektsmedlet förra sommaren men blev bättre efter att jag tvättat av henne skiten och i år har jag inte vågat använda ngt.

Nu har hon fått hårlösa, nagelstora fläckar på ena sidan kroppen men inget på andra. :confused: Tog hem henne och har tvättat henne igen, lät henne stå inne inatt med en av de andra små och har nu släppt ut henne igen med de andra. Jag ska åka och köpa ngt medel senare idag, men om de får eksem borde det väl vara på bägge sidor?

Vad ska jag göra, raka av henne manen? Hon har en massa kala fläckar under manen på ena sidan. Om det är ohyra borde väl de andra också fått det och även då borde det väl sitta på bägge sidorna av kroppen? :confused:

Sv: Är det eksem?

Kala fläckar i pälsen under manen om vinterpälsen finns kvar, så är det förmodligen pälsätare. Nej det behöver inte gå över på andra hästar.

Vad biter(!) på sånna odjur? :crazy:
Köper man lusmedel på apoteket?

Switch är användbar, schamponera och ett schampo jag har märkt är effektiv är faktiskt Dermocan. Vet ej om den finns kvar, men finns den så prova.
Det finns en switch spray som man kan spruta direkt på angripna ställen.

Om jag inte minns fel var det just Switch som hon reagerade på förra året ... :crazy:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 560
Senast: Badger
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 703
Senast: Stereo
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 816
Senast: Anonymisten
·
Utrustning Då var det dags att se över sadelsituationen igen, då vi fått problem med svullnad och ömhet vid mankbasen. I väntan på att sadlarna...
Svar
6
· Visningar
1 142

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Leksak som belöning
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka