Är det dags att ta bort henne?

Megs

Trådstartare
hej alla...
vill ha lite råd.
jag o en tjej som jag delr lägenhet med har två kisar. båda är ca 12-14år och vi tog hand om dem från ett sånt där katthem, tyckte att det kändes bättre att adoptera en kisse som har haft det jobbigt o behöver hjälp än att skaffa en kattunge.
den ena av dem är som om hon bara var ett par år gammal o lekar hela tiden men jag är lite orolig för den andra. vi har haft dem i ca 1 år o på den tiden har kise nr 2 åldrats massa! hon har lite svårt att gå (en kompis pappa som är läkare tror att katten kan ha haft en typ stroke eller så för ett par år sen)
men de senaste tiden har hon börjat kräkas hela tiden o får inte bålla ngn av den maten vi gett henne o vi har provat både burk o torrt o olika märken o mängder etc etc.

ska jag bara ta henne till vetrinären o kolla om jag kan få medicin eller tycker ni att vi ska ta dit henne och bara låta henne somna en sista gång....

dilemma!!:cry:

Sv: Är det dags att ta bort henne?

Tycker att du först och främst ska ta katten till vet och se vad veten tycker och vad som bör göras i första hand.

men sen vet jag inte ifall katterna är försäkrade..(?) och om ni väljer att "medicinera" katten kan det bli en dyr historia-och därmed välja avlivning..

men ta först och främst katten till vet-det kostar inte mer än ca 400 kr (beroende på vet) för en vanlig undersökning och sen får ni gå utefter vad veten säger...då kan ni välja att behålla katten eller avliva...

Åk åtminstånde till vet. och kolla, det behöver inte vara allvarligt. :crazy: Med en så pass gammal katt så får man se vad dom kan göra.

Det är inte roligt när katter blir sjuka. :( Gammla som unga.

Åk till veterinären och låt denne råda. Bestäm inte om avlivning förrän ni vet vad som är fel, dumt att måla fan på väggen i förväg.

Håller med övriga! Ta henne till veterinären omgående & låt undersöka henne. Veterinären kan ju oftast ganska lätt bedöma om det verkar vara något allvarligt & då har ni ju möjligheten att ta bort henne medan ni ändå är där.
Men vänta inte... ta henne till veterinär genast så att hon inte behöver lida mer än nödvändigt. Katter har en grymt hög smärttröskel & tolerans & kan må VÄLDIGT dåligt utan att vi nästan märker det.

En eloge till er som valde att ta hand om katterna från ett katthem istället för att skaffa kattunge. Om fler tänkte så & om fler höll efter sina katter så att det inte sprutade ut kattungar överallt så kanske katterna i världen kunde få det bättre en dag.

woohoo, kissekatt har inte kräkts på två dar nu:)
har gett henne mat ofta o typ bara en matsked åt gången.

hon har dock gått ner en del i vikt och hennes redan dåliga ben har blivit ganska mycket sämre de senast månaderna:cry:

hon går enbart mellan kattsängen-maten-kisslådan-maten-sängen osv...
hon kan inte ens ta sig upp i vanlig soffan längre...
hoppas bara att hon inte har ont.
har ringt vetrinären o ska ta dit henne även om inte inte kräks längre bara för att kolla o vara på den säkra sidan.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
615
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
425
Senast: gammalek
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 346
Senast: Celinehenn
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 750
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Banta/slimma ner shettis?