är det bara jag som tycker d e konstigt??

LillaMy84

Trådstartare
kanske ligger fel, men visste inte vart jag skulle lägga den :confused:

Har fått mig en liten tankenöt när jag läst lite trådar om avlivning...
Nu undrar jag hur det kan komma sig att de som tagit det slutliga beslutet att ta bort sin kära vän hyllas som hjältar och anses ha gjort helt rätt (inget fel i avlivning absolut inte, bävar mig redan för den dan det blir min tur :crazy: ) Trots att man aldrig med 110 % kan veta att hästen mått dåligt.... jmf en gammal tant som går med rollator å käkar tonvis me piller kan trots allt detta må prima och älska livet.....
SÅ nu kommer till det jag egentligen ska komma till; är det inte då j-vligt konstigt att en människa som kan känna-tycka-tänka, och något som djuren inte kan- tala om för oss i ord att de faktiskt vill slippa livet på jorden, ja vad gör man med dom? jo man lägger dem på sjukhus och håller dem vid liv så länge som möjligt :crazy:
Ju mer jag tänker på detta desto mer förvirrad blir jag :confused: är det nåt fel på den mänskliga moralen?? eller hur kan det komma sig.. vanligvis brukar ju djuren vara "mindre" värda (inte enligt mig, tycker nästan tvärtom, men) men i denna frågan är det ju precis tvärtom :bump: djuret tillåts ett värdigt avslut medan människan tvingas till något plågsamt :confused:
lite luddigt och förvirrat filosofiskt :rofl: vill gärna höra era synpunkter :banana:

Sv: är det bara jag som tycker d e konstigt??

Halloj,

Som jag ser det så är det vårat ansvar att ta bort djuren om dom inte fungerar som djur längre. Ett djur som är sjukt hade inte överlevt i det vilda och hade förmodligen blivit utstött av flocken. Då är det vårt ansvar att avliva.

Vi försöker ju se om djuret mår bra. En gammal häst som studsar ut i hagen varje dag kan ju fortfarande må bra, men när den inte studsar längre och inte vill göra något så mår den ju inte så bra längre.

Det svåraste jag gjort är när jag tog bort min ena hund, inte för att hon var gammal utan för att hon var opålitilig. Efter långtids arbete tillsammans med hunddressör utan att hon blivit bättre(hon var rädd och svarade med aggrisivitet) tog jag beslutet att ta bort henne. Jag kan ju egentligen inte veta om hon led, men jag har svårt att se hur en hund kan vara lycklig när den inte kan acceptera flocken och är nervös och rädd hela tiden.

Att hyllas som hjälte för att man tagit bort sitt djur tycker jag är betydligt bättre än att få skit för det. Kommentarer som "testade du verkligen allt" kan sänka en totalt.

Då är det bättre att komma med possitiva kommentarer tills dessa att man är säker på att det var ett felaktigt beslut.

//Jenni

Jag tror ändå att de flesta hästägare inte tar bort sina hästar om de inte mäker att hästen mår dåligt.

Säkert kan en häst vela leva fast den har ont i benen å inte kan springa så mkt tex men är det verkligen rätt att en häst som har flykt i sitt utsprung å som verkligen behöver sina ben(eller vilken sjukdom somhelst som de lider av)tvingas vara stillastående å leva på medicin hela dagarna?

Jag tycker faktiskt det är hemskt att man tvingar gamla å sjuka människor som lider å inget hellre vill än att dö, att leva.
Jag är för aktiv dödshjälp å tycker det är det enda bra som vi gör för våra djur nästan, det får man inte ta bort.

Jag hade själv valt döden framför att lida å tycker att det ska vara verje individs eget val, tyvärr kan inte hästar prata så vi måste ta det beslutet åt dem.

äsch.. nu va jag kass på att uttrycka mig igen... :o meningen var mer att försöka få lite funderingar kring varför vi tvingar människor att genomgå ett plågsamt slut... :crazy: varför detta är så rätt medans det är så fel inom djurvärlden... vi hade ju inte heller levt så länge med medicinering och respiratorer och allt vad det är
tycker de som tvingas ta dessa beslut om att ta bort någon man älskar är oerhört starka och ser verkligen upp till dem! och de är sanna hjältar!men...
vet ju även att man faktiskt kan se på att djur om det inte mår bra, ju längre man känt den desto lättare, men man kan ju aldrig veta helt hundra att det är dö den vill, så som man kan veta med en människa som faktiskt kan tala om detta med ord :bump:

Senast ändrad:

jag hade oxå valt döden framför ett plågsamt slut... men varför ligger det till som det gör nu?
handlar det även här att djuren värderas olika (midre värda)?
äsch får inte fram nån logik i detta, så som det ser ut i dagsläget alltså :crazy:

När min mamma var dålig och hamnade på IVA och sen flyttades till annan sal fick vi bestämma om vi ville stänga av och det gjorde vi eftersom det inte fanns något hopp.

Jag har sagt till alla i min familj att jag inte skall hållas vid liv genom hjärt och lungmaskin , utan klarar jag mig inte själv och det inte finns något hopp så stäng av direkt.
Kanske det kan var en ide att man kan skriva in på sidan LIVSVIKTIGT. SE hur man vill ha det med livsuppehållande hjälper.
elisabeth

Ja när den dagen kommer blir det inte roligt! jag ser det så här med mina hästar, när 25 åringen inte vill något längre inte kan till godo se sig mat då är det nog dax (har sagt till kompisar att säga till mig när det sker) :cry:
Min 15 åring har ju problem i två ben o vet inte hur allt kommer att sluta jag har faktiskt börjat förlika mig med tanken att den dan kanske kommer. :crazy:
Det nog våran skyldighet att ta bort dom när dom inte fungerar normalt längre, kanske vill dom ändå få leva fast ben problem osv men det kan inte vi veta!
Vi har ingen aning vad en hästa, hund, katt vill, men att då kanske ha en häst som inte kan följa med ut på turer éller kan leva som sina kompisar o bli utstött för det är ju det som kanske sker.
Då ser jag som att det är våran skyldighet!

Det kanske har lite med ev arv att göra. En förmögen människa som är dålig kanske nån anhörig vill "avliva" för att komma åt arvet. Den problematiken kan ju bli aktuell om dödshjälp blir tillåten.
Själv är jag FÖR dödshjälp. Tänk om man redan nu kunde skriva på ett papper om hur man vill ha det när den dagen kommer, ungefär som i donationsregistret. Då skulle dom anhöriga slippa ta beslutet, och det vore ingen tvekan om vad den sjuke själv önskar.
När det gäller våra djur tror jag att dom flesta känner sina älsklingar tillräckligt väl för att kunna avgöra om dom lider eller inte.
Jag tycker också att ett djur ska avlivas i sin hemmiljö. Deras sista stund bör vara lugn och trygg.

Personligen anser jag att det är viktigt att vi skiljer mellan djur o människor i den här typen av etiska frågor.
PL

va skumt! tänkte lägga in en tråd om detta igår, och nu hittar jag den här! :rofl: håller helt med dig. har arbetat som vårdare där man sett gamlingarna ligga o skrika att dom vill dö, liggsår av inte denna värld osv... men enligt lagen så ska man in i det sista hålla liv i dessa stackare. då har djuren det helt plötsligt bättre... får jag bestämma själv så vill jag oxå somna in när jag gjort mitt och man vet att det inte finns någon återvändo till ett normalt smärtfritt liv. varför är det så förbaskat förbjudet att dö i människovärlden??

tänk så lustig det kan bli :rofl: håller helt med dig... fattar inte hur det kan klassas som mord om man av samma omtanke som man tar bort djuren tar bort en människa :confused:
Jag undrar så vem det är som har fattat det beslutet att det ska vara så :crazy: ? och framförallt varför?
konstigt

intressant! :)
vill gärna höra ett liten utveckling på ditt svar, hur du menar... :banana:

Det finns ju hästägare som avlivar sina hästar fast inget är fel på dem, det kan vara av en dum anledning som "kan inte jag ha den ska ingen annan ha den heller".

Sånt tycker jag är mer hemskt än att avliva sjuka hästar :mad:
Ingen vill lida, endel vill leva fast de lider men om en häst lider å den inte kan tala om att den vill leva tycker jag det är bättre att den får dö.

Du har nog inte fått tagit reda på gamla travare som varit vandringspokaler åt diverse "hästälskare"..

Vi hör just till den gruppen du skriver om.
Tar bort gamla fölston trots att dom är friska..hellre det än en som kommer i retur i bedrövligt skick.. :mad:

En död häst vet man var man har... :smirk:

AM

Får antagligen beslut om avlivning av min "nya" häst på måndag då det är 8 besöket på djursjukhuset :cry:

De är ett sto på 8år visst jag kan behålla henne som sällskap eller avel men hästen i fråga klarar inte av att bara stå hon blir knäpp.
Då hon är van vid hård trning nästan var dag

jo fast jag är mer ute efter synpunkter om varför människan ska få lida ända in i slutet... :smirk:
ta bort gamla friska hästar kan jag oxå tycka är okej i vissa situationer.. har man goda skäl så.. fst kan man slippa och det ändå blir bra för hästen så e ju det ännu bättre :rofl:
har nog haft hand om en del mindre bra skötta hästar i mina dar oxå om nu det vaar relevant i frågan.... :bump:

usch vad hemskt... :cry: lider med dig!hoppas det löser sig på bästa sätt iaf... *håller tummar*
va helt säker på att jag skulle fått ta bort min när jag bara haft honom 2 mån.. men som tur var löste det sig för oss, nu är han fullt frisk :smirk:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är vegetarian, djurvän och jag tycker inte att det är självklart att djur är värda mindre än människor. Nu har jag fått veta att det...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
12 846
Senast: honung
·
R
Övr. Hund Gick för länge sedan med i en vad jag trodde Organisation som omplacerade "friska djur som riskerade avlivning". Djur som tex ägaren...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 087
Senast: MrsScabtree
·
K
Ridning Jag började rida när jag var 6 år, nu är jag 24. Jag har ridit regelbundet i stort sett hela mitt liv, med undantag för de två senaste...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 947
Senast: emlem
·
Träning Nu e d så att jag prata med en tjej som bor i danmark hon bodde här i sverige innan å då hade hon en fullblodsarab som ja tyckte hon red...
2
Svar
24
· Visningar
2 316
Senast: Nenneh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka