Är det cushingen?

Saile

Trådstartare
vi har en herre på 25 år som diagnostiserades med cushing för ca 4 år sedan och har ätit medicin sedan dess.
Han har svarat bra på proverna och är jättepigg och glad att rida.

Häromveckan togs nya prover som visade för högt acth (87) så han har ökat medicinen med 0,25.

För två veckor sedan så hade dom gått och ätit gräs i två timmar och när jag tog in dom så sträckte han på bakbenen varje gång han hade stått stilla en stund (så som dom gör ibland när dom stått och sovit). Först blev jag rädd att det var fångkänningar men han var inte varm på hovarna, kunde inte känna någon puls och var inte öm över huvudtaget i hovarna. Jag promenerade honom och det verkade mest som att han var stel i bakdelen.

Dagen efter var han precis som vanligt. Efter detta har han däremot "halkat till" med baken, antingen stillastående eller när han ska börja gå, ett par gånger.
Efter lite googlade igår så läste jag att ett symtom på cushing var försämring i "ståapparaten" främst bakbenen.

Kan det vara cushingen som spökar? Och kan det kanske bli bättre nu när han fått högre dos?

Självklart ska jag kontakta veterinär om det fortsätter och/eller blir värre.

Ja det kan det vara. Våran som hade cushing hade aldrig någon värme i hovarna eller förstärkt puls vid fånganfallen utan han blev stel och fick ett ändrat rörelsemönster. På en liten yta bara någon cm stor strax ovanför kronranden på utsidan av benet fick han en liten värmeökning vid första anfallet men det var också den enda värmeökning som blev. Jag hade i ditt fall hanterat det som ett fånganfall tills veterinären har tittat på hästen.

Hej, du har just höjt doseringen, det är mycket möjligt att det är biverkningar som uppträder. Och eftersom Cushing hästar är fång-känsliga, plus att det är vår och fruktanhalterna i gräset är höga ska du som TinyWiny säjer behandla det som ett fångfall och ringa veterinär.

Ja det kan det vara. Våran som hade cushing hade aldrig någon värme i hovarna eller förstärkt puls vid fånganfallen utan han blev stel och fick ett ändrat rörelsemönster. På en liten yta bara någon cm stor strax ovanför kronranden på utsidan av benet fick han en liten värmeökning vid första anfallet men det var också den enda värmeökning som blev. Jag hade i ditt fall hanterat det som ett fånganfall tills veterinären har tittat på hästen.

Fy. Borde han inte vara stel hela tiden isf? Detta kommer bara plötsligt, känns typ som det är nån nerv som hamnar i kläm eller något.
Vi försöker få tag på en cushing-kunnig veterinär nu!

Med så högt acth så lär du få öka mer än 0.25! Om det inte är en minishettis är det en knappt märkbar ökning.

Ppid är progressivt och i regel måste dosen höjas med tiden. Om de haft fång kan bakdelen ha blivit kraftigt överbelastad. Tumören kan dessutom trycka på områden i hjärnan och ge nevrologiska besvär.

Mina med ppid fick också problem med sina bakben till slut och det var därför de fick avlivas. Den ena hade tydliga nevrologiska problem så i hans fall var det definitivt kopplat till ppid. Han började skaka, gick omkull, kunde inte lyfta bakbenen. Trots 12 tabletter dagligen gick det inte att kontrollera hans sjukdom...

Den andra var såpass gammal att det kan ha varit förslitningsskador. Han hade problem med att lägga vikt på Bakbenen efter att ha legat ner men inga andra tecken på nevrologiska problem. Han sträckte ut dem precis som du skriver och ville inte stödja. Efter en liten stund gick han som vanligt och var ej halt, nöjd och glad. Men en dag kunde han inte stå på Bakbenen öht och kom aldrig upp... :cry:

Fy. Borde han inte vara stel hela tiden isf? Detta kommer bara plötsligt, känns typ som det är nån nerv som hamnar i kläm eller något.
Vi försöker få tag på en cushing-kunnig veterinär nu!

Det är inte säkert. Hästar är väldigt bra på att dölja smärta och obehag och kanske kan han dölja problemen övrig tid och att det syns först när det gör jätteont. Det krävs också att man verkligen har en väldigt tydlig uppfattning exakt hur hästen rör sig som frisk för att se de små avvikelserna som var i våran hästs fall. Andra såg inte skillnaden i rörelsemönstret men jag som sett honom flera timmar/dag i flera år såg den genast. Det var tack vare det som han bara fick ett ordentligt fånganfall. De andra två var väldigt milda eftersom han fick rätt behandling omgående. Att jag missade tecknen den första gången berodde dels på att jag inte visste att fång kunde yttra sig så utan trodde som de flesta att tecknen var varma hovar och förstärkt puls och dels på att han hade varit skadad och jag tyckte att han var lite stel under konvalescensen men trodde att det berodde på skadan. Så var det inte.

Bra att ni försöker få tag i en kunnig veterinär. Har ni ställt in honom i box på rejält med spån? Om inte så gör det genast.

I övrigt håller jag med @Centaur PPID är en hemsk sjukdom som tyvärr bara går åt fel håll :cry:

Med så högt acth så lär du få öka mer än 0.25! Om det inte är en minishettis är det en knappt märkbar ökning.

Ppid är progressivt och i regel måste dosen höjas med tiden. Om de haft fång kan bakdelen ha blivit kraftigt överbelastad. Tumören kan dessutom trycka på områden i hjärnan och ge nevrologiska besvär.

Mina med ppid fick också problem med sina bakben till slut och det var därför de fick avlivas. Den ena hade tydliga nevrologiska problem så i hans fall var det definitivt kopplat till ppid. Han började skaka, gick omkull, kunde inte lyfta bakbenen. Trots 12 tabletter dagligen gick det inte att kontrollera hans sjukdom...

Den andra var såpass gammal att det kan ha varit förslitningsskador. Han hade problem med att lägga vikt på Bakbenen efter att ha legat ner men inga andra tecken på nevrologiska problem. Han sträckte ut dem precis som du skriver och ville inte stödja. Efter en liten stund gick han som vanligt och var ej halt, nöjd och glad. Men en dag kunde han inte stå på Bakbenen öht och kom aldrig upp... :cry:

Fy vad sorgligt :( är så orolig över detta. Han får alltså 1,25 tablett nu men får se vad veterinären säger om man ska öka mer.

@TinyWiny han rör sig helt normalt förutom ibland så slår det till som en blixt från en klar himmel, så blir detsom att han halkar med baken. Även vid stillastående.
Går det att se om det är fång på blodprov?
Hur ska man veta om det är fång eller neurologiskt?

Fy vad sorgligt :( är så orolig över detta. Han får alltså 1,25 tablett nu men får se vad veterinären säger om man ska öka mer.

@TinyWiny han rör sig helt normalt förutom ibland så slår det till som en blixt från en klar himmel, så blir detsom att han halkar med baken. Även vid stillastående.
Min fick nåt typ epileptiskt anfall och bara stöp som en trähäst åt sidan. Reste sig upp strax och såg bara förvånad ut. Sen fick min fång som syntes på röntgen så det vara bara att säga adjö. Inget liv för en gammal häst att stå och äta hö i en grushage när man gått på lösdrift hela livet.

Min fick nåt typ epileptiskt anfall och bara stöp som en trähäst åt sidan. Reste sig upp strax och såg bara förvånad ut. Sen fick min fång som syntes på röntgen så det vara bara att säga adjö. Inget liv för en gammal häst att stå och äta hö i en grushage när man gått på lösdrift hela livet.

Usch vad hemskt. Pratat med veterinären nu, hon trodde inte att det var fång utan att det lät som något neurologiskt. Hon skulle prata med sina kollegor och sen återkomma.

Skulle det vara fång så har min mamma en stooor skogshage utan gräs så då får han flytta dit. :(

Samma med gammelman en morgon...

Då är det nog neurologiskt.
Nej det går inte att se fång på blodprov vad jag vet. Man går på symptomen om man misstänker fång. Dvs hur hästen vänder och hur hen rör sig, inte bara om hästen har förstärkt puls och varma hovar. I ett senare skede, när det akuta är över röntgar man hovarna för att se om och isåfall hur mycket hovbenet har roterat. Det är viktigt att veta det för att hästen ska kunna verkas korrekt men en häst kan ha haft fång även utan rotation.

Min hade nog haft fång ett tag innan jag fattade :banghead: för när han röntgades hade han först rotation och sen sänkning efter nåt tag. Då tog det 5 minuter så var han i Trapalanda :cry:.

Liknande trådar

Hästvård Historia: Hästen är en kallblodstravare, 15 år,går barfota bak. Det har alltid funkat bra (har haft han i 3 år), dock skor vi honom på...
Svar
18
· Visningar
1 812
Senast: Luna10
·
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 330
Senast: Bewelinn
·
Y
Hästvård ...men jag hittar inga andra symtom. Jag vet inte hur jag ska gå vidare, eller ens OM jag ska gå vidare... Ska förklara. Häst som...
2
Svar
21
· Visningar
2 323

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka